Reklamer att hata

Efter att ha tittat på ovanligt mycket TV på besök hos mamma har jag nu börjat störa mig på tre reklamer. Den första är den där Friends-reklamen med den mobbade men söta bruden. Den har man börjat köra. Igen. Tyvärr. Fan.

Den andra reklamen att avsky är Dove-reklamen där vi får se hur en blond, jättesnygg, smal och säkert populär brud står och ser på halvnakna kvinnor i media. Varför man aldrig tar upp hur vi killar påverkas av medias skildring av män, det vet jag inte. En eloge till Gert och Robert för att de faktiskt försöker uppmärksamma prostatacancer, förresten.
Kunde man inte ta en FUL och TJOCK tjej som står där och mår dåligt över idealen som svämmar över henne? Nej, tydligen inte. Den blonda tösen ser säkert skitbra ut naken. Jag väntar fortfarande på en reklam där ett fult barn väcker sympati och förmedlar budskapet. Hur länge ska jag vänta?

Tredje reklamen är precis som Friends-reklamen en favorit i repris. Det är tarot-linjens reklam. Varför gör det plötsligt comeback nu? Finanskrisen? Förmodligen. Nu är människor lite dystra. Sårbara. Många går en oviss framtid till mötes, och jag antar att många av dessa seanser (heter det så) kommer handla om kundernas ekonomi.
Jag förstår inte att det inte är olagligt att tjäna pengar sådär på tarotkort. Allt annat bluffmakeri är olagligt. Varför får sånt här fripass? Det upprör mig. Att lura folk på pengar, ska det vara så enkelt?

Kommentarer
Postat av: jabba

fula och tjocka barn kanske inte lika ofta har lust att vara med i reklamer?

och föresten, finns det nån reklam som inte är värd att hata? förutom red bull då. den är klockren.

2009-04-13 @ 02:34:01
Postat av: seraph

Vadå, tarotkort är ju tillförlitliga som fan, eller? Och alla vet väl att söta tjejer ofta blir mobbade som fan ... tycker så synd om dem.



Doh...

2009-04-13 @ 09:39:24
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

Jag tror faktiskt inte att Tarotkortsspående räknas som bluffmakeri, då den som spår ofta själv tror på skiten. Att ge någon felaktig information är inte samma sak som att luras.

2009-04-13 @ 11:26:48
Postat av: herzleid

Problemet är ju att människor inte tilltalas av feta tjejer. De har ju gjort undersökningar på det där och feta människor förknippas med en massa negativa egenskaper. För att väcka medlidande hos tittarna så måste de använda söta tjejer och killar. Och man kunde ju tro att tidningar för tjejer skulle vilja ha män på omslaget, men enligt Veckorevyns redaktör har de testat och de säljer bäst med snygga, smala tjejer på omslagt. Människor är konstiga.

2009-04-13 @ 11:42:34
Postat av: bleunt

Henrik:

"då den som spår ofta själv tror på skiten."



Man kan inte gå efter något så abstrakt. Gärningsmannens syfte är omöjligt att veta och bevisa. Säljer jag något "i gott skick" som senare visar sig inte funka alls räcker det inte med att jag Trodde det var i gott skick, liksom.



Säljer jag naturlig medicin som botar cancer och säger till dig att du kan skita i cellbehandling om du tar det här, då räcker det inte med att jag Trodde det var riktig medicin.



Om vi ska bevisa sånt för att fälla gärningsmän kommer vi få det krångligt.



2009-04-13 @ 12:57:05
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Det har du i o f s rätt i, bleunt. Kan det helt enkelt vara så att våra lagstiftare är för vidskepliga för att förbjuda fenomenet?

2009-04-13 @ 17:11:54
Postat av: Ajlin

Doves reklam handlar om att få ökad självkänsla och självkänsla har man inte per automatik för att man är smal och blond och söt i andras ögon.

2009-04-13 @ 18:47:29
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: bleunt

Ajlin:

Det handlar om unga flickor som är deppiga för att de inte lyckas leva upp till idealen media sköljer över dem med. Så varför visa flickor som faktiskt är nära att leva upp till just de idealen? Hur ska en överviktig tjej som faktiskt inte är smal och söt kunna identifiera sig med det?

2009-04-13 @ 18:51:00
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0