Svenskar är lika korkade

Jag gjorde en quiz på Lunarstorm när jag var uttråkad för ett par dagar sedan. Hittills har 42 personer tagit det och svarat på frågorna. Två saker slog mig nu när jag kollade igenom vilka som tagit det och vad de fått för resultat.

1) Alla utom en är kvinnor.

2) Alla utom en svarade Ja på frågan om de tror på något övernaturligt.

Jag ser på, lyssnar på och läser många debatter mellan ateister och religiösa. Ofta i dessa diskussioner nämns Japan, England, Holland och Sverige som väldigt sekulära länder med många ateister. Statistiskt sett är 80% av alla svenskar ateister, det vill säga de tror inte på någon gud. Det är statistik som jag uppskattar, jag är glad över att bo i Sverige. Jag är stolt över att vara en av många ateister här.

Men statistiken talar inte hela sanningen, tyvärr. Av egen erfarenhet måste jag tyvärr säga att svenskar, även om de inte är religiösa, är väldigt vidskepliga och spirituella. Svenskar tror på det övernaturliga nästan helt utan undantag. "Jag tror inte på gud, men jag tror på nånting", har vi alla hört. Och trots att vi gärna tittar snett på kristna och muslimer, och tycker de är lite läskiga, har vi inga problem att tillämpa Exakt samma irrationella tankesätt inom andra områden så som healing och spöken. En svensk som fördömer en kristens tro på gud medan han själv tror på ett liv efter döden slänger omkring stora stenar i sköra glashus. Det finns lika lite grund och belägg för att tro på gud som det finns för att tro på spöken. Eller enhörningar. Eller flygande spagettimonster. Hur man kan välja bort tron på en sak pga brist på saker som bevis och belägg, men samtidigt väljer bort en annan sak med precis lika lite bevis och belägg är bortom mitt förstånd.

Svenskar är inte religiösa, men de är lika korkade ändå. Lika irrationella. Lika angelägna att anamma blind tro. Nu tycker jag det är väldigt synd att bara en man (han var för övrigt inte den som svarade Nej) svarat på frågan. Det skulle vara intressant att få en liten inblick i om det finns anlag till skillnad mellan män och kvinnor. Om kvinnor är mer eller mindre troende än män.

Min fråga till mina läsare är: Tror du det finns någon skillnad mellan kvinnor och män när det kommer till tron på det övernaturliga? Och i så fall, vilka är mer troende?

 

Kommentarer
Postat av: Glom

Egentligen tror jag faktiskt inte att det ena könet tror mer på övernaturliga saker än andra men man uttrycker det antagligen på olika sätt. Eftersom jag tycker om att förklara saker och ting ur psykologisk eller beteendevetenskaplig teorier så har just det här med tron en viss trygghet i sig, ungefär som en snuttefilt. Man vet inte VAD man tror på men man vill gärna tro på NÅGOT för att inte känna sig ensam, tom, att världen är så konkret som den kanske är.



En annan punkt är nog säkerligen också att man inte kan bevisa exempelvis guds eventuella existens men samma sak gäller för spöken, alien eller enhörningar och då kan individen välja lite som den själv vill utifrån vad som passar den bäst ;o). Dock tror jag att själva kärnan i det hela handlar om att känna att det kanske finns en högre mening beroende på vart rädslan hos individen ligger (om du förstår hur jag menar?).

2008-08-23 @ 11:47:42
Postat av: bleunt

Ja, självklart handlar det om saker som tröst, trygghet, syfte och mening samt en vilja att känna att man förstår världen. Det är mycket jobbigare att förstå världen utifrån vetenskap, så man är lat och väljer "gud gjorde det" eller "något gjorde det".



Det roliga är att när man frågar dem vad för bevis skulle övertyga dem om att gud/spöken/enhörningar inte finns, har de inga svar. Ändå använder de "det finns inga bevis att de inte finns" som argument för att tro på det.



Men ja, rädda och osäkra. Okunniga och ofta människor mer svåra stunder i sina liv söker sig till religion. Man har ju funnit samband mellan utbildningsnivå/intelligens och tron på gud och övernaturligt. Så det har nog mer med klass och individ att göra än kön.



Men jag kan bara inte sluta känna att kvinnor är mer spirituella än män.

2008-08-23 @ 15:28:39
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Glom

Tja, kanske är kvinnor i större behov av att känna trygghet om vi utgår ifrån att man väljer att tro på ngt för att man är rädd, osäker eller känner sig otrygg. Att känna trygghet är biologiskt betingat och om det då även hänger ihop med ubildningsnivå/intelligens så kanske det inte är så konstigt. Jag menar verkligen inte att kvinnor är dummare än män men i exempelvis u-länderna är det oftast männen, om möjlighet ges, som får utbildning. Dock är då frågan hur man förklarar det i I-länderna för vi får ju nästan utgå ifrån i.a.f vad gäller utbildning, så får vi bra utbildning här som stimulerar intelligens ;o). Känns lite som jag inte riktigt höll mig till kärnan av det hela men ändå

2008-08-23 @ 15:51:30
Postat av: Sofus

Jag tror att det är pga att folk tror för lite på det övernaturliga i Sverge som Sverige kommer att gå under.

2008-08-25 @ 19:16:24
Postat av: bleunt

Sofus: Motivera?

2008-08-25 @ 19:40:36
Postat av: Sofus

Är man inte religiös på nåt sätt kristen/buddhist/tror på återfödelse eller annan typ av övernaturligt så har man ingen respekt för livet. De människorna tar sig friheten att göra vad de vill och ändra samhället hu de vill utan att först och främst ta hänsyn till att det redan är förutbestämt hur man ska leva för att inte det ska uppstå störningar hos människor som rubbar det biologiska.

2008-08-25 @ 20:04:57
Postat av: bleunt

Sofus: Som svar på det hänvisar jag dig till att läsa kapitel 6 i Richard Dawkins "The God Delusion".

2008-08-25 @ 21:16:07
Postat av: Sofus

skulle inte tro att jag letar upp den boken.

2008-08-25 @ 22:25:05
Postat av: bleunt

Du behöver inte leta, det är en väldigt känd bok. Du kan till och med få den som ljudbok i mp3-format av mig om du vill, eller bara delen som tar upp just det kapitlet.

2008-08-25 @ 23:55:37
Postat av: Sofus

har tyvärr ingen Mp3...

2008-08-26 @ 12:23:44
Postat av: bleunt

men jag antar att du har högtalare till datorn... jaja, gör som du vill. vissa vill ju klänga fast vid sin åsikt utan risk att behöva ändra eller utveckla den pga yttre influenser.

2008-08-26 @ 14:35:55
Postat av: Tove

Vi gjorde faktiskt ett test om just det här i våras. Vi hade en del frågor angående skrock och vidskepelse och tyvärr så var det väldigt tydligt att fler kvinnor trodde på spöken etc. än män. Det är trist när fördomar bekräftas sådär. Jag skulle tro att det har och göra med att det är mer accepterat att kvinnor är spirituella än att män är det.

2008-08-27 @ 10:00:38
Postat av: bleunt

Ja, där ser man. Och ja, tydligen är de mer mottagliga än män. Undrar varför. Jag tror ju inte män är mer intelligenta, absolut inte. Men män uppmuntras mer att gilla ämnen som fysik, kemi, matematik och sånt. Medan kvinnor uppmuntras socialt att föredra humanistiska ämnen som psykologi, språk och religion. Det är ju en teori iaf. Kollar man på könsfördelningen mellan natur och humanistiska i skolor ser man ju skillnaden.



Men jag undrar om det är svaret, eller hela svaret. Jag undrar om kvinnor har mer anlag. Kanske har män som jägare för 30-10 000 år sedan utvecklat ett bättre analyserande och kritiskt tänkande. Jadu, ingen aning.

2008-08-27 @ 11:41:40
Postat av: Jed

Intressant. Har också funderat på detta en del. Rent religionshistoriskt verkar det ju som att det är kvinnorna som råkar mest illa ut pga religioner (madonna/hora + en allmän underordning av kvinnor). Kanske det är därför de söker sej till New Age ;)



Dock måste jag påpeka en sak som jag inte såg att ngn annan tagit upp. lunarstorm=identitetssökande unga tonåringar(?). De tror antagligen på nästan vad som helst, urvalet är milt sagt lite risigt :)

2008-09-01 @ 15:18:44
Postat av: bleunt

Jed: Jag tycker det är helt fel att klassa ungdomar på Lunarstorm annorlunda än ungdomar på gatan. Det finns inga belägg för att ungdomar som besöker communities är mer eller mindre identitetssökande än de som inte gör det. Jag skriver ungdomar, eftersom de flesta som svarade inte var tonåringar.

2008-09-01 @ 15:36:49
Postat av: Jed

Absolut inte, dvs lunarungdomar är väl som vilka ungdomar som helst, men du använder begreppet svenskar, och jag gissar (NB) att ungdomar är av en mer sökande natur, som är mer benägna att tro på ngt övernaturligt, därav 41/42.

2008-09-01 @ 21:39:12
Postat av: bleunt

Jed: Ja, jag använder begreppet svenskar kanske misshänvisande. Det handlar ju trots allt bara om ungdomar. Men jag har en uppfattning av att ungdomar är mer progressiva än äldre människor. Om det är sant eller inte finns det säkert några undersökningar som finns. Jag vet inte.



Du menar alltså att man tappar sin tro på den övernaturliga när man passerar 25, typ? Ja, jag önskar verkligen att det är så. Fast när jag tänker efter så har alla vuxna utom en i min närhet en tro på något övernaturligt. Fyra av dem tror till och med på en gud. Så det känns inte så uppmuntrande. Men jag hoppas det är så, och att de jag stött på är undantag.

2008-09-01 @ 23:22:07
Postat av: Jed

Hehe, självklart > 25 å sen är man totalt tråkig. Närå, jag menar inget speciellt, men jag tror ärligt att olika former av spiritualism är vanligare förekommande bland yngre och bland kvinnor. Jag känner knappt ngn som är religiös på riktigt. Det jag däremot tycker är segt är att folk i bekantskapskretsen ändå ska vara kvar som tvångsanslutna medlemmar i svenska kyrkan, och ännu värre, döpa sina barn !!

2008-09-02 @ 20:21:21
Postat av: bleunt

Och jag tror äldre är minst lika troende, fast mer åt det religiösa hållet än ungdomar. Och ja, barndop är respektlöst. Barnet har ingen tro, och ska inte blandas in i religionen.

2008-09-02 @ 23:05:22
Postat av: Jed

Jag tror att äldre, å då menar jag typ 70+ at least) är religiösa av gammal hävd. De har typ pluggat lilla katekesen i skolan, hela deras skolgång har genomsyrats av jesusgegga. Men de har aldrig varit spirituella på det där sökande sättet, som sagt, av gammal vana travar de till kyrkan, och svarar ja på om de tror på gud. Inte att de funderat vidare. De är egentligen vinnarna, de "slapp" att ifrågasätta det hela, bara att tugga i sej. Ingen existentiell ångest, himlen väntar. Nåja, svagt förenklat va ;)

2008-09-03 @ 08:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0