Pepparspray Vs. Våldtäkt

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3489141.ab

Jag tycker pepparspray ska tillåtas. Men jag gillar inte attityden att det ska vara ett sorts substitut.

"– Jag tycker det är hemskt när man ser flickor som antingen måste gå tillsammans i klungor eller som låtsaspratar i telefon när de går ensamma."

Jag tycker inte det är hemskt. Eftersom jag lever i verkliga världen och inte i en regnbågsfärgad saga tycker jag det är skitbra att kvinnor sällskapar varandra och pratar i mobilen när de måste gå en sträcka ensamma. Och jag är rädd att pepparspray skulle inge en falsk trygghet, och göra kvinnor mer vårdslösa.

För verkligen, spray? Pepparspray? Som man måste få upp, se till att hållet är riktat mot honom och inte mot dig, och sedan måste pricka hans ögon med. Är det ett skydd? Det skulle vara intressant att se om pepparspray verkligen stoppar angrepp i länder där det är tillåtet. Om mannen kommer bakifrån och överraskar henne har hon en sekund på sig, armarna är det första han kommer eliminera. Jag är 175cm kort och har färre muskler än genomsnittsmannen, och jag tror inte pepparspray skulle stoppa ens mig. Hur ska då en tjej på kanske 165cm kunna spraya ögonen på en välbyggd man på 185cm som angriper henne bakifrån? Nja.

Som sagt, kvinnor ska få bära pepparspray.
Men jag är rädd för att de överskattar skydded, och blir oförsiktiga.
Om pepparspray får fler kvinnor att våga gå hem ensamma tror jag det gör mer skada än gott.

Vad tror du? Finns risken för det?
Och hur effektivt tror du pepparspray är mot våldtäktsmän?

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Om jag förstått saken rätt, inte för att det gör så stor skillnad, så måste du inte träffa själva ögonen utan bara typ huvudet.

2008-10-11 @ 11:31:22
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: WysiWyg

En annan grej, nu när jag läst artikeln, varför handlar det hela tiden om tjejer? Ska alltså killar inte få ha pepparsprej eller? Iom att risken för överfall är så mycket större för en kille så tycker jag det låter avigt.



Och vad hindrar gärningsmännen från att själva skaffa pepparsprej och använda för att neutralisera sina offer?

2008-10-11 @ 11:34:45
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Det räcker med att träffa huden? Och då, svider det? Jag vet inte. Jag tror dock ändå inte det är särskilt effektivt. :p



Och ja, det vore ju ganska hemskt att först bli pepparsprejad och sen våldtagen. Dubbelt upp, huwa. Om män skulle vilja försvara sig med pepparspray... Nja. Känns lite fjolligt och feminint. Då tar jag nog hellre knytnävarna faktiskt. Korkat machotänk, men sån är jag ibland också. Fast det vore ju diskriminerande om det vara lagligt för kvinnor men inte för män.

2008-10-11 @ 13:37:57
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Personligen så ser jag inte poängen med att "ta till nävarna", då det undantagslöst (tja, med förbehåll för att en 5-åring försöker attackera mig då) skulle sluta med mig på akuten. Då föredrar jag att skicka den andra dit liksom.

2008-10-11 @ 14:21:09
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Jag litar helt enkelt mer på mina nävar än pepparspray, det är mitt första alternativ. Nu har jag aldrig använt varken nävar eller spray, så jag går bara på en känsla. Korkat machotänk, men jag känner mig säkrare så.



Sen har jag ju blivit överfallen av en berusad människa förut. Det är inte så farligt. Fulla människor är dåliga på att slåss.

2008-10-11 @ 16:46:53
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Aha, men då glömmer du "drunken master", inte sant? ;-)

2008-10-12 @ 09:57:30
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Tove

Om en kille hoppar på en tjej med pepparspray så finns ju risken att han tar hennes pepparspray och använder den på henne. Det skulle ju inte vara nått vidare. Och det känns inte som att den skulle ha någon större nytta av sprayen om man inte gick med den i handen och var beredd hela tiden. Annars måste man plocka upp den och sikta rätt. Jag tror inte att gärningsmannen tänker stå och vänta under den tiden.

Jag tror inte att dom gör speciellt mycket nytta. Det finns ju såna här överfallsalarm också, har dom gjort någon nytta? Det skulle vara intressant och veta.

2008-10-12 @ 19:57:46
Postat av: Palle

Men alltså, om en tjej går hem ensam och det är mörkt ute. Då intar man ju gärna en slags försvarsställning eller vad man ska säga, och har pepparsprayen redo i handen. Sen är det faktist ganska vanligt att man pepparsprejar både sej själv och angriparen, så pepparspray är lite småkasst. Nej, träffar jag en tjej som håller på att gå ensam på kvällar och nätter så fixar ja en kniv till henne. Kanske inte är bättre men ..

2008-10-14 @ 11:29:50
Postat av: Lisen

Färre muskler Tommy, really? Vilken muskel är det du inte har? Okej, det handlar inte om det men det lät roligt i alla fall :P

2008-10-15 @ 11:51:03
Postat av: bleunt

Haha, ja. Färre var helt fel ord. :p

2008-10-15 @ 12:08:23
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0