Neger

Angående det här.
Nu kommer jag förmodligen aldrig förstå varför folk tycker neger är ett hemskt ord. Min teori är att de förväxlar det med nigger. Negro är inte alls ett lika laddat ord för svarta i USA. De använder fortfarande ordet i samfund och organisationer. Men här i Sverige är det hemskt. Så vi får väl finna oss i det, att våra neg... jag menar, våra svarta är känsligare än USA:s svarta.

Svensk kultur. Neger är en del av svensk kultur. Tydligen. En vanlig del av vår kultur från början av 1900-talet. Bra argument. Ingen vill ju kränka svensk kultur. Hakkors var också vanligt här i Sverige i början av 1900-talet. Sååå...

Jag är kluven. Å ena sidan vet jag inte varför neger är ett så hemskt ord, det skulle underlätta om jag visste det. Men jag kan acceptera att folk tycker det, och respektera det. Men vad gör det om området fortsätter heta neger? Har de inget bättre att bry sig om? Hur långt ska man gå för att skydda folk från att bli förolämpade av ord? Oavsett om det är ont uppsåt eller inte.

Å andra sidan borde man sluta vara så jävla vrång. Visa lite välvilja.
Och använd inte "svensk kultur" som ett argument, för det betyder inte ett jävla skit.

Kommentarer
Postat av: A-palle

Ääh. Den politiska korrektheten är så jävla överdriven nuförtiden alltså.

Folk borde ta o slappna av lite mer

2009-06-05 @ 21:30:25
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: max

amen brother

2009-06-05 @ 21:51:38
Postat av: pointcore

Its not really like that... att neggas i sverige tar mer åt sig. absolut inte det är bara att det beror på vem som säger det och hur dom säger det. And about : Jag är kluven. Å ena sidan vet jag inte varför neger är ett så hemskt ord, det skulle underlätta om jag visste det.



..Ok Ordet neger, boy, slave å alla dom dära tillhörde a painfull dark slavery time in history for black people därför vill ingen svart männiksa höra det komma ut på fel sätt, och det är därför många respekterar det

2009-06-05 @ 22:03:45
URL: http://pointcore.blogg.se/
Postat av: bleunt

Pointcore:

Men jösses, håll dig till ett språk. Du låter som Victoria Silvstedt, och det vill du inte.



"Ordet neger, boy, slave å alla dom dära"



Neger användes inte i USA. Man sa negro. Att kalla en svart för boy förstår jag, för det är nedlåtande eftersom det placerar en vuxen man på ett barns nivå. Detsamma gäller att kalla någon för slav, det är nedlåtande eftersom slavar är lägre stående och slaveri är en skam i mänsklighetens historia. Du behöver inte förklara något som alla redan vet.



Det finns ingen sån förklaring för ordet neger, och ditt försök att förklara det övertygar mig bara med angående min teori att man förvirrar det med nigger.



Sen får du ju gärna uppmärksamma mina poänger i texten, i stället för att ignorera dem och lägga emfasis på en historielektion.

2009-06-05 @ 22:16:56
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: pointcore

jag skiter i om du tycker jag låter som victoria silveswhat mr.smartpants :) because jag kommenterar inte för att höra vad du tycker om hur jag skriver..jag kommenterar det du skrev om, och du borde nog också koncentrera dig på det ist på vilket språk jag använder..



My point is twisted or not twisted : neger, negga, neggas and all words of that family graduated slowly from nigger ! Its not about the words, its how you use them, in what manner they are used

2009-06-05 @ 23:04:46
URL: http://pointcore.blogg.se/
Postat av: bleunt

Du spenderar över halva din kommentar åt något jag ägnade två ynka meningar. Skriv hur löjligt du vill. Vi får ett gott skratt på din bekostnad.



"neger, negga, neggas and all words of that family graduated slowly from nigger"



Fel. Negro kommer från spanskan, där det betyder svart. Ordet fanns alltså långt innan nigger.

2009-06-06 @ 00:42:19
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Som bruden på ett café här i stan som höll på att skita på sig när jag utan att skämmas beställde en negerboll och upprepade beställningen med "en chokladboll".



Precis som du säger, neger är bara ett beskrivande ord, från latin ursprungligen (niger) och betyder bara "svart" eller "mörk". Att nigger och boy är förolämpande är en sak, men neger tycker jag inte bär alls samma värdering (eller, det borde inte göra det). Vi kommer inte ifrån att vissa människor har mer pigmenterad hud än andra. Precis som vi inte kommer ifrån att män och kvinnor är olika - män har penis! Det här att låtsas att alla är likadana på ett ytligt plan är så jäkla barnsligt.



Btw, du som gillar att debattera religion: http://www.boingboing.net/2009/06/06/evolution-religion-s.html

En antropolog om fundamentalistisk religionsutövning ur ett evolutionsperspektiv. Jag har inte kollat på hela föreläsningen än, ska göra det när jag har tid, men den verkar intressant.

2009-06-06 @ 12:01:33
Postat av: WysiWyg

En tanke; användes ordet "nigger" verkligen så mycket i Sverige förr i tiden? Eller är det något vi importerat från USA?



Många verkar nämligen som du säger uppleva det som att vi iaf tidigare använt neger på samma sätt som nigger.

2009-06-06 @ 14:21:39
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

Jag har aldrig hört någon säga nigger i Sverige, och jag har aldrig sett det i svensk litteratur vare sig för eller efter neger blev tabu. Om neger är äldre än ordet nigger här i Sverige vet jag inte, men jag tror inte ens nigger är ett svenskt ord.

2009-06-06 @ 14:23:34
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Erik

"Neger" är väl en försvenskning av "Nigger" som i sin tur kommer från "Negro", anledningen till att det ses som hemskt att säga är väl för att det användes förr i tiden, varför "mörkhyad" osv. skulle vara mindre hemskt att säga vette fan, det är bara ett ord, bara för att man säger "neger" innebär det inte att man tycker att det är okej att förslava folk osv. vafan.

2009-06-06 @ 16:59:48
Postat av: bleunt

"'Neger' är väl en försvenskning av 'Nigger'"



Nope. Neger kommer från negro. Nigger som det användes för svarta slavar i Amerika kom långt senare.















2009-06-06 @ 17:12:38
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: WysiWyg

Efter vad jag förstått så kommer "Nigger" från "Niger", vilket ska vara latin för svart. Men jag orkar inte kolla upp om det stämmer.



Min poäng är den att neger anses vara ett fult ord av samma skäl som nigger anses vara det, eftersom det ursprungligen användes nedsättande.



Iofs kan man argumentera att kan amerikanarna "omvända" ett ord så borde väl vi kunna det?



Å andra sidan kan man också undra varför man ska anstränga sig så hårt, när man kan använda något annat ord. Mörkhyad tycker jag personligen är ett bättre ord eftersom det faktiskt helt enkelt är närmare sanningen, ytterst få av de som kallas för "svarta" eller "neger" är trots allt ens i närheten av att vara svarta.

2009-06-07 @ 09:48:53
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: bleunt

"eftersom det ursprungligen användes nedsättande."



Inte sant. Nigger användes nedsättande, ja. Neger (negro) gjorde det inte. Det vara bara en benämning på en, vad man tyckte, underlägsen ras. Det var den uppfattningen som gav ordet negro en nedsättande klang i så fall, men det är inte att jämföras med nigger. Det är rasen som ger ordet sin image, inte vice versa.

Jag tycker du ignorerar det faktum att organisationer och samfund använder ordet negro än idag om du argumenterar på det viset.



"Mörkhyad tycker jag personligen är ett bättre ord"



Fast det är ju långt mer generellt. Mörkhyad beskriver ju en sådär 90% av Jordens befolkning. :p Jag säger svart. Jag använder sällan ordet neger, såvida jag inte säger negerboll. Men i och med två flickvänner från Stockholm har jag blivit ganska omskolad.

2009-06-07 @ 10:20:46
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0