Häver bojkotten mot krigsspelet

Jag har bojkottat Call of Duty 4. Jag tycker helt enkelt det är något fundamentalt vridet med hur vi förvandlar verklig död och tragedi till något kommersiellt och underhållande. Det är inte våldet i sig jag opponerar mig mot, utan vad det baseras på. Fantasikrig som i Killzone 2 har jag inte lika mycket emot, även om jag anser att alla krigsspel till viss mån gör oss avtrubbade till både krig och vapen. Sättet som både krig och vapen glorifieras i både spel och film underlättar garanterat rekryteringen av unga till militären. Det är något ädelt och hedersvärt.

Men nu ska jag alltså häva blockaden. Sanktionen är bruten, och nästa vecka ska jag alltså spela CoD4. Jag gör det delvis för att hålla min allmänbildning uppdaterad, men också för att helt enkelt veta vad jag pratar om när jag kritiserar såna spel.

Ett av de tyngsta tecknen på att spel ännu inte vuxit upp till ett seriöst medium är hur krigsspelen inte kommer i närheten av samma tunga budskap som krigsfilmerna. Men vem vet, kanske har jag fel. Kanske kommer jag hylla CoD4 som spelvärldens svar på Apocalypse Now. Men jag tvivlar. Jag kommer förmodligen bara se spelet som ännu en cynisk pusselbit i vapen- och militärkulturens propaganda. Tragedi som fövandlats till inget mer än ytlig underhållning utan vare sig djup, budskap eller ansvar.

Kommentarer
Postat av: Erik

Call of Duty är rätt trist, men innehåller en sekvens som jag personligen tyckte var lite sådär disturbing, inte så att jag mådde dåligt av det eller så, ja. Ska inte spoila något.



Jag skulle älska ett datorspelens Apocalypse Now, krigsspel som handlar mer om hur förstörda folk blir osv. Det kanske ses som ännu sjukare, då jag underhålls av det, men då är det lite mer på samma sätt som när man ser en hemsk film, man vill bli berörd, inte bara slakta.



Ett spel som åtminstone försöker med detta är Brothers in Arms: Hell's Highway, om du skulle vilja kolla upp det, hela grundidén med det är lite så, sen slaktar man ju tyskar på löpande band ändå (om än med lite mer taktik) , men det är mycket "horrors of war" åtminstone.

2009-06-27 @ 23:28:13
Postat av: Erik

Apropå propagandaspel så kan man ju dra upp Americas Army 3 som släpptes nyligen, testade det lite, och fick enorma obehagskänslor, det är verkligen reklam för att gå med i armén.



Sen har jag personligen spelat krigsspel och annat sen det fanns krigsspel, och jag mönstrade inte ens, och skulle aldrig vilja vara i krig, så det handlar ju om hur man som individ hanterar det hela.



Däremot är ju en stor del av alla dessa individer ganska dumma i huvudet. Framförallt tonårspojkar.

2009-06-27 @ 23:29:37
Postat av: bleunt

Erik:

Är det när man med night vision ska skjuta sönder människor på marken från en helikopter?



Det skulle ju släppas ett spel till DS som gestaltade en judisk pojkes flykt in i fantasin under andra världskriget. Men det stoppades. Tydligen är det OK att göra action av ww2, men inte något djupare än så.



Sen har vi ju ett spel på gång där civila ska skildras, och där man pratat med soldater och civila i Irak. Fallujah-nånting heter spelet.



Jag har bara spelat demot av Hell's Highway, jag får kanske ta och ge det en chans.



Och ja, AA-spelen är ju ogenerat rekryteringsverktyg. Finansierade av USA:s armé. Och sen whinar samma konservativa republikaner (oftast är det dem vi hör det från) om våldsamma spel som lär ungdomar att döda. Hrmph.



Och oja, det påverkar ju inte alla. Inte starkt iaf. Men även om jag också spelat massor av våldsamma krigsspel (både realistiska och orealistiska) så mönstrade inte jag heller. Men mest av allt tror jag det gör det lättare för oss att acceptera vapen och krig som.



Men mest av allt är det bara lite äckligt hur vi förvandlar något sånt till ren och skär underhållning.

2009-06-27 @ 23:52:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Erik

Ah, det var inte det jag tänkte på, men när du nämner det så, ja, det är också lite obehagligt. Det jag tänkte på mer var när man hostande kravlar fram ur everdyningarna av en kärnvapenexplosion, och dör. Jag hade inte riktigt väntat mig det, och nu har jag väl spoilat det för dig också, men det är inte i slutet eller så. Förutom de två sekvenserna så är det mest.. meh.



Har för mig att det där Fallujah-spelet också stoppades, eller åtminstone fick en jävla massa kritik. Som sagt, det går tydligen bra att göra våldsförhärligande krigsspel, men inte saker baserade på verkligheten där man får se hur hemskt det är.



Hells highway i sig är väl inte så intressant, dom lyckas inte riktigt med det dom försöker med, och det känns lite dumt ibland, men kudos till dom att dom åtminstone försöker! Sen gnällde alla över hur "emo" spelet var, bah.



Ja, det är lite äckligt egentligen, men det ligger nog lite i våran natur ändå, ta gladiatorspel t.ex. vi njuter av våldet på något skumt sätt.

2009-06-27 @ 23:58:49
Postat av: A

Visst är CoD4 (t.ex.) jävligt vinklat och onyanserat och glorifierande, men multiplayern är för bra för att missas. ;)



Håller dock med om att det finns sjuka aspekter av hur vi (jag) njuter av att döda osv i spel. Men jag kommer inte sluta spela våldsamma och realistsika spel för det.



Och det här Vietcong, hehe sade inte de att de ville visa krigets fula tryne fast det bara blev über-amerikanskt och extra vidrigt?

2009-06-28 @ 12:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0