En kortis i Stockholm

Med mina 175 cm anser jag mig vara ganska kort. Det duger dock - jag är längre än de flesta tjejer men bara längre än några killar. Det duger.  Men nu när jag är i Stockholm är det lite annorlunda än i norrland. 

I stället för att som i norrland vara längre än kanske tjugonio av trettio tjejer, så är jag här i Stockholm bara längre än ungefär tjugofem av trettio tjejer. Tjejer här i Stockholm är alltså längre än tjejer i norrland. Beror det på fler höga klackar? Kanske.

När det kommer till killar däremot, så är jag i norrland kortare än kanske sju eller åtta av tio killar i min ålder. Men här i Stockholm är jag längre än hälften av alla män och killar. Jag förstår inte. 

Är tjejer längre, men killar kortare, här i Stockholm? Det skulle vara kul att se statistik på det. 
Och har jag längdnoja som ens märker det? Hehe, kanske.

Och förresten, bra nyheter för oss kortisar - för första gången i historien sjunker människans genomsnittslängd.
Vi är alltså kortare idag än vi var för 50 år sedan.      


Kommentarer
Postat av: A-palle

Hehe, kan ju bero på att många härifrån har olika ursprung, utländska killar har säkert lägre genomsnittslängd..

2008-12-26 @ 23:27:16
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: herzleid

Jag är 167 cm lång, så du är garanterat lång och smal om du träffar mig ;) Kom till Sveriges framsida istället.

2008-12-27 @ 23:51:15
URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: Seppälä

Heh. De flesta är väl run 1.80 skulle jag tro.

Själv kan man stoltsera med nästan 2.00 ;)

2008-12-29 @ 09:43:04
Postat av: Erika

Kortare idag än för femtio år sedan? jag läste i illustrerad vetenskap häromdagen att genomsnittlängden är längre än någonsin! var jag trött? :P

2008-12-30 @ 00:20:04
Postat av: bleunt

När jag skrev att vi är kortare idag än för 50 år sedan menade jag att den kommande generationen (alltså barnen idag) beräknas bli kortare än dagens vuxna. Dåligt och slarvigt formulerat av mig. Men i vilket fall som helst så blir vi för första gången någonsin kortare.



Försökte googla källa, men misslyckades. :(

2008-12-30 @ 13:57:10
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0