TV-spelande är faaarligt!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2710799.ab

Här har unga ont

76 procent har ont i lederna.

63 procent har knarrande knän.

53 procent går inte rakryggade.

Mer än hälften har ont i höfterna.

40 procent har ont i benen.

84 procent går bara på betong under en vanlig dag.


Och tydligen är det TV-spelande som är boven i dramat.

Har verkligen 76% av dina vänner ont i lederna? Jag måste fråga mina, speciellt de som spelar. Själv spelar jag mycket mer än snitt och har inga av dessa besvär, alls. Jag måste vara övermänsklig! :D Och hur många har betonggolv hemma egentligen? O_o Och hur får man ont i höfter och knän av att spela tv-spel? Wii Fit?

 

"De kallas 'The Playstation generation'. Barn och ungdomar under 25 som är uppvuxna med tv-spel."
Vem kallar oss det?

"Och vars kroppar – på grund av spelandet – blivit gamla i förtid."
Oj! Inte visste jag att Nintendo uppfinner tidsmaskiner! Vi blir inte bara utslitna i förtid, vi åldras faktiskt snabbare!

"I Stockholm är det varmt och soligt, men inne på spelstället Dragons lair på Kungsholmstorg är det mörkt och kvavt."
Helt irrelevant, man vill bara illustrera hur knäppa, konstiga och skumma tv-spelarna är. Att det nästan är synd om dem.

"Halvsittande på några primitiva stolar spelar Lauri Vuorela, 22, och Kim Hånberg, 21, fightingspelet 'Guilty gear'. På frågan om varför de är inomhus rycker Lauri bara på axlarna. – Det är här man hamnar när man tycker om att spela, säger han."
Halvsittande. Jag som trodde jag helsuttit hela mitt liv. Tydligen inte. Åh, och just det, fortfarande synd om dem!

Och än en gång har stereotypa skildringar av tv-spelare gjort sig höra i media! :)
Vi halvsitter på primitiva stolar i källare med betonggolv och skyr solen utanför. Det är synd om oss, nästan alla har smärtor orsakade av tv-spelandet. Och jag har tur som inte är en av dem, eller känner någon av dem... Eller?


 


Kommentarer
Postat av: Fysikt aktiv och inaktiv ibland ;)

Men hallå.

Snacka om att missförstå.

Sitter man en massa timmar varje eller nästan varje dag så byggs inte kroppen upp. Tvärtom den bryts ner. Det kan vara inaktivitet beroende på en massa olika sätt, inte bara genom datorspelande. Många vuxna sitter också alldeles för mycket framför tv´n tex.



Muskler förtvinar, leder och kotor slits för att det monotona sättet man sitter på bryter ner kroppen.

Det är fysik aktivitet och vilan därefter som bygger upp kroppen och de vet de flesta.

När nu en sk expert talar om detta och det blir en nyhet i media så är det någon som känner sig trampad på tårna och blir lite grinig och på barns sätt att prata ska förlöjliga sådant som är fakta och alla med insikt vet är sanning.

Vill man ha en kropp som är fysiskt 15-20 år äldre än den faktiska åldern? Mm svår fråga, nä jag tror inte det.

2008-06-18 @ 16:33:49
Postat av: bleunt

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill få fram. Inget av det du skriver går direkt emot vad jag skrev, ändå ger din kommentar ifrån sig vibbar av oenighet. Exakt vad är vi oeniga om?



Och vad menar du med "på barns sätt att prata"? Använde jag inte tillräckligt långa ord?



Och hur kan en kropp vara äldre än sin faktiska ålder? En 23-årings kropp kommer alltid vara 23 år, oavsett hur sliten eller inaktiv den är. :D



2008-06-18 @ 18:13:15
Postat av: Gustav Hansson

Men hallå upphöjt med två.

Att en kropps fysik är äldre än den faktiska åldern betyder att denna människans fysiska hälsa motsvarar en äldre människas, och inte att kroppen bokstavligt talat är tidsmässigt äldre.

Jag tror att han/hon menade att du, genom att använda smileysar och förlöjliga texten genom att till exempel fråga hur många som har betonggolv hemma, lever i en slags förnekelse för att åhh vad vet jag... lira mer datorspel utan att känna skuld kanske?

2008-06-18 @ 19:35:27
Postat av: bleunt

Vänta lite... Menar du att de inte talar om någon tidsvortex eller kronodimensionell portal när de säger att kroppen åldras i förtid?



Aah, okej så att använda sig av tre smileys samt torr humor sänker mitt språk till en 8-årings nivå. Ja, det kan ha varit det han menade.



Och jag förstår inte vad det skulle vara som jag förnekade. Lider jag och alla jag känner egentligen av outhärdliga smärtor som vi vägrar erkänna för oss själva?

2008-06-18 @ 20:29:00
Postat av: Murray

Detta har ju inte ett smack med TV-spel att göra. Tänk på de som inte växt upp med spel. Jag ser framför mig mängder av män och kvinnor som tar bilen den lilla resvägen till jobbet och sedan sitter i en stol resten av dagen där den längsta promenaden är till och från kaffeautomaten.



Inte heller att förglömma de vedervärdiga stolar som barn och ungdomar placerar baken på i skolsalarna, stolar som är så obekväma att de aldrig skulle tolereras på en "riktig" arbetsplats.



Nej, det har ingenting med varken dator- eller TV-spel att göra.

2008-06-18 @ 21:00:57
Postat av: bleunt

Ja, ungefär min åsikt. Men det är alltid uppskattat att demonisera tv-spelande. Men egentligen skulle jag nog påstå att tv-tittande är mer passivt.

2008-06-18 @ 22:30:27
Postat av: Jeanette

Artikeln har rätt i sin grund- angående de rent fysiska faktorerna. Men varför väljer de att hacka på just "tvspels generationen"? Då den om skrev dne här bloggen- precis som jag- inte känner många tvspelare som har jsut de här problemen som beskrevs. Klart man tar åt sig med lite höjda ögonbryn. Tvspel/datorspel ha rju visat sig vara positivt på många andra sätt. Tex för minnet och reaktionsförmågan...



Och att spela flera timmar om dagen utesluter inte att annan fysisk aktivitet kan hända. Menar, de måste ju ta sig till tex dragons lair på något sätt... Jag spelar, men går nog ut på promenader -dagligen. tvspelsnörden som stereotyp funkar inte.

2008-06-18 @ 23:40:12
URL: http://kurosmurfen.blogspot.com/
Postat av: Kim H

Tja de är jag i aftonbladet.

de du säger stämmer rätt bra in.. vi vart utfrågade en del frågor men iget av de hamnade senare i tidningen. de känns som att dom skriver enbart för att varna för att tv-spelande skulle vara farligt på något sätt.



själv har jag spelat en hel del och jag har varken verk eller dåliga leder, om inte annat så skadar mitt jobb min kropp allt mer.



Amerkiablader propagerar igen!

2008-06-19 @ 19:03:43
Postat av: bleunt

Ja, och man kan ju tänka sig vad det var för svar som inte kom med i artikeln. Förmodligen svar de inte var nöjda med, och som inte demoniserade spelande tillräckligt. -_-

2008-06-19 @ 19:45:28
Postat av: J Thompson

Fast det värsta med Playstation Generationen är ju ändå att de vill skjuta ihjäl dig och alla på din skola, sno din bil, äta upp dina svampar och gömma sig i dina flyttlådor. Tycker det var dåligt av Aftonbladet att inte nämna det.

2008-06-19 @ 23:16:19
Postat av: Kim H

Jo de är nått i den stilen, exempelvis



"I Stockholm är det varmt och soligt, men inne på spelstället Dragons lair på Kungsholmstorg är det mörkt och kvavt.



Halvsittande på några primitiva stolar spelar Lauri Vuorela, 22, och Kim Hånberg, 21, fightingspelet ”Guilty gear”. På frågan om varför de är inomhus rycker Lauri bara på axlarna.

– Det är här man hamnar när man tycker om att spela, säger han."



halvsittandes på primitiva stolar stolarna är ju en helt vanlig standard stol som går för runt 600 kr, våran hållning sittandes tycker jag de inte är något fel me.



frågan om varför vi är inomhus på en så solig och varm dag för usch och fy varför skulle man vilja vara inne då när de är så fint väder vart aldrig ställd och Lauris svar kommer ifrån en helt annan fråga som löd nått i stilen "hur kommer de sig att ni är just här på Dragons Lair"



den här intervjuen är nån vecka gammal och när jag väl fick se den blev jag bara arg på hur media kan hålla på som de gör.

2008-06-19 @ 23:27:59
Postat av: Mr Leth

Själv har jag drabbats av hjärnskador av att ha läst för mycket på aftonbladet.se

Jag har blivit trögtänkt och har svårt för att formulera vettiga tankar.

Jag vill nu varna andra så de inte råkar ut för samma sak.

Undvik denna sajt!

2008-06-23 @ 07:15:37
Postat av: R_J

Vill bara säga att jag håller med dig i allmänhet bleunt och om dina kommentarer till texteraderna från Aftonbladet i synnerhet. Förstår inte de som klagar på dessa. Väldigt logiskt konstruerade och filosofiskt klargörande,

keep up the good spirit :-) Å nej inte ännu mer bristfällig svenska, typiskt "internetgenerationen".

2008-06-23 @ 14:21:18
Postat av: Ida

Jag bara asgarvar; vad i helvete är en primitiv stol?

2008-06-24 @ 23:02:11
Postat av: ElektronikBiten.se

Om detta stämmer vilket jag har svårt att se, så kanske de skulle prova med Nintendo Wii där man får röra på sig. Många som spelar Wii klagar ofta på träningsvärk och andfåddhet. Kanske detta beror på stillasittande också eller ;-)

2008-10-02 @ 23:32:57
URL: http://www.elektronikbiten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0