USA är sexistiskt, men inte rasistiskt?

Obama har knappt varit vald till nästa president ens två veckor innan amerikaner börjar blåsa upp sig och bete sig så som USA är lite ökänt för att bete sig. De slår sig för bröstet och känner sig otroligt duktiga som inte varit rasistiska. Wow. Än en gång leder USA resten av världen genom att föregå med gott exempel, medan alla vi andra som inte valt en svart ledare är lite sämre och lite mer rasistiska. Ja, jag har mött amerikaner som säger precis så. Till och med Bill Maher som jag vanligtvis älskar.

Så, okej. Klapp klapp på huvudet, kaka och diplom för att ni valde han som var bäst kvalificerad trots att han är svart. Är det verkligen någon att vara stolt över? Ja, i USA är det väl det. Med tanke på deras historia av extremt laddade rasfrågor. Men är det verkligen rättvist att resa sig själv över andra nationer för att man valt en svart man till president innan de andra länderna? Neheej.

I USA är över 12% av befolkningen svart. Om vi till exempel tar Sverige, hur många svarta har vi? Har vi ens 1% svenskfödda svarta här? Jag tror verkligen inte det. Och hur många mörkhyade invandrarättlingar är födda här och över 40 år gamla? Ja, ni ser. Är det en rättvis jämförelse? Nej. Det är som att USA har en påse med 100 nonstop, där 15 är röda och resten är gröna. I vår påse med 100 nonstop är bara 1 röd och 99 gröna. Vem kommer först dra en röd? Okej, dålig jämförelse men du fattar. :p

USA har JÄTTEmånga svarta. Ni stal ju JÄTTEmånga slavar från Afrika, liksom...
Självklart väljer de en svart president före länder där det knappt existerar svarta.
Jag kan väl tänka mig att Frankrike har många svarta som är födda där. Men that's it.

Finland har en kvinnlig president. Sveriges största parti, Socialdemokraterna, har en kvinnlig partiledare. I Sverige och Finland består befolkningen ungefär av samma procent kvinnor som i USA, det är alltså en bättre jämförelse. Att Finland har en kvinnlig president  betyder alltså att Finland är mindre sexistiskt än USA och alla andra länder som inte valkt en kvinnlig ledare än? Njäe. Trots att det är en mer rättvis jämförelse vill jag inte ens påstå det.

Nej. Skärpning. Sluta vara diviga. Sluta tro ni är bättre än andra så fort ni får chansen.
Ni är inte mindre rasistiska än andra länder. Och ni är inte heller mer sexistiska. Och är ni verkligen det så har det knappast något att göra med vem som varit och inte varit president i ert land.  Och det gäller även Sverige och Finland etc.

Kommentarer
Postat av: Anonym

mmmmm nonstop.



Men visst är det helt galet att jämföra situationen här med där. Helt annan historia helt annat läge idag. Bra inlägg, även om de gärna får vara stolta över att de kommit över ett hinder i häckloppet mot rasism, kanske leder det till att de vågar/vill ta tag i andra frågor gällande rasism.

2008-11-18 @ 17:17:00
Postat av: Skogstokig

Nu tänker jag vara petig och påpeka att Obama faktiskt inte är svart utan snarare mulatt då han har en svart och en vit förälder.



(Har ingenting emot din bloggpost men jag blir bara så trött på allt tjat om att han är svart då han (genetiskt i alla fall) är lika mycket vit.)

2008-12-07 @ 23:59:39
Postat av: bleunt

Skogstokig: Jag vet. Jag har tidigare skrivit ett helt inlägg om bara det till och med. När jag säger svart använder jag det ordet för att reflektera vad som menas i USA.

2008-12-08 @ 11:54:19
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0