Mångkulturellt = Kriminellt

Det hände något konstigt. Jag började - mot mitt bättre vetande - att diskutera med någon som framstod som främlingsfientlig och negativt inställd inför mångkulturellt. Att diskutera med såna är vanligtvis nästan lika mycket återvändsgränd som att diskutera med religiösa, och jag gör det gärna inte. Men nu halkade jag dit och bestämde mig för att fördriva lite tid. Och konstigt nog spårade det aldrig ut. Han lyssnade på mig, jag lyssnade på honom och sedan gav vi varandra sansade svar i en öppen diskussion där båda höll sig på mattan. Och som om det inte var nog, på slutet kom vi till och med fram till något sorts samförstånd. Konstigt. Mycket konstigt.

Han frågar om jag tror SD kommer med i riksdagen 2010.
Jag svarar att de kanske gör det, om ingen tar upp debatt med dem.
Och här börjar det.

 

movieguide P27 från Skövde
Jo det är sant, men samtidigt undrar hur man ska fixa dom där j*vla problemen som finns i "gangsterförorterna"

 

bleunt P23 från Gävle

Integration. Skulle jag säga. Och inte vara rädd för tvång. Men att skicka iväg eller isolera skulle nog inte hjälpa. Inte heller att beröva invandrare religionsfrihet.

 

movieguide P27 från Skövde

Okej, samtidigt tycker jag inte om att Sverige blir ett mångkulturellt samhälle precis

Var kommer allt som är "svenskt" ta vägen då, om vi ska ha det mångkulturellt överallt? Känns som den svenska kulturen kommer inte finnas kvar ju...

 

bleunt P23 från Gävle
Men svensk kultur är en del av det mångkulturella. Det är hela konceptet med mångkulturellt. Annars är det monokulturellt. Har midsommarfirandet bland svenskar minskat de senaste åren? Eller vad är det som gör dig orolig? Har du sett för många människor prata med varandra på bussarna?

 

movieguide P27 från Skövde

Nope, det är iaf positivt att folk pratat med varann på bussen, och har inte sett någon minskning av midosmmarfirandet heller, iaf inte nu denna helg ens det som jag inte gillar är till exempel all skit som finns i Bergsjön, Rosengård, Angered, Ryd, Tensta, Rinkeby känns som det har blivit värre och värre, och att kriminella gängen (Original Gangsters) börjar bosätta sig här i Sverige

 

bleunt P23 från Gävle

Men nu pratade du om att den svenska kulturen hotas av ett mångkulturellt samhälle. Ska vi hålla oss till det ämnet? Eller ska vi prata om integration och kriminalitet? Du får nog ta och bestämma dig, så håller vi oss till ämnet vi beslutar oss för. Ska vi pratar om det mångkulturella hotet mot svensk kultur eller ska vi prata om kriminalitet?

 

movieguide P27 från Skövde

Okej det hade visst blivit missförstånd alltihop, okej det är bra med mångkulturellt samhälle, men ska de som har en annan kultur bakom sig anpassa sig till landets lagar och regler också? Det var det jag ville komma fram till, okej?


bleunt P23 från Gävle

Då var du riktigt dålig på att komma fram till det. Du tror alltså att kriminalitet är något kulturellt betingat? Så är det inte, det har inte med kultur att göra. Det har med sociala faktorer att göra. Och då pratar vi om något helt annat. En muslim stjäl inte en bil för att han är muslim och det är del av hans religion eller kultur att stjäla bilar, precis som att en kristen svensk inte stjäl bilar för att det är knutet till kultur eller religion. Om din fråga är om jag tycker invandrare ska stå över lagen är mitt svar självklart nej. Det är inte ens diskussionsmaterial.

 

movieguide P27 från Skövde

Kriminalitet finns ju överallt, oavsett kulturellt okej, ursäkta att jag råkade skriva fel då så att det blev misstolkat alltihop. Men samtidigt kan man faktiskt undra vad som händer här egentligen eftersom det förekommer hedersrelaterad våld hit och dit, eller all snack om att den där snubben som jobbar på pizzerian åker i en splitterny Mercedez, är det för att vi inte begriper på deras "religion/kultur"?

 

bleunt P23 från Gävle

Det förekommer inte hedersrelaterar våld hit och dit. Jag läser inte om det ens en gång om året. Även om det skulle ske, vad gör att det våldet är värre och mer fel än vanlig svensk kvinnomisshandel? Är det mindre fel när en svensk slår en kvinna än när en invandrare gör det? Jag tycker man ska vara försiktig med att kategorisera sådär, lätt att man tappar fokus och bara ser utåt då. Motivet spelar inte så stor roll, handlingen är lika förkastlig. Vad du menar med pizzabagare och splitternya Mercedez förstår jag inte.

 

movieguide P27 från Skövde

Nej man ska inte kategorisera bara sådär det håller jag med om, men tycker det är märkligt att det blev så uppmärksammad för ett antal år sen med hedersmordet på Fadime t ex, om du kanske kommer ihåg det, hon blev dödad av sin far för att hon var ihop med en svensk kille, är inte kärlek jättebra eller? Man hör ofta myter om att utlänningar åker i splitternya bilar, men har själv svårt att ta det på allvar, dom kanske gör det men inte alla

 

bleunt P23 från Gävle

Ja, Fadime var en tragedi. Alla mord är tragedi. Nu fick det fallet mer uppmärksamhet för att det var under ovanliga omständigheter. Tidningarna skriver hellre om ovanliga mord, eftersom det säljer mer. Om motivet dessutom är förbjuden kärlek förstoras det gärna och säljer ännu mer. Det är dock viktigt att komma ihåg att så gott som alla invandrare är emot hedersmord och tar avstånd från det. Det är bara några få dåliga människor som anammar det, precis som det finns svenska män som mördar. Det är bara inte lika intressant och säljer inte lika många tidningar så man skriver mindre om det.

 

Klart det finns invandrare som åker splitternya bilar. Sen hur de fått ihop pengarna har man väl rätt att undra. Och visst, några av dem är kanske kriminella. Varför man nu skulle jobba i en pizzeria om man var det. Samtidigt, hur många svenska direktörer i dyra kostymer gör allt på sjysst och laglig väg? Skandiachefer och allt. Det finns rötägg överallt, och de kommer i alla förpackningar. Men de flesta av oss är ändå OK, både svenskar och invandrare.



movieguide P27 från Skövde

Jag har iaf blivit mer klokare när du och jag har snackat om detta ämne. eftersom jag är född och uppvuxen ute på landsbygden (typiskt svenskt!) så kände man inte till så mycket om invandrare och dess kultur/religion, glömmer aldrig bort den gången då man kom till den första skoldagen i 7:an på högstadiet, då var det en utländsk kille i min klass som reagerade på min T-shirt där det stod "Swedish vikings" och en tryck av Tors hammare på. jag visste inte ens om det att det uppfattades som "rasistisk" efteråt, men han tog inte det så hårt ändå, men man kommer ihåg det

 

bleunt P23 från Gävle

Weee, skönt med någon som ändå lyssnar. Vi behöver inte hålla med varandra, och det gör vi nog inte i allt heller. Men vi borde iaf lyssna. Annars funkar inget. Invandrare som blir upprörda över vikingatröjor och svenska flaggor på kläder tycker jag överreagerar lite. Men det beror inte så mycket på själva hammaren eller själva flaggan. De har inget personligen emot Tor eller svenska flaggan. Jag tror mer att de blir nervösa pga att människor som bär sånt väldigt ofta är rasister. Jag tycker vi svenskar måste ta tillbaka asatron och den svenska flaggan från rasisterna.


Kommentarer
Postat av: Mattias Nygren

Hej.. Ville bbara säga att du har skrivit många fantastiskt bra bloggar.. Det är en njutning att läsa dom.. Ha de kalasbra å fortsätt ditt fina arbete..

2008-09-22 @ 17:22:01
Postat av: bleuntnt

tackar! :)

2008-09-22 @ 18:20:44
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0