Kött Vs. Duntäcken

Nyss var det lite ramaskri angående gäss som plockas levande för duntäcken. Jag tänkte inte skriva om det, men nu blir det så ändå. För är det inte lite konstigt hur folk som äter kött förlorar perspektiv när det kommer till något som de vanligtvis inte tänker på att djur lider för. Så länge djur dödas för produkter, så kommer djur lida. Antingen vet du det, och accepterar det. Eller så vet du det, och tar avstånd från det.

När jag äter kött räknar jag med att djuret jag äter har lidit. Besök några uppfödare och några slakterier.
Det är något jag är tillräckligt jävlig för att kunna leva med. Och hur mycket sämre som människa det gör mig, så anser jag fortfarande att de som är så naiva att de tappar hakan när de får höra om djurs lidande, är sämre än jag.

Fast jag har kanske fel.
Men att inte vara medveten är det största brottet. Oavsett om det handlar om folkmord eller plockade gäss.

Kommentarer
Postat av: Erik

Det är lite lustigt faktiskt. Kan berätta om en gång när jag hade köpt ett billigt duntäcke från ikea. Efter ett tag så började jag märka att det var som små hårda pinnar i det, till slut sprättade jag upp det lite och hittade massor av benrester, det kändes väldigt omysigt, men när man tänker efter så.. vad är egentligen skillnaden?

2009-02-08 @ 00:13:49
Postat av: seraph

"För är det inte lite konstigt hur folk som äter kött förlorar perspektiv när det kommer till något som de vanligtvis inte tänker på att djur lider för. Så länge djur dödas för produkter, så kommer djur lida."



Skillnaden är att folk får inte se djur plågas innan de blir vår mat, utan de går till köttdisken och plockar ut det de vill ha och går sen hem och äter. Skulle de få se hur djur behandlas innan de hamnar i köttdisken så skulle många sluta äta kött, tror jag. Som med dunet: oj va nice med dunprodukter, men vänta nu! Kolla hur de gör med dem! Och det är hemskt, fullständigt vansinnigt. Och det ska visas, folk ska inte skyddas från att se lidandet, för verkligheten är jobbig, och sjuk, för det mesta. Folk ska t ex se att det finns empatibefriade monster som kan flå djur levande medan de vrålar av smärta (och de människorna borde flås själva.)



Ja, jag äter kött, det är en vana liksom, men jag anser absolut inte att djur ska behöva lida innan de dör, men så är det, och jag skulle vilja ändra på det. Samma med dunet, det är bra att det blivit sånt liv om det, varför ska de behöva lida på det viset flera gånger om? Helt onödigt, och brutalt.



Och det är kanske svårt att vara medveten när man skyddas från att se lidandet hela tiden, men man borde kanske kunna lista ut ett och annat, tycker man.



Peace.

2009-02-08 @ 13:06:00
Postat av: WysiWyg

Apropå dun och sådant ja. Jag hörde att efter något år (tror jag det var) så har kvalster ätit upp så mycket av dunet att ungefär hälften av duntäckets fyllning var kvalsterskit (eller hur de nu hanterar avföring) och döda kvalster.



Kan ha lite fel om tiden iofs. Så därför undviker jag dun nu för tiden.

2009-02-09 @ 17:38:55
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Henrik Petersson

Lider inte köttdjur mindre än gäss som plockas levande fyra gånger under sin livstid? Har du besökt uppfödare och slakterier? Jag bara undrar, för det har inte jag. Inte slakterier i alla fall.

2009-02-09 @ 23:33:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0