Fattiga och rika erfarenheter

Jag vet inte om jag skrivit om det här förut, men eftersom jag inte har något annat i skallen får det blir ett till inlägg i så fall. För ett par dagar sedan pratade vi om att jag aldrig rest utomlands. Jag vill inte använda ordet fattigt, men jag växte åtminstone upp i lägre arbetarklass. Vi hade inte pengarna till utlandsresor när jag växte upp.

Flera har lagt fram det här som en brist på erfarenhet. Och visst har man rätt. Jag har aldrig fått erfarenheten att uppleva ett annat land. Sen om svenskar som åker till en charterort i Thailand verkligen kan säga att de upplevt Thailand kan man ju verkligen ifrågasätta.

Men vad många missar är att jag, genom det här, har en erfarenhet som de inte har. Jag har erfarenheten av att växa upp utan pengar. Jag har en annorlunda relation till pengar än vad andra har. Jag är inte alls lika beroende av pengar, samtidigt som jag tror jag förstår värdet av dem mer. Jag har erfarenheter och upplevelser från min uppväxt som folk vars föräldrar hade råd med utlandsresor varje år aldrig fick.

Så nu när det här kom upp senast sa personen  jag pratade med att en sådan uppväxt ju ändå bara är en upplevelse. Det är bara en erfarenhet, medan utlandsresor till olika länder skänker dig många erfarenheter och upplevelser. Vad nu en svensk charterort med all included i Thailand bjuder på för kulturella erfarenheter.

Men är det verkligen så att en barndom utan pengar bara är en upplevelse? Nej. Det är flera olika erfarenheter som kommer från det. En för födelsedagar, en för julafton, en för klassresor, en för semestrar, en för vardagen etc. Och jag tror det är en stor anledning till varför jag är så oberoende av pengar i dag. Jag byggde aldrig upp det där behovet när jag var barn.

Det är erfarenheten jag fick i stället för att åka till en semesterort på Mallorca.
Och den erfarenheten höll under hela min barndom, medan Mallorca håller en vecka.

Kommentarer
Postat av: Erik

Bra tänkt, att göra som mina (ganska fattiga) kompisar gjorde och åka till centralamerika och jobba för att ha råd osv. och bo i skjul och annat ger nog en betydligt mer givande erfarenhet dessutom.

2009-07-10 @ 23:31:46
Postat av: WysiWyg

Jag har ungefär samma erfarenheter som du tror jag. Vi kunde inte heller åka utomlands (Köpenhamn räknas inte ;-)), så när jag för några veckor sedan åkte till Kreta på en vecka så var det en stor upplevelse.



Men jag måste säga att hela åka utomlandsgrjen är lite överhypad faktiskt. Det var skoj och trevligt, verkligen, men inte så otroligt extremt som många verkar vilja få det till.



Och ja, vi åkte runt och utforskade lite faktiskt.



Jag skulle aldrig vilja byta mina somrar med mina kusiner, att åka till havet och spendera dagen där, eller bygga en koja i skogen etc, för vad som i slutändan bara skulle varit någon vecka någonstans där det var ännu varmare.



Nä, det är inte bara en upplevelser, definitivt inte.

2009-07-11 @ 10:25:35
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: A

"så när jag för några veckor sedan åkte till Kreta på en vecka så var det en stor upplevelse.



Men jag måste säga att hela åka utomlandsgrjen är lite överhypad faktiskt"

haha "utomlandgrejen"? Du tycker inte du drar lite väl drastiska slutsatser. Däremot håller jag med om att en fin sommar i sverige aka hemma är da fattest.



Vi hade inte heller råd att att åka utomlands (förns efter vi flyttat in hos min mormor och kunde lägga undan lite pengar till en vecka i grekland), har dock rest en lite själv och det var givande på många sätt, men jag är övertygad om att man inte misssat något om man inte reste något med sin familj som barn. Miljöombyte, visst, men tvivlar på att det blir så mycket mer i de flesta fallen.



Och det där med "fattigas relation" till pengar tror jag kan stämma, så länge det inte rör sig om någon extrem fattigdom, så tror jag mycket väl det kan vara bra erfarenheter. Kommer från ungefär samma förhållanden och jag har visserligen inga problem med att göra av med pengar, men jag har absolut inget behov av dem...förutom det som ska till räkningar kanske...



2009-07-11 @ 12:48:41
Postat av: Mamma

Bregreppet "lågre arbetarklass" är lite felplacerat här.



Tommy - dina föräldrar var medelinkomsttagare ,så länge de jobbade full tid båda två.



Val av sem - utomlandssemestrar prioriterades aldrig.







Sant.



Vi tog heller inga lån...för att resa utomlands.

2009-07-12 @ 09:05:14
Postat av: A-palle

Ditt inlägg om att du är ekonomiskt oberoende student säger allt!

2009-07-12 @ 20:41:49
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Tess

Håller med starkt om detta! Vi åkte heller aldrig på "solsemester" eller andra utlandsresor. Men jag är inte något fattigare mentalt för det. Jag har upplevt saker som många inte upplevt här i Sverige och i Norge, både under semestertider och vardag :-)

2009-07-14 @ 00:12:57
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0