Obama är inte svart

Det ser ut som att Obama vinner valet, och när du läser det här har han kanske till och med hunnit göra det. Eller hunnit förlora, om hans illegala faster fäller/fällde honom. Vem vet. Men om USA nu har sin första svarta president vill jag bara klargöra en sak – han är inte svart!

 

Det är många som blir upprörda när jag säger så, speciellt svarta. Jag antar att de vill att han ska vara det, helt enkelt. Och jag är inte ute efter att missunna dem det. Men senast jag kollade hade han en vit mamma, är han inte lika mycket vit som svart då? Eller?

 

Nu har man infört någon lag eller regel i USA som menar att om man har 20% eller mer svart blod i sig, då är man klassad som svart. En gammal rasistisk lag för att klargöra att alla barn som kommit till genom att slavägarna våldtagit sina kvinnoslavar inte ska behöva ge eventuella mulattbarn något alls. Antar jag.

 

Men hur som helst, Obama är inte svart. Sorry. Ledsen om det gör någon mindre upphetsad över att han vann. Om han nu gör/gjorde det. Att ha en mörkhyad president med ett muslimskt namn är inte fy skam det heller, liksom. Kom igen.


Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Termer behöver inte vara logiska för att gälla. Faktum är att de nästan alltid är ologiska. Ändelsen -ist har t.ex. EGENTLIGEN ingenting med fördomar att göra. Ändå är en rasist en person som har fördomar mot en annan ras. EGENTLIGEN skulle "rasism" kunna kallas för "läran om raser", och en person som sysslar med hundavel för "rasist". På samma sätt är Obama EGENTLIGEN inte svart, men han räknas endå som svart, per definition.

2008-11-03 @ 15:15:15
Postat av: bleunt

Okej. Så vad krävs för att räknas som mulatt?

Eller ska vi bara slopa det ordet totalt?

Och vad gör honom mer svart än vit?



2008-11-03 @ 16:25:29
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag gissar att ordet mulatt slopades i samma veva och av samma skäl som ordet neger. Om inte antar jag att amerikanerna räknar mulatter som svarta.



Bioligiskt gör naturligtvis ingenting honom mer svart än vit, men jag har fått uppfattningen att mulatter i USA ses som svarta kulturellt sett. Kanske för att de, som du påpekade, klumpades ihop med slavarna för länge sen.

2008-11-03 @ 17:15:16
Postat av: bleunt

Ja, de flesta amerikaner räknar mulatter som svarta. Och det är pga skälet jag skrev ovan. Alltså, en rest från slavtiderna för att lagligt och utan socialt stigma kunna avsäga sig några eventuella oäktningar sprungna ut våldtäkt.



Lenny Kravitz, Alicia Keys, Halle Berry, Bob Marley. De ses som svarta, men är mulatter. Likaså Barack Obama. På grund av den här nedärvda kulturella synen på mulatter. Men i Obamas fall, även för att svarta Vill att han ska vara en svart president. Och att han, som du säger, även är vit ignoreras.



Mörkhyad = Svart. Så enkelspårigt är vårt obligatoriska kategoriserande av människor. Och jag vill ifrågasätta det. Inte för att jag tycker det är en rest från slavsamhället, utan mest för att jag gillar att ifrågasätta och påpeka. ;)



2008-11-03 @ 17:41:54
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Håller med och hela den här rasindelningen är såååååå 1800-tal. Dock så är ju ändå (den korkade) 20%-regeln/one-drip-rule vad jag förstår vedertagen i USA, alltså ses han som svart med allt vad det innebär, t.ex. diskrimineringsvis. Och att en svart människa kommit så långt som Obama betyder mycket för många, inte pga färgen i sig, utan pga allt som kommer med färgen, som de flesta i USA anser att han har. Och visst är det jävligt tragiskt men Obama skulle förmodligen inte kunnat komma så här långt för 30-40 år sen, pga av just sin hudfärg. Får hoppas bara han inte blir mördad av några trångsynta rednecks om han vinner

2008-11-04 @ 14:01:48
Postat av: Kim

Har du någon källa där man kan läsa mer om den här lagen eller måste jag ta ditt ord på det? Det är litte ofattbart

2008-11-12 @ 13:13:59
Postat av: bleunt

Kim: Det finns en speciell term som jag tyvärr glömt. Men det här får duga tills jag hittar den egentliga lagen: rule" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/One-droprule

2008-11-12 @ 14:32:39
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Smultronhamstern

Va fan, ge er. Han eh 50/50. choco, helt enkelt!

2008-12-01 @ 01:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0