bleunt funderar: Katter

Katter har toffsar på öronen. Långa pälsstrån på öronspetsarna. Pappas lilla kattunge har fått mig att fundera på det. Som jag skrivit förr så gillar jag att försöka lista ut vad såna saker har för betydelse. Hur evolutionen har fungerat för att det ska bli så. Och i fallet med katternas långa hår på öronen har jag kommit fram till den här teorin:

När katter ligger platta i gräset och smyger på sina byten måste de vara så platta som möjligt. En katt som smyger på sina byten måste tänka på hur vinden blåser. Katten måste ligga i motvind, för om vinden blåser mot bytet kan djuret lätt snappa upp kattlukten, och bli varnad. Katterna med toffsar på sina öron känner bäst hur vinden blåser när de ligger där i gräset och smyger, och kan anpassa sina närmanden därefter. Vinden tar tag i örontoffsarna, och hjälper katten att placera sig själv i motvind så att bytet inte känner doften.

Det här är något som jag tror försvunnit mer och mer allt eftersom katterna inte längre är beroende av jakt för att överleva. Det skulle vara intressant att se hur de små kattrasernas öron såg ut för några tusen år sedan. Eller att kontrollera om de vilda kattraserna som lejon, pumor och lodjur i regel har längre örontoffsar än tamkatter. Eller om pumor som lever i berg inte har såna eftersom vind inte är en lika stor faktor där som det är på en savann.

Det är kul att vara evolutionsdetektiv. :)
Sen om jag har rätt eller inte är en annan sak.

http://www.wwf.se/source.php?id=1117375

Kommentarer
Postat av: Erik

Sånt där är kul att fundera fram! (även om massa forskare antagligen redan har gjort det), hursomhelst så låter det som en väldigt vettig teori!

2009-07-30 @ 16:07:42
Postat av: Henrik Petersson

"de vilda kattraserna som lejon, pumor och lodjur"



En viss begreppsförvirring verkar råda; lejon, puma och lodjur är olika arter inom familjen kattdjur. Birma, siames och norsk skogskatt är olika kattraser, alltså raser inom arten tamkatt.



Din teori är intressant, men trots att flera små kattdjur har tofsar, verkar inga stora ha det. Inte tigern (http://fohn.net/tiger-pictures-facts/tiger-regal.jpg), lejonet (http://www.logoi.com/pastimages/img/lion_4.jpg) eller geparden (http://animals.nationalgeographic.com/staticfiles/NGS/Shared/StaticFiles/animals/images/800/cheetah-closeup.jpg) i a f, trots att de smyger i högt gräs.



Teorin fallerar för övrigt eftersom en undersökning från 2007 visar att tamkatten härstammar från detta synbarligen tofslösa djur: http://en.wikipedia.org/wiki/File:AfricanWildCat.jpg

2009-07-30 @ 22:44:52
Postat av: bleunt

Vad tusan är de jäkla toffsarna till för då!? :(

Att inte stora kattdjur har det kanske beror på att de jagar byten där det inte spelar lika stor roll. Det är som du säger främst mindre storlekar som har dessa toffsar, och det är mindre kattdjur som jagar till exempel fåglar. Det är viktigare att inte upptäckas av fåglar än det är att inte upptäckas av en gnu, kanske? Jag menar, eftersom det är 100% kört när en fågel flyger iväg, men en gnu kan bli jagad.



Jag vet inte. :P



2009-07-30 @ 23:08:59
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag vet inte, försökte googla det men det gick inte så bra. Hittade en bloggpost om varför ugglor har tofsar på öronen dock:http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2008/07/owleartuft_mystery.php



Jag tror inte att det är för att bli av med värme, det lär ju lejon behöva bättre än lodjur liksom.



Jag skulle gissa på - den enligt mig något tråkiga - förklaringen att det är av sociala skäl de har utvecklat tofsar. Tofsarna kanske hjälper katterna att identifiera andra individer av samma art, och stora tofsar kanske imponerar på honorna. Ungefär som tuppkammar.

2009-07-31 @ 00:48:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0