Strypt yttrandefrihet mot religion

David tipsade mig om det här.
Tänkte kommentera det som hastigast.

"Varför knorrar ateister egentligen?", frågar skribenten.
Jag hoppas det inte bara är ateister som knorrar. Ett förbud mot att uttrycka något som upprör religiösa anhängare är ett stryptag på yttrandefriheten som alla ska knorra över, ateister som religiösa. Den här lagen sprider sig över Europa just nu, och Irland är inte det första landet. Förmodligen inte sista heller.

Det handlar inte om ateister Vs. religiösa. Det handlar om yttrandefrihet. Jag skulle vara precis lika upprörd över en lag som förbjuder yttrandet av en viss religion. Visst, lagen kanske kväver religion som uttrycker förakt mot andra religioner och dess anhängare. Men det är inte vägen jag vill ta mot ett sekulärt och humanistiskt samhälle. 

Kommentarer
Postat av: Tess

Hmm...har läst artikeln. Betyder detta att den nya lagen står över yttrandefriheten?

2009-08-21 @ 14:47:31
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: bleunt

Ja, det är ungefär så det är. Tyvärr.

2009-08-21 @ 19:06:19
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0