Är du stolt svensk?

Jag förstår inte det här med stolta svenskar som är stolta över att vara svenska.
Att man kan vara stolt över Sverige, det förstår jag. Sverige är ett bra land.
Jag är stolt över Sverige, över vad vi som demokratiskt kollektiv byggt upp här.
Jag är stolt över hur sekulära och liberala vi generellt sett är jämfört med andra.
Jag är en del av det, och det är jag stolt över. Och jag drar mig för att ens använda ordet "stolt".
Jag är snarare... Tacksam. Det är ett mycket bättre ord. Tacksam.

Men stolt svensk? Bara för att man är svensk? Det förstår jag inte riktigt.
Om man då levde i vilket annat land som helst skulle man vara stolt medborgare av det landet.
Att de föddes i Sverige var en slump, inget de presterade eller kämpade för.
Det är varken en individuell eller kollektiv bedrift, föds man här är man svensk.
Även pedofiler, seriemördare och rasister är svenska om de föds och bor här.
Var stolt över Sverige, men inte över att vara svensk. Var stolt över vad Sverige utvecklats till under hundratals år, men inte över att du av en slump råkade födas här. Var tacksam i stället.

Så dagens fråga, är du stolt svensk eller stolt över Sverige? Eller passar "tacksam" bättre?
Och om du är stolt svensk, blir du då även stolt av att slå en tärning och få en sexa?

Kommentarer
Postat av: JJ

Jag gissar att din mamma är stolt över dig, men det är väl en ren slump att just du föddes?

2008-08-12 @ 20:55:26
Postat av: bleunt

Min mamma är stolt över mig som person som hon format till den jag är. Jag var inte den jag är som person när jag föddes. Jag föddes inte med etik, moral, värderingar, ambitioner, åsikter, omtänksamhet och liberalt tänkande. Det är något min mamma var med och formade mig till och därför kan hon vara stolt.



När du säger att det var en slump att just jag föddes pratar du som om jag var mer än bara ett spädbarn av manligt kön. Det var jag inte. Inget i vad som gör mig till den jag är har varit en slump annat än mitt kön och min nationalitet. Min personlighet är något som formats.

2008-08-13 @ 08:17:32
Postat av: Antitrust

Skulle nog varken säga att jag är stolt svensk eller stolt över sverige, en gång i tiden kanske jag hade varit men inte de närmsate 15 åren iallafall, det vi har som kallas demokrati är ju knappast någon demokrati utan en regeringsdiktaur där vi har möjlighet att välja vilka som skall bestämma över oss. Våra så kallade folkomröstningar är bara rådgivande det såg vi ju bland annat med högertrafiken när den tillkom. Vad finns där som fungerar så himla bra i Sverige att jag borde vara stolt över den? Sjukvården? Äldrevården kanske? Eller en fungerande invadrings och inegrations politik? eller att vi daltar med krimnella individer? Nej inte direkt.

Sverige förfaller mer coch mer.

2008-08-13 @ 08:57:56
Postat av: bleunt

Klart Sverige inte är perfekt. Men vi tillhör iaf de bästa. Vår demokrati fungerar iaf, och politikerna fruktar media. Inte som i USA, där media fruktar politikerna. Eller i Kina, där politikerna styr media. Vår sjukvård är bland världens bästa. Vår miljöpolicy är bland världens bästa. Vårt sociala skyddsnät är bland världens bästa. Vi är en av världens mest liberala och progressiva nation. Vi är världens mest sekulära nation. Vi är ett av ytterst få länder i Europa som inte har ett främlingsfientligt parti i vår riksdag (än...).



Det finns gott om saker att vara stolt över.



Sen finns det saker vi borde förbättre. Vi måste våga ställa högre krav på medborgare. Vi måste våga ställa högre krav på invandrare. Vi måste våga straffa kriminella. Ingen nation är perfekt. Men vi har ett av världens bästa välfärdssamhälle.

2008-08-13 @ 09:21:30
Postat av: Netha

Jag är ingen stolt Svensk, utan tacksam för allt man har! Men jag är däremot stolt över Sverige! :D

2008-08-13 @ 11:06:31
URL: http://neeeta87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0