De 10 bästa spellåtarna (TOPP 5!)

05. Portal
 

En okej poplåt bärs upp av texten, och GLaDOS är omöjlig att inte älska samtidigt som vi fruktar henne lite. Vi vet alla vem Kanye hade som förebild när han spelade in 808’s & Heartbreak.



04. Mario Galaxy


När Mario mötte en riktig orkester var det i Gusty Garden som de blev vänner på riktigt.



03. World of Goo
 

Stråkar tillsammans med tunga släpande beats blandat med techno som successivt bygger upp, upp, upp tills allt rinner ut i en geggpöl, som sedan plockas upp av stråkarna igen.



02. Ocarina of Time


I Ocarina of Time spelade musik en extremt viktig roll. Med flöjt och strängar blev resultatet ett av världens bästa soundtrack. Och spanskinfluerade temat för Gerudo Valley står på topp.



01. Final Fantasy VI


Inte det mest intressanta valet för topplaceringen, men hur skulle jag kunna låta bli. Inget annat stycke spelmusik har påverkat mig så. Nobuo Uematsu må vara stor i spelkretsar, men smärtsamt underskattad utanför dem. Oavsett om Terra’s Theme framförs med flöjt, harpa eller piano får det mig att rysa. Så rent. Så spartanskt. Så vackert. Så genialiskt. Spelhistoriens bästa musikstycke.

Kommentarer
Postat av: A-palle

Bolero of fire eller va den nu hette va ju oxå grymt skön i zelda ...

2009-04-03 @ 12:23:38
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Ja, en av de absoluta favoriterna. Jag kan göra en hel lista med bara låtar från Ocarina of Time.

2009-04-03 @ 12:31:56
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0