För att jag är dryg ibland

Lisen Fjellet säger (01:03):
Jag kollar på trailer till new moon


bleunt säger (01:04):
det är?

Lisen Fjellet säger (01:04):
Uppföljaren till twilight 


bleunt säger (01:05):
Var den filmen så bra?

Lisen Fjellet säger (01:06):
Filmen och filmen, böckerna är de bästa jag läst


bleunt säger (01:06):
Ah, okej. Det är en mormon som skrivit dem. Ingen kommentar.  

Lisen Fjellet säger (01:07):
Är stephenie meyer mormon?


bleunt säger (01:07):
Jepp. Det är vad jag läst.

Lisen Fjellet säger (01:07):
I don't really care


bleunt säger (01:07):
Jag skulle störa mig rejääält på det.

Lisen Fjellet säger (01:07):
Varför?

Lisen Fjellet säger (01:08):
Nej, säg inte, jag orkar inte ens prata med dig


Lisen Fjellet säger (01:08):
Blir irriterad


bleunt säger (01:08):
Vadå? 

Lisen Fjellet säger (01:09):
För att du är så konstig ibland.


Kommentarer
Postat av: André

Det kan väl ändå inte finnas en trailer till en film som inte har gjorts än? Det är det jag tänker när jag läser det där, plus dina fördomar mot mormoner. :P

2009-01-11 @ 12:39:18
Postat av: Lisen

Åh, Tommy, din dryga unge! :P



André: Nej, men det var en väldigt bra fantrailer. Insåg jag sedan. Haha!

2009-01-11 @ 12:43:32
URL: http://lovisafjellet.devote.se
Postat av: bleunt

André: Vad skiljer fakta från fördom? Det krävs ändå något för att kalla sig mormon. Något som sluter dem alla samman som kollektiv, som förenar dem i tron.



Fördomar föreslår att jag antingen har fel om vad det är som gör att jag har svårt att respektera dem, eller att du föreslår att det jag har emot dem (utan att du vet vad) inte stämmer in på alla.



Så vilket är det?

2009-01-11 @ 14:11:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jaså, det är Tommy du heter? Jag tror inte du har några fördomar mot mormoner, Tommy, men varför skulle du störa dig rejääält på att författaren till en bok du läste var mormon? Det behöver ju inte vara mormonpropaganda i hennes böcker bara för det. Berätta för oss, vi blir i alla fall inte irriterade (förutom Lisen kanske).

2009-01-11 @ 15:33:09
Postat av: Lisen

Precis, är boken bra så är den. Eller? Och ja, jag blir irriterad på Tommy när han försöker förstöra min kärlek till berättelsen :P När han försöker få mig att inse saker som jag egentligen inte bryr mig om. Fast han försöker nog inte, det är nog bara jag som uppfattar det så.

2009-01-11 @ 20:39:12
URL: http://lovisafjellet.devote.se
Postat av: André

Bleunt: Bra svar, precis som väntat. ;) Jag vet att jag uttryckte mig lite klumpigt. Det kanske bara är jag som gillar mormoner eftersom jag tycker de är komiskt knäppa (tänk avsnittet om Joseph Smith i South Park). :P Så det var egentligen inte alls meningen att påstå att du har fördomar mot dem. Det jag egentligen ville veta var om du har nåt speciellt emot dem, till skillnad från medlemmar av andra religionsgrupper/sekter. Glöm mitt påstående om fördomar. ;)



Lisen: En fantrailer? Coolt. :) Jag har bara läst "Om jag kunde drömma". Jag gillade inte den särskilt mycket, men ska ändå ge åtminstone den andra boken en chans. :) Och så ska jag förstås se filmen! Jag gillade "Twilight" mest för att Edward var så snygg. :P Snyggaste killen jag har sett på film tror jag.

2009-01-11 @ 22:11:37
URL: http://andrethegreat.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Förresten så ogillar jag Twilight av det enkla skäl att eftersom den kom samtidigt som Låt den rätte komma in, så tror många att den sistnämnde är en ripoff från den förstnämnde, vilket är så fel det kan bli, då LDRKI är baserad på en bok som kom ut FÖRE Twilight, och eftersom Twilight får mycket mer uppmärksamhet trots att den är mycket sämre. Jag är säker på att Twilight är sämre, trots att jag inte har sett Twilight. Ursäkta att jag tar upp onödigt mycket kommentarutrymme.

2009-01-12 @ 03:53:47
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag skulle störa mig på om en person vars verk jag uppskattar har åsikter som jag inte kan respektera. Om det bara handlar om kristen tro kan jag ha överseende, jag älskar till exempel Nick Cave som är troende kristen och ofta skriver låter med starka religiösa undertoner. Men när det kommer till mormoner är själva grenen för det första så befängd och uppenbar bluff, hela grejen med Joseph Smith. Till och med för att vara religion. För det andra finns det så mycket jag tycker är osmakligt, som deras tro att en människas hudfärg symboliserar mängden nedärvd synd som den människan bär på. Det vill säga ju vitare hy = bättre människa.



Därför skulle jag störa mig på det, precis som jag aldrig skulle kunna avnjuta musik obesvärat om artisten förespråkade våldsamma demonstrationer eller vad rasist. Det skulle vara ett skavsår, för jag har svårt att skilja mellan verk och upphovsman på det sättet.



Och jo, hennes böcker har faktiskt kritiserats för att innehålla en hel del propaganda. Personligen ser jag hennes budskap som harmlösa små moralkakor, men så har jag bara läst några utdrag. Men böckerna förespråkar ju harmlösa saker som avhållsamhet ganska rejält om jag fattat rätt.



Och jess, jag heter Tommy. ;)

Och angående Twilight Vs. LDRKI: http://www.youtube.com/watch?v=QVhWUCY9v3w



Lisen:

Självklart försöker jag inte sabba något för dig. Bara det att du började prata om böckerna och filmerna och då säger jag bara det enda jag vet om dem.



André:

Dumb-dumb-dumb-dumb-dumb-dum Dum-dum-dum Dum-dum. ;) Ja, de är lite komiskt knäppa. Ganska harmlösa, faktiskt. Magiska kalsonger och sånt. Men jag kan inte skaka av känslan av att det är lite som när en tavla målad av en elefant säljs för 50 000kr, när hennes böcker säljer.



2009-01-12 @ 08:08:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Lisen

Tommy: Jag vet att du inte försöker, men du vet hur bra jag är på att tolka saker fel? ;)



André: Jag HATAR att dom helt ändrat titlarna på de svenska böckerna. Vet inte varför, men det gör mig galet irriterad. Dessutom, eftersom jag såg filmen innan jag läste böckerna, så ville jag läsa dem på engelska. Och efter det kommer jag nog alltid att läsa böcker på engelska. Om det är orginalspråket såklart. Det är något med att det var så de var menade.

Det är samma sak med filmer på engelska. Jag blir galen på den svenska textningen, tycker den är värdelös! Det är ju bra att det finns text, för de som inte kan engelska eller är döva. Men de kan väl ändå lägga lite mer energ/pengar/whatever på att översätta rätt? Aah! Och en sak till; om du inte gillade första boken så kommer du nog inte gilla uppföljarna heller. Blir man inte kär i berättelsen från första början är det nog kört. Du kan få en snabbresumé av mig om du vill ;P



Henrik: Det är en fet skillnad på filmen twilight och boken twilight. Fast en del scener i filmen är klockrena. Baseballscenen och kyssen. Den är galen. Takes my breath away. Shit, ska jag skriva så här mycket kanske jag borde använda min egen blogg :P

Och förresten. Jag har inte sett låt den rätte komma in, men vad jag vet så handlar den knappt om samma sak. Förutom vampyrer då. Jag ska nog ta och se den ikväll.

2009-01-12 @ 13:05:19
URL: http://lovisafjellet.devote.se
Postat av: André

Lisen: Okej, ge mig en snabbresumé av andra boken! :D Jag gillar inte heller att de heter något helt annat på svenska. Det är säkert svårt för många att hitta böckerna på grund av det. "Om jag kunde drömma"... Vad låter det som egentligen? En jättekonstig titel. Det verkar som att jag inte kommer att gilla de andra böckerna då alltså. Jag tycker att Edward var mindre sympatisk i boken än vad han var i filmen. Han verkade sjukligt besatt av Bella...

2009-01-12 @ 17:02:21
URL: http://andrethegreat.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

bleunt: Jag och IMDB:s forum tackar dig för länken!



Oroa dig inte, jag kommer inte avslöja ditt alter ego!



Lisen: Jag har varken sett eller läst Twilight. Jag kan således inte uttala mig om huruvida den är bra eller dålig. Däremot KAN jag uttala mig om att folk beskriver LDRKI som en Twilight-ripoff, och det är rätt störande.

2009-01-12 @ 17:46:51
Postat av: Lisen

André: Ååh! Men om det är Edward som är problemet så kan jag tipsa dig om att läsa midnight sun. Eller det som finns av den. Det skulle bli/kommer att bli den femte boken i serien, fast det är första boken, i Edwards perspektiv. Det var så att det som Stephenie Meyer skrivit, de 12 första kapitlen, läckte ut. Och hon tappade inspirationen. Hon bestämde sig för att lägga ut det som fanns på sin hemsida, med förklaringen att folk ändå skulle få tag i den på något sätt. Så kanske kommer den femte boken så småningom, kanske inte. Anyways, här kommer länken:

partialdraft4.pdf" rel="nofollow">http://stepheniemeyer.com/pdf/midnightsunpartialdraft4.pdf



Ååh, den är underbar. Och ja, han ÄR besatt, i början vill han ju inget hellre än att dricka hennes blod. Haha, jag tycker nästan den meningen är lite rolig, "han verkade sjukligt besatt av Bella", han är en vampyr :D Du kanske borde läsa resten av böckerna ändå. Men det är klart jag tycker det, för mig är det ju den finaste berättelse någonsin. Men jag är ju en hopplös romantiker. Nu ska jag sluta innan jag blir för exhalterad! :D



Tommy: Holy shit! Innehåller hennes böcker propaganda för mormon....tron? grejen? Det kan jag bara inte förstå. Jag har då inte fattat det. Som vadå?



Henrik: Ja, det är ju störande. Verkligen. Bara för att det RÅKAR komma ut två vampyrfilmer samtidigt.



2009-01-12 @ 23:25:56
URL: http://lovisafjellet.devote.se
Postat av: bleunt

Lisen: Vet inte. Har inte läst dem. Du får kika upp. Men jag har läst utdrag som förespråkar avhållsamhet, till exempel. Avhållsamhet är, som sagt, harmlöst. Bara man inte placerar det i stället för preventivmedel. Något som kristna verkar gilla att göra. Och därför är tonårsgraviditet högre i konservativa stater i USA än i de liberala.

2009-01-13 @ 01:15:32
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0