Djurplågeri och amerikansk fotboll

Michael Vick är en amerikansk footballsspelare. Han blev avstängd från fotboll efter att han sysslat med hundfighter. Eller vad det heter. Hundkamper? Ja, ni fattar vad jag menar. Han lät hundar slåss mot varandra och satsade pengar på vinnaren.

Nu får han komma tillbaka till NFL, och många tycker det är skandal att han inte längre är avstängd. Själv älskar jag hundar, och tycker han är en hemsk människa. Jag tycker inte han ska förlåtas, och tror helt enkelt inte han är en bra person med någon form av egentlig empati alls.

Men jag är inte upprörd över att han får komma tillbaka till NFL, och jag tycker inte han skulle bli avstängd från första början. För vad har plågeri av hundar med football att göra? Varför måste vi blanda ihop personen med spelaren? Varför har vi såna krav på idrottsmän och att de måste vara bra människor bara för att de är bra idrottare? Varför har vi så svårt att skilja på det?

Jag ser hur man kan ställa såna krav på politiker, speciellt om deras ageranden går emot deras påstådda åsikter. Men jag tycker vi borde ta och inse att det är spelar på planen. Spelare som gör sitt jobb, och som är mänskliga precis som vi. Och vilka de är i sitt privatliv har inget att göra med vad de gör på planen, även om vi så gärna vill att våra idoler ska vara bra människor.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

1. Hundkamper?



2. Jag tror poängen är den att många håller dessa spelare som stora idoler och förebilder. Att de anser det viktigt att dessa förebilder är BRA förebilder, eller något.



Fast mest handlar det väl om att NFL i praktiken är ett företag som så klart inte vill associeras med saker som kan sänka försäljningen. ;-)

2009-08-18 @ 18:13:53
URL: http://www.xn--lsatankar-07a.se
Postat av: bleunt

1. Haha, inte vet jag! Kamper mellan hundar. Som stadskampen. Eller klasskampen. Fast med hundar. Ja.



2. Precis. Men jag tycker det är ett krav som sträcker sig utöver skyldigheten man har som spelare på planen. Jag tycker inte vi som sportfans ska lägga oss i spelarnas privatliv.



Och visst skulle man kunna tänka att laget som tar tillbaka Vick kanske råkar ut för dålig PR, men än så länge har han fått många erbjudanden så det verkar inte vara en oro. Han är ju en skitbra spelare, liksom.

2009-08-18 @ 22:06:04
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0