Den rosa självgodheten

Nu har den kommit tillbaka. I Metro, på TV, människors presentationer på diverse communities som Facebook. Den rosa självgodheten, det rosa bandet. Jag trodde det skulle försvinna efter förra året, men tydligen har det blivit en "en gång om året"-grej. En gång om året ska media och vi konsumenter bry oss om bröstcancer i en månad. Man slipper det inte. "Jag stödjer kampen mot bröstcancer", deklarerar dom. Genom att bära en rosa tygbit. "Jag är emot mäns våld mot kvinnor", skriker ett annat band.

Ska vi bära band för allt vi tycker är fel med världen? Ska varje form av cancer få ett eget band? Var är bandet för prostatacancer? Prostatacancer, som faktiskt drabbar fler män än bröstcancer drabbar kvinnor. Jag har aldrig hört om det bandet. Var är bandet för vuxnas våld mot barn? Våld mot djur? Våld mot invandrare? Våld mot jämnåriga?

Om ni måste bära band och visa att ni skänkt 15kr, snälla bär du bandet för All cancer och Allt våld. Den här bandtrenden uppmärksammar inget, det gör att saker hamnar i skymundan genom att specifikt plocka ut en liten del av samma stora problem. Och ingen vågar påpeka något, för banden är vad som klär kejsaren.

Så nästa gång ni ser någon bära ett rosa band, fråga denne varför han eller hon inte bär något band för prostatacancer. Fråga denne om han eller hon inte bryr sig om prostatacancer, som är vanligare än bröstcancer.
Och nästa gång ni ser någon stödja kampen mot mäns våld mot kvinnor genom att bära ett litet band, fråga då denne och han eller hon stödjer barnaga eftersom denne inte bär något band som stödjer vuxnas våld mot barn.

Kan vi inte bara komma överens om att allt våld suger, och all cancer suger, och göra ett enda band för allt som är ont. Så att inget glöms bort.
För band måste vi väl ha att bära? Eftersom folk tydligen så gärna vill visa upp att dom minsan donerat 15kr. Eller?

Edit:Nödvändigt att kommentera exakt samma sak som någon annan redan påpekat. Jag har aldrig sagt att ett band för prostatacancer inte finns, jag frågar bara var det är. Jag har aldrig nånsin sett ett enda blått band på någon i hela mitt liv.


Kommentarer
Postat av: Anonym

prostatabandet existerar visst! det är blått.

2007-11-02 @ 18:05:34
Postat av: Anonym

tänkte också påpeka att det finns band för prostatacancer.

2007-11-03 @ 12:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0