Varför är Sverige i Afghanistan?

Svenska trupper råkar illa ut i Afghanistan.
Och jag tänker att det är nog ganska illa att vi är med i ett (fredsbevarande?) krig utan att jag ens vet vad tusan vi är där för. Att det är fredsbevarande vet jag inte om man kan säga, eftersom det inte är mycket fred där. Det är en krigszon.

Är vi där för att skydda Sverige mot talibanerna? Enligt en jag diskuterade det med är svaret ja.

Ska vi dra oss tillbaka med svansen mellan benen och vänta på att talibanerna kommer hit för att hämnas på våra söner och döttrar?

- Du tror talibanerna möjligtvis invaderar Sverige i framtiden? Det har jag aldrig hört något om, och har svårt att finna motiv. Eller pratar du om terrordåd?

- Metoden är terrorism och motivet är hämnd för vår inblandning i Afghanistan.

- Så vi skickar soldater till Afghanistan för att slåss mot talibanerna, för att skydda Sverige från talibanerna som kan komma att villa hämnas på oss för att vi skickar soldater till Afghanistan för att skydda oss mot talibanerna... Och så vidare.

Så varför är Sverige i Afghanistan? Är det för vår skull, eller för deras skull?





Kommentarer
Postat av: Erik

Antagligen för att förbättra relationerna med resten av länderna som är inblandade i det hela och så, antar jag. Skydda sverige mot talibarnerna gör vi ju inte däremot, snarare tvärtom, inte för att jag tror att talibanerna har så mycket att komma med längre, men äsch, they're the terrorists! hjääälp.

2009-07-30 @ 22:51:48
Postat av: André

Sverige är där för att hjälpa Afghanistans regering att bygga upp landet och för att garantera säkerheten för det afghanska folket.

2009-07-31 @ 16:37:53
Postat av: bleunt

Anrdé:

Det skulle jag också påstå. Och det har inget alls att göra med Sveriges säkerhet. Sen kan man ju fråga sig varför inte USA kan ta hand om det själva.

2009-07-31 @ 16:41:19
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

Är också fundersam till vad vi gör där. Säkerhet för folket och uppbyggnad av landet låter ju jävligt gulligt och det ligger såklart saker i det, men var var vi när USA drog ut på sitt korståg från första början? Försvarade vi folket då?



Sen hör jag ofta att "sveriges styrkor är omtyckta och det är ingen fara" från folk som funderar på eller ska dra iväg. Är jag cynisk om jag tycker det är jävligt naivt att tro att finns några garantier när man drar iväg till t.ex. Afganistan?

2009-07-31 @ 20:19:00
Postat av: WysiWyg

Vi är väl i Afghanistan på FN-mandat? Dvs "FN" bad oss att åka dit och då gjorde vi det eftersom vi tidigare lovat att åka när FN ber snällt?



Och skälet till varför USA behöver hjälp i Afghanistan är för att USAs styrande (välj valfri konspirationsteori eller läs på hur USA faktiskt styrs själva ;-)) behövde ett nytt krig av någon anledning. Så de invaderade Irak.



Problemet är att deras soldater börjar dö, och det resulterar bl.a. i att färre vill bli soldater, vilket innebär färre och färre att utkämpa kriget.



Så de får trappa ner på Afghanistan (eftersom de inte gärna vill påminna alla om att de fortfarande inte hittat Usama eller att det fortfarande är en krigszon).



Vi kommer få se samma sak rätt snart igen. Det råder delade meningar om vilka som blir här näst, men mina pengar är på Iran. Jag tror iaf de har olja. Oj, förlåt, menar så klart massförstörelsevapen. ;-)

2009-08-01 @ 16:43:26
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

"'FN' bad oss att åka dit"



Jojo, det är väl det direkta skälet då. :p

Men varför behövs vi där?



"varför USA behöver hjälp"



Jag undrar varför USA ens behöver hjälp. Så sent som i dag hörde jag Ralph Peters säga att USA skulle klara sig med färre trupper där. Och han är republikan!



"färre vill bli soldater"



Blir man inkallad har man väl inget val?



"mina pengar är på Iran"



Möjligt. Möjligt. Å andra sidan skulle det bli svårt att få det gjort nu när demokraterna kontrollerar regeringens alla tre grenar.

2009-08-01 @ 18:09:57
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

På tal om USa och krig, någon som läst Curveball?

2009-08-01 @ 20:28:31
Postat av: herzleid

Vad jag tycker är så fantastiskt komiskt är att alla blir så jävla upprörda för att ett militärt förband i en krigszon blir beskjutet! Vad skulle de annars bli? Tror folk på allvar att bara för att den officiella beteckningen är "fredsbevarande styrka" att alla automatiskt blir snälla och fredliga och automatiskt lämnar in alla granatkastare och kalasjnikovs?



Dessutom har de svenskar som åkt dit gjort det frivilligt. Om de inte var medvetna om att det var farligt så får de banne mig skylla sig själva.

2009-08-02 @ 09:10:22
URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: WysiWyg

I USA så är det frivilligt att gå med i militären. "Inkallelsen" är något man får OM man gått med frivillig.



Men jo, efter vad jag förstått så har det varit diskussioner om att införa värnplikt, eller liknande.



(kan vara värt att påpeka att det är fullt möjligt att jag har fel, min "kunskap" kommer trots allt främst från fiktiva filmer ;-))

2009-08-02 @ 17:59:13
URL: http://www.losatankar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0