Hälsa på Sverigedemokraterna

Sedan jag slutade lägga upp den här bloggen på Lunarstorm har jag ingen anledning att vara där längre. Men ibland, när man är riktigt uttråkad och besöker klotterplanket, finner man något underhållande. På Gävleborgs klotterplank såg jag en ung tjej göra reklam för Sverigedemokraterna. Usch fy och blä, tänkte jag först.

Men sen kände jag att det är lite kul med SD här i Gävle.
Så jag skickade ett mail och frågade henne var jag kan hitta dem, och hon svarade med adress och tider.

Så jag ska nog iväg och hälsa på SD, ställa lite frågor som jag inte hört någon annan ställa.
Frågor om religionsfrihet och homosexualitet. Frågor om det svenska kulturarvet.

Jag har bestämt mig för att inte attackera, inte göra dem defensivt inställda. Jag tänker med så vänlig ton och inställning som möjligt ställa motiverade frågor utan att de ska känna sig ifrågasatta utifrån mina egna åsikter. Jag ska med andra ord försöka vara vänlig och objektiv, och lyssna mer än jag ska argumentera.

Har DU en fråga du vill att jag ska ställa när jag besöker Sverigedemokraterna i Gävle?
Kom gärna med förslag!

Kommentarer
Postat av: Tobias Lindgren

Sd respekterar lagen om religionsfrihet och vill bevara den kristna kyrkan samt de kristna värderingarna såsom de är. Det finns både homo- och bisexuella personer i sd. Det har inte med den saken att göra, utan att homolobbyn och hbt-maffian inte är representativa för alla de personer som man säger sig representera. Många vill vara diskreta med sin sexualitet och inte gå med i Prideparader med mera. Men det är bra att du beter dig seriöst. Det hedrar dig.

2008-06-25 @ 14:55:13
Postat av: bleunt

Jag har aldrig trott att SD inte vill bevara den kristna kyrkan och de kristna värderingarna. :p Jag har heller aldrig trott att de vill bryta mot lagen. Men att respektera lagen är inte detsamma som att hålla med den. Alla SD-anhängare jag mött är emot till exempel moskéer och slöjor. Så jag vill gärna veta vad partiets officiella åsikt är.



Och ja, SD har säkert både homo- och bisexuella medlemmar. Det har även republikaner i USA, det säger inget om partiets ståndpunkt inom frågor som berör ämnet.



Och tack. :)

2008-06-25 @ 15:45:48
Postat av: Albin

Bra idé! Se bara till att dela med dig av deras svar här. Jag är lite intresserad av om inte "stärkt nationalkänsla" och "ett homogent samhälle" och allt vad de pratar om bara förvärrar "invandrarsituationen". Det är som om de vill ha en "vi-mot-dom"-situation.

2008-06-25 @ 15:48:15
Postat av: bleunt

Jag ska hälsa den frågan! :)

Kan tänka mig ett svar i stil med "det är inte vi mot dem om vi gör oss av med dem". :p

2008-06-25 @ 16:00:28
Postat av: Tobias Lindgren

Sd vill assimilera invandrare i samhället istället för att integrera dem. Detta är en politik som Sverige fram til 1975. Då uppstår inget "vi" och "de". Du kanske borde läsa på lite innan du ger dig av...

2008-06-25 @ 18:13:59
Postat av: bleunt

Varför ska jag läsa på när syftet med besöket är att ställa frågor och lära mig? Om jag läser på behöver jag ju inte ställa de här frågorna.



Det är inte dig jag vill ställa frågorna till över internet, så jag är inte intresserad av information från dig nu. Men om du vill kan jag fråga dem om invandrarna de vill assimilera får ha kvar sin religiösa tro och möjlighet att praktisera den här i Sverige. Vill du att jag frågar dem det?



För så länge som muslimer får uttrycka och praktisera sin religiösa tro och kultur kommer det finnas "vi och dem". Det finns till och med många "vi och dem"-aspekter mellan svenska kvinnor och män. Mellan homosexuella och heterosexuella. Mellan höger och vänster. Mellan unga och gamla. Jag tror inte SD anser att man skulle kunna eliminera kulturella och religiösa "vi och dem"-aspekter när vi inte ens kan eliminera dem inom vår egen samhällssfär.

2008-06-25 @ 18:28:15
Postat av: WysiWyg

Jag skulle gärna vilja att någon definierade vad som är "svenskt" och vad som är "svensk kultur", för jag har länge misstänkt att jag inte räknas som svensk enligt de definitionerna. ;-)

2008-06-25 @ 20:49:58
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Glom

Håller med Wysiwyg, jag är rent statistiskt sett andra generationen invandrare men så länge du kommer från ngn av väst europas länder är du inte invandrare på samma sätt...så jag undrar om det är skillnad på invandrare och invandrare, är det bara de invandrare med annan religion de vill assimilera/integrera för att de kan "förstöra" vårat svenska arv eller vad? Ska bli intressant att läsa vad du fått för svar för jag antar att du kommer lägga upp det här ;o). Heja Bleunt!!

2008-06-25 @ 21:49:29
Postat av: bleunt

Wysi: Det låter som en bra första fråga. "Vad är svenskt?".



Glom: Ja, undrar om de bara buntar ihop alla invandrare inom samma plan. Många kommer ju från olika kulturer. Inte ens Islam i Somalia är ju som Islam i Iran. Så egentligen borde SD tycka att vår kristendom är den rätta kristendomen och någon från Estland eller Chile är fel.



Jag ska nog lägga upp intervjun som en ljudfil, faktiskt.



2008-06-26 @ 00:18:06
Postat av: Tobias Lindgren

Jag tycker att du och dina bloggläsare ska läsa nedanstående blogginlägg.



http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

2008-06-26 @ 00:43:49
Postat av: bleunt

Nej tack, det är roligare att gå dit och fråga. Dessutom vore det kusligt om den texten svarade på alla mina frågor. Inte ens du vet vilka de är ju.

2008-06-26 @ 05:32:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0