Äkta svensk?

Det är en sak jag inte förstår. Jag får då och då höra att jag inte är "äkta" norrlänning eftersom  jag bor i södra Norrland. Och jag förstår inte riktigt tanken i det. Är inte det lite som att säga att människor är mer "äkta" svensk ju närmare Stockholm de bor? Eller att man är mer "äkta" svensk ju närmare mittpunkten av Sverige man bor. Nej, alla är väl lika mycket svenskar oavsett om man bor i Stockholm eller Visby, eller? Precis som Gävle är lika mycket Norrland som Kiruna. Är Kiruna mer Lappland än Gävle? Såklart, Gävle ligger inte ens i Lappland. Precis som Visby är mer Gotland än Stockholm är.

När jag presenterar den här åsikten om att det inte finns några extra norrländska eller extra svenska zoner, brukar folk börja prata om att det handlar om beteende. Jag försöker då förklara att Norrland är geografi, inte personlighet. Jag är inte mer norrlänning bara för att jag är lugn och lite sävlig. Precis som jag inte är mindre svensk för att jag inte firar midsommar. Att tänka i de banorna att norrlänningar är si och så och göteborgare är si och så tycker jag låter som fördomsfull generalisering.

Nej, det spelar ingen roll om du bor i södra eller norra Norrland, du är norrlänning. Och det är en geografisk benämning, inte en personlighet. Och du är inte mer svensk för att du bor i huvudstaden, precis som skåningar inte är mer européer än göteborgare. Punkt slut.

Kommentarer
Postat av: Palle

Ääh, skåningar e från danmark!

2008-11-18 @ 00:09:58
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: herzleid

Människans oupphörliga behov att kategorisera i "vi" och "de" skulle jag säga. Har en vän från "riktiga" Norrland (Lycksele, lol) och han hatar norrlänning-stereotypen (á la Norrlandsguld-reklam du vet), för han är verkligen inte sån.

2008-11-18 @ 04:50:13
Postat av: Skogstokig

Ju längre norrifrån man kommer, desto mer norrlänning är man. Punkt.



(Nej, jag har inga vettiga argument. Jag går på magkänsla.)

2008-12-08 @ 00:13:36
Postat av: bleunt

Skogstokig: Okej, då är jag mer svensk än du då. O_o

Och mer europé. Nej, utan argument får du inte göra din talan hörd. :p Jag lyssnar iaf inte.

2008-12-08 @ 11:56:40
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Norrlänning

Ju mer lik sterotypen av en norrlänning en person är ju mer "äkta norrlänning" är personen, det är vad begreppet handlar om...

2008-12-15 @ 00:30:25
Postat av: Dashne

Enligt min åsikt så slutar sverige vid Dalälven,, Det nedanför , tillhör inte oss :)



Bor ca 8 mil norr om bleunt och jag kallar då mej norrlänning , och kommer alltid att kalla mej för det ...

2009-01-17 @ 19:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0