Våld Vs. Låtsasvåld

Jag som gillar tv-spel får ofta höra debatten där spel anklagas för att vara farliga. Och idag kom jag på att jag vill införa en ny regel i dessa debatter. Man får inte längre säga "våldsamma spel". Det finns inga våldsamma spel. Det finns inga spel som misshandlar och rånar dig. Det finns inga spel som innehåller våld. Ordet man måste använda hädanefter är "låtsasvåld". Att säga "fiktivt våld" går också bra. Men att det inte finns våld i spel är något jag känner måste markeras, speciellt när debatten ofta handlar om att inte kunna skilja mellan fantasi och verklighet.

Så låt oss skilja mellan fantasivåld och riktigt våld. För det är långt ifrån samma saker. Anledningen till att någon frisk människa alls tycker så kallade "våldsamma tv-spel" är underhållande är bara för att det är låtsasvåld. Samma sak med film - det är bara underhållande för att det är på låtsas. Väldigt få friska människor tycker det är roligt och underhållande att se filmklipp där riktiga människor dör på riktigt. Samma sak med spel, ingen som spelar Call of Duty 4 skulle tycka det är kul att åka till Irak och döda rebeller.

Därför är det så viktigt att aldrig blanda ihop begreppet våld med låtsasvåld.

Photobucket

Kommentarer
Postat av: A-palle

Det här är fan en diskussion som jag innerligt hatar! Jag har själv spelat en massa spel med fiktivt våld, typ gta-serien och postal2, manhunter osv osv. Och inte fan går jag runt och dödar folk pga tv-spel!



Sen har jag givetvis råkat komma över en del riktiga filmer, men det är fan ingenting jag sittar o tittar på för nöjes skull. Det har jag sett mest pga någon slags nyfikenhet ...

2009-02-04 @ 20:50:03
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Erik

Grejen är ju den att man påverkas av ALLT, men det många verkar missa är att alla påverkas OLIKA av saker. Jag har t.ex spelat våldsamma datorspel sen jag var liten knodd, och jag har aldrig villigt gått in i slagsmål, försökt skada någon osv. (förutom enstaka gånger i grundskolan där jag spöade på folk som mobbade mig enstaka gånger, men det var inte trevligt). Verkligt våld skrämmer mig, som fan, och får mig att må riktigt dåligt, bara av att se det. Spelvåld och filmvåld däremot kan göra mig glad.

2009-02-05 @ 17:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0