Barnarbete

Jag såg nyss på SVT. UR. Det handlade om barnarbete.
Man ställde frågan, "vad kan du göra för att förhindra barnarbete?".
Svaret var att bojkotta produkter och företag som använt sig av barnarbete.

Och det är så jävla kortsynt.

Rika svenskar sitter i sina rika soffor med sina rika barn som får gå i våra rika skolor, och tycker det är så jävla fel med barnarbete. Och bestämmer sig för att bojkotta produkter så att dom stackarn barnen inte ska behöva jobba längre. När vi alla lyckats göra varenda u-landsunge arbetslös, då kan dom återgå till att leka och lära sig. Eller hur?

Eller... Kan det vara så att barnen måste jobba för att deras familjer är så jävla fattiga att dom kommer svälta ihjäl utan barnens inkomster? Kan det vara så att vi genom att bojkotta produkter relaterade till barnarbete sätter dom här fattiga barnen i skiten ännu mer? Kan det vara så att vi gör att barnen måste svälta eller prostituera sig när inga vanliga hederliga jobb erbjuds? Ja, så kan det vara.

Att barn Måste jobba för att överleva är för jävligt, och det är många här i väst som är för rika för att förstå att dom måste det. När vi svenskar frågar "Varför går dom inte i skolan i stället?" är det lite som att fråga varför folket inte äter bakelser när brödet är slut. Att bojkotta produkterna slår hårdast mot barnen och deras familjer, inte mot storföretagen och landets politiker.

Bojkotta inte barnarbete, bojkotta fattigdomen som tvingar dom till det.

Sen gick UR vidare med ett tecknat barnprogram som presenterade sagan om Jesus som fakta för barnen. Men det är en annan blogg.

Kommentarer
Postat av: kayarina

jag tror faktiskt jag är helt beredd på att hålla med dig. hur får man ett helt land FRÅN fattigdom, till ett land med RÄTTIGHETER? det önskar jag mig. min kära vapendragare lina har blivit faddermamma. eller vad man kallar faddrar. det tycker jag verkar bra. men jag undrar om det är det?

2007-12-04 @ 19:52:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0