"Jag älskar dig" - Really?!

Folk som skriver "jag älskar min pojkvän". Eller flickvän. Vem skriver de det för? Pojkvännen? Jag tänker bara att det är något man tar för givet, och att han förmodligen inte skulle vara hennes pojkvän om så inte var fallet. Är det så vanligt att inte älska sin partner, att när man väl gör det behöver det påpekas? Är det så vanligt med ytliga förhållanden att när man för en gång skull verkligen känner något..?

Herregud, jag säger det inte ens till personen det gäller. Oavsett om det är flickvän, föräldrar, syskon eller husdjur. Och jag skulle aldrig känna ett behov av att informera främlingar och vänner om mina specifika känslor för specifika personer. Jag bara antar att de inser att jag älskar personen jag väljer att vara trogen och dela mitt liv med. Visst kan jag berätta det för en flickvän när jag är nykär, bara så att hon vet. Men när det nykära lagt sig får det räcka.

Jag säger det en gång, sen uppdaterar jag henne om några ändringar sker.
Så manlig är jag.

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Din norrlänning.

2009-07-12 @ 23:44:28
Postat av: A-palle

Ääh, lamt. Alltid kul att känna uppskattning vettu :)

2009-07-13 @ 00:35:27
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: bleunt

Det kan jag hålla med om, men det finns ju andra sätt än ord. Jag är väldigt, väldigt fysiskt tillgiven, gosig och omtänksam.

2009-07-13 @ 01:08:04
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Ge dig, förstår inte hur du kan hata på folk som visar uppskattning till andra. Tycker det är något positivt oavsett hur det råkar gå till. Kan ju däremot hålla med om att det är najsare att visa sin uppskattning genom hur man beter sig.

2009-07-13 @ 14:30:49
Postat av: bleunt

Oj, "hata" är verkligen ordet du vill välja här?

Några punkter som det känns som jag får placera lite mer ljus på:



"Vem skriver dem det för?"



"Och jag skulle aldrig känna ett behov av att informera främlingar och vänner om mina specifika känslor för specifika personer."

2009-07-13 @ 15:53:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Jag tror det handlar om bekräftelse, som vanligt. Man är så jävla lättad över att man har nån att man vill att alla ska veta det och tycka att man är en lyckad, och lycklig, människa. För alla som är singel är ju olyckliga och ditt högsta mål i livet måste vara att hitta en partner. Vet du väl =P



Och huruvida man behöver säga att man älskar någon beror nog mycket på självförtroende. Vissa människor behöver höra det för att känna det. Har man bra självförtroende och litar på personen man är ihop med behöver man strängt taget inte säga något alls.

2009-07-13 @ 17:15:59
URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: Henrik Petersson

"Vem skriver dem det för?" = Fel, det ska vara "Vem skriver de det för?"



Och A sa inte "hata", han sa "hata på". Jag gissar att det är en skillnad. Men jag hänger inte med så bra i tonårslingot. :P

2009-07-13 @ 20:35:21
Postat av: bleunt

Henrik:

Ja, jag hade de först. Men ändrade till dem, för det lät fel. Förmodligen för att ordet det hamnar direkt efter. Det kan bara bli fel när man inte litar på sin instinkt, och jag borde kört "vi/oss"-tricket. :(



Och jo, hata på är väl som engelskans hate on. Men jag håller mig till vad hata betyder på svenska. :p Vilket fall som helst så "hatade" jag inte på folk som säger "jag älskar dig" till andra. Utan folk som vill tala om för främlingar att de älskar sin pojkvän/flickvän. Varför jag förklarar det för dig vet jag inte. :D

2009-07-13 @ 21:39:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

haha ja HATA var helt rätt uttryck. Och jag fattar inte varför det är så konstigt att folk vill visa upp sin kärlek för främlingar och löst folk. Även om jag själv inte skulle göra det så är det väl inte kosntigare än annan internet-exhibitionism där folk ska blogga om sina liv, posta bilder på sig själva på forum eller skriva vad fan de håller på med på facebook.

2009-07-13 @ 22:40:03
Postat av: bleunt

A:

Du måste väl ändå tycka det är konstigt om någon talar om för dig att han tycker om att äta sin favoriträtt? Eller att han tycker om att se sin favoritfärg? Eller tycker om att lyssna på sin favoritlåt? Eller tycker det är kul att ha roligt? Eller att kvinnan som födde honom är hans biologiska mor?



Det är liksom hela grejen med mitt inlägg. Varför detta behov att proklamera att man älskar sin pojkvän/flickvän, som inte skulle vara ens pojkvän/flickvän om så inte var fallet.



2009-07-14 @ 01:08:15
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag kan komma på några skäl till att man vill skrika ut detta:



1) Man är osäker på vad man känner och försöker övertyga både sig själv och sin omgivning att man är kär. Ungefär som när killar som är osäkra på sin sexualitet blir uttalade homofober.



2) Man hoppas i smyg att ens parter kommer läsa ens kärleksförklaring, och tycka att man är SÅ GULLIG som förklarade sin kärlek utan att partnern skulle se!



3) Man vill skryta om att man lever i ett fungerande förhållande, till skillnad från alla singel-losers därute.



4) Man vill framstå som mogen. Att älska en partner är en vuxen grej att göra. Okej, väldigt likt punkt 3.



Det var ju ungefär vad herz skrev såg jag nu.



2009-07-14 @ 10:10:06
Postat av: A

bleunt: haha du kanske har rätt. men jag vet inte om det faktum att det är en självklahet skulle minska behovet av att skylta med vad man känner.



Dock så tror jag inte heller att det är en självklarhet att man "älskar" varandra för att man är ett par. Vad nu fan "älskar" är.

2009-07-14 @ 14:28:25
Postat av: Malin

Har du aldrig haft en så passionerad känsla att du vill skrika ut den till hela världen? Det har jag. Nu har just jag aldrig gjort det, men jag har inga problem med att förstå folk som gör det. Det behöver inte ha ett dugg med osäkerhet eller andra själviska känslor att göra. Ibland vill man bara något. Då gör man det.



Dessutom så tycker jag att just kärlek är en så pass stark och positiv känsla att det inte finns någon anledning att slösa på vare sig ord eller handlingar! :D

2009-07-15 @ 22:56:19
Postat av: bleunt

Malin:

"Har du aldrig haft en så passionerad känsla att du vill skrika ut den till hela världen?"



En lite felaktigt ställd fråga, som antyder att om jag inte haft lust att skrika ut den till världen så är den inte tillräckligt passionerad.



2009-07-15 @ 23:27:02
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj jisses, här märker vi ord bara för att säga emot litegrann.



Jag hoppas att du förstod vad jag menade iallafall.

2009-07-16 @ 16:59:41
Postat av: bleunt

Klart jag anmärker på ditt ordval när det får ditt påstående att framstå i ett helt annat ljus. Fånigt av dig att säga att jag gör det Bara för att säga emot lite, i stället för att erkänna att jag har en poäng och jag kan ha haft passionerade känslor utan att bete mig så.



Jag förstod vad du menade i resten av inlägget. Läs mina exempel i tidigare kommentarer så förstår du varför jag tycker det är komiskt, även om jag förstår Varför de gör det.

2009-07-16 @ 22:57:46
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Victoria

du lever ett sånt svart liv, har du aldrig tänkt på att försöka se lite ljus. du är aldrig glad, bara bitter och tvär varenda jävla dag...

2009-07-18 @ 13:45:27
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0