Svenskar är utrotningshotade?

Rasister (eller patrioter, som de kallar sig idag) missuppfattar ofta saker. De missuppfattar till exempel yttrandefrihetens koncept. Om de inte får skriva på Lunarstorm, Bilddagboken eller Facebook att alla blattar borde mördas gnäller de att deras yttrandefrihet kränks. Som om den gäller i privatägda forum och medier. De förstår helt enkelt ofta saker fel.

En annan sak som man ofta stöter på är förvirring kring vad en "svensk" är för något. Jag har hört dem säga korkade saker som "svenskar är en utrotnings hotad art !!!", med särskrivning och ett fint blanksteg innan de tre utropsytecknen. För det är så de oftast skriver.

Men snälla, svenskar är inte en art. Vi är inte ens en ras. Att de har svårt att hålla isär ras och nationalitet kan jag förstå, på sätt och vis. För när de säger att man måste vara född i Sverige av vita svenska föräldrar för att vara svensk blandar de totalt ihop ras med nationalitet. Och jag kan ändå förstå att de blandar ihop dem.

Men att vi är en "utrotningshotad art" tar priset. Jag trodde vi var människor. Men när de säger såna saker, och när de använder argument som att "en katt som är född i ett stall blir inte en häst" avslöjas det att de verkligen inte ens kan skilja mellan art och nationalitet.

Men frågan idag är, vad är en svensk?
Vad exakt krävs för att få kalla sig själv svensk?
Och vad hindrar någon från att någonsin få kalla sig svensk?

Kommentarer
Postat av: seraph

Jag vet fan inte vad en svensk är riktigt. En snubbe sa till mig förut att om jag till exempel hade fötts i Japan - säg att mina "vita svenska" föräldrar varit på semester där - så hade inte jag varit nån svensk, vilket jag tyckte lät lite märkligt. Hade jag då varit en japan? En del anser väl att svensk är man om man har vit hy, kör på med snaps och sill och diggar tomtar och troll osv. Om det är så, då är då inte jag vidare svensk, och då undrar jag samtidigt som så här: Om Mr X, som är kolsvart och kommer från pick a country any country, käkar sill och dricker snaps och kollar på trolltyg i tomteskogen (ja jag vet, den filmen rockar, men ändå) så fort han kommer åt och gör alla de där "svenska" sakerna som inte jag gör, är han då mer svensk än mig?



Jag förstår inte hur folk resonerar. Hudfärg har ju inget med saken att göra. Att anamma ett beteende - dricka snaps, käka sill, osv - gör det någon till "svensk"? Eller är det helt enkelt så att om man föds här, så är man svensk, oavsett om ens föräldrar kommer från något annat land?



Nu blev det mycket funderingar här och väldigt lite svar, men men ... ska bli intressant att höra dina tankar. :)



Peace.

2008-09-13 @ 22:29:39
Postat av: bleunt

Nja, jag har väl inga tankar. Det är svårt att få något riktigt svar från folk som tycker sig kunna bestämma vad en svensk är och inte är. Men brun, det kan man inte vara. Som om ras har något att göra med saken trots att svensk inte är en ras. En svensk måste vara vit, tydligen. Om föräldrarna är vita norrmän, ja kanske.



Att vara född här funkar inte heller, inte om det är av bruna föräldrar. Det är som om det finns en svensk gen, som man måste ärva. Mycket skumt.



Jag håller det simpelt. Svensk medborgare = Svensk. Och man kan vara medborgare i fler länder utan att vara mindre svensk för det. Varför krångla till det med ras och föräldrars nationaliteter.

2008-09-14 @ 02:00:27
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Trustor

Jag håller med dig i det du skriver.

För vad är en "äkta" svensk liksom? Kan en norrlänning kalla sig äkta svensk när Norrland en gång var finskt? Eller Skåne som en gång vad danskt? Eller för all del halva Sverige som varit norskt? Sen är hela vårat samhälle uppbyggt med utländska grejer. Det är en klyscha, men t.ex så ringer vi med finska mobiler, äter italienska pizzor och våran demokrati är grekisk. Sverige är inte "svenskt", så varför låtsas att vi är det? Sverige är Sverige, precis som det är. Svenska medborgare är svenskar oavsett hudfärg eller etnisk bakgrund.

2008-09-14 @ 15:45:28
URL: http://trustinator.wordpress.com
Postat av: bleunt

Vilket påminner mig om en kommentar som jag fick höra när jag diskuterade med någon som inte tyckte moskéer skulle byggas i Sverige. Hennes motivation var att det skulle göra Sverige mindre svenskt. Jag frågade vad hon tyckte om kristna kyrkor. Svaret jag fick: "Kristendom har ju alltid funnits i Sverige så det är svenskt".

2008-09-14 @ 15:57:32
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Erika

varför kan inte alla bara skita i allt vad ras, hudfärg, språk och religion heter och bara kalla varandra för människor? :)

2008-09-14 @ 23:12:35
Postat av: seraph

"varför kan inte alla bara skita i allt vad ras, hudfärg, språk och religion heter och bara kalla varandra för människor?"



Det håller jag med om till 100%! Vad mycket enklare allt skulle vara. Sen är det väl så, att medan "ras" kanske är en social och kulturell verklighet osv, så är det inte en genetisk verklighet. För som jag har uppfattat det så finns det inte tillräckliga genetiska skillnader människor emellan som ger upphov till något som kan ses som subdivisioner etc.



Det finns människor, helt enkelt.

2008-09-15 @ 10:58:40
Postat av: seraph

Jag tänkte på det du sa om vita norrmän Bleunt: Om det skulle börja välla in vita norrmän till Sverige, då skulle nästan ingen jävel bry sig tror jag, för "skillnaden" mellan vita norrmän och oss är mindre än "skillnaden" mellan oss och mörkhyade "Mohammeds." :)



Folk är dumma.

2008-09-15 @ 11:01:44
Postat av: bleunt

Erika: Ja, det vore ju trevligt. Men tyvärr finns det en hel del folk som tycker att (bruna) människor gör intrång, och inte har här att göra. Att de inkräktar. Och då tycker jag man ske kräva argument och motivation för den åsikten. Men ja, även svenskar ska ju få bo här. Men om någon som är född här och har bott här hela sitt liv vill kalla sig svensk tycker jag inte att folk ska ifrågasätta det. Och gör de det ändå tänker jag bråka med dem. :)











2008-09-15 @ 14:20:58
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: tove

Svårt det där. Jag tycker nog att det är upp till en själv. En person som kallar sig svensk är svensk, en person som har bott här 40år och har familj och jobb men ändå inte känner sig som en svensk (vad det nu är som gör att man känner sig som en svensk eller inte) är inte svensk. För mig har det inget med hudfärg att göra åtminstone, fast andra tycker det.

Men jag tror att folk som har vuxit upp i en svensk kultur känner sig mer svenska än de som kommer hit senare i livet, även om de senare kanske bor här längre.

Men ja, upp till var och en är väl mitt svar.

2008-09-22 @ 16:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0