Den eviga kampen

I onsdags fick jag gå ut och knacka på hos en granne, och be honom sänka musiken. igen.
Var jag än bor kommer jag alltid behöva knacka på hos grannar och be dem sänka.
Var jag än bor kommer jag alltid behöver be folk att röka en bit ifrån busshållplatsen.
Och nu verkar det som att den här konversationen för alltid kommer upprepas varje gång jag åker buss (eller åtminstone tills jag slutar se ut som en potentiell 19-åring):

- En ungdom.
- Över eller under 20?
- Heter det ungdom för båda två?
- Nej, över 20 heter ungdom och under 20 heter skolungdom.
- Ja, precis. En ungdom...

Varenda. Jävla. Gång.

Kommentarer
Postat av: axling

Dom frågar mig hela tiden om jag är över 20. Det är lite mer än 2 år kvar fan :(

2009-02-14 @ 23:42:02
URL: http://axling.blogg.se/
Postat av: bleunt

Haha, för mig är du fortfarande 15. :p

2009-02-15 @ 13:01:11
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Jag fyller 29 i år och lyckas åka på ungdomsbiljett ibland. :D Oftast när jag har rakat av mig skägget haha! :D

2009-02-15 @ 13:41:01
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

Måste skicka lite sympati till busschaufförerna. Tror nämligen inte att det är de som är idioter, utan snarare att 90 % av alla som stiger på är idioter. Kan tänka mig att det här utspelar sig flera gånger om dagen:



- En ungdom.

- Är du över eller under 20?

- Under.

- Då heter det inte "ungdom", utan "skolungdom".

- Va? AHAAAA, jag trodde det hette ungdom! Jamenokej, skolungdom! :-)

[Busschauffören ler konstlat och uppbådar all sin självkontroll för att inte slå skolungdomen i ansiktet].

2009-02-15 @ 14:26:10
Postat av: bleunt

Henrik: Det är förmodligen så, ja. Men varför ska chauffören i så fall bry sig om X-Trafik får 3kr mer? Om en skolungdom säger ungdom och chauffören drar 13kr i stället för 10kr är det ju X-Trafik som tjänar på det. Gör bara som passageraren säger, tycker jag. Folk får skylla sig själva. Men absolut, jag vet att det är folks fel också, och skyller inte bara på chaufförerna.



2009-02-15 @ 14:46:03
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Haha, jag fyller 30 i år och verkar ha passerat nån osynlig gräns. När jag var 15-16 fick jag alltid bevisa att jag skulle få betala barn-/ungdomspris på biljetter (oavsett typ). I tidiga 20-årsåldern kunde jag lätt åka på ungdomsbiljett utan att nån bad om leg, men nu behöver jag inte ens visa leg på systemet längre.... Jag känner mig gammal, wäääääääää

2009-02-15 @ 16:24:25
URL: http://herzleid.myopenid.com
Postat av: Henrik Petersson

bleunt: Kan tänka mig att det kan leda till rätt jobbiga sitationer. T ex att en artonåring betalar för undgom, sedan ser han att hans jämnåriga bakom honom får betala tre kr billigare, och så börjar han gå tillbaka och ska ha sina tre kr... Eller att artonåringen kommer på det när han har gått och satt sig och hans kompisar påpekar hans fadäs. Så börjar han tränga sig in i kön igen för att prata med chauffören, samtidigt som andra försöker kliva på, samtidigt som bussen kanske är försenad...

2009-02-15 @ 17:19:37
Postat av: bleunt

Om den 18-åringen säger ungdom medan alla hans skolkamrater säger skolungdom får han bannemej skylla sig själv. Precis som jag får räkna med att betala 18kr om jag säger vuxen.



Bråkiga 18-åringar som säger fel och vill slåss för 3kr är inte skäl nog att låta varenda människa förklara sig varenda gång. :(

2009-02-15 @ 21:27:29
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0