Rökare suger


Photobucket



Jaaa, tack! Gärna! Detsamma gäller busshållplatser. Jag vill inte behöva stå och få rök i halsen, näsan och ögonen. Det luktar skit och gör att det kittlar i halsen. Ju fler rökare som inser att deras rök stör andra, desto färre slipper jag påpeka det för. Jag skulle aldrig stå och fisa i en busskur. Jag kan ju bara föreställa mig hur det är att få rök på sig när man äter.

Om du ska röka, gör det avsides.
Om ni inte kan visa hänsyn frivilligt får vi tvinga er till det.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Faktum är att jag skulle vilja gå ännu längre än du föreslår; totalt förbud på offentliga platser. Även på gator och torg alltså.



Jag har fått uppfattningen att många verkar tro att bara för att de är ute så försvinner röken på något magiskt vis i samma sekund som de andas ut den.



Men jag skulle hellre se att rökare överlag börjar visa mer respekt för andra helt klart. Hör jag någon gnälla över att de har någon sorts rättighet att röka vart och när helst de vill så kommer jag se rött. (så vi får väl hoppas att jag har något i närheten som tål lite bankande, typ en vägg, när det oundvikligen sker ;-)).

2009-06-01 @ 14:27:40
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Henrik Petersson

Rökare suger... I sig rök! :D Fyndigt!

2009-06-01 @ 15:30:29
Postat av: André

Det värsta måste nästan vara de som röker i hissar. :S Vad är poängen med det? Kan de inte vänta tills de har kommit ut från hissen innan de tänder cigaretten? Helt idiotiskt...

2009-06-01 @ 18:23:33
URL: http://andrethegreat.blogg.se/
Postat av: Tess

Förstår mig verkligen inte på folk som sysslar med sånt. Och de verkar inte klara sig länge utan heller. Åker man tåg så är det en del som snabbar sig ut vid nästan varje hållplats för att hinna dra ett bloss. De har valt att förpesta sin luft men när de gör det med min, DÅ blir jag arg. Jag har valt att inte röka.

2009-06-02 @ 00:03:02
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: anonym

Jag verkligen HATAR rökare som inte kan visa hänsyn. I skolan till exempel så får man inte röka alls på skolans område, just för att icke rökare inte ska behöva lida. Men tamefan så står dom, inte bara på skolområdet, utan FRAMFÖR DÖRREN så man MÅSTE andas in röken för att ens komma in i skolan!! Det är kanske 10 meter för att gå utanför området, men de är inte bara idioter, de är lata också!

2009-06-04 @ 11:39:32
Postat av: David

Trodde du var liberal? Känns inte riktigt som att sverige behöver mer förbjud? du har faktiskt val själv, rökare må "tvinga" på folk sin rök, men de tvingar inte på folk en annan livsstil. Må tillägga att jag är ickerökare och finner det själv väldigt irriterande att få rök på mig, men för att vara barnslig så: luften är fri..... och snälla, låt den fortsätta vara det.

2009-06-04 @ 12:01:09
URL: http://daaveman.blogspot.com
Postat av: bleunt

Jag är liberal, men inte naiv. Det vore jättefint om folk kunde visa hänsyn utan lagar. Men nu lever vi tyvärr inte i en sån värld.



"rökare må "tvinga" på folk sin rök, men de tvingar inte på folk en annan livsstil"



Det är det ingen som gör. Rökning förbjuds inte. De får röka hur mycket de vill, bara inte deras rök hamnar på mig. Luften ÄR fri, som du säger. Mina lungor är det dock inte.

2009-06-04 @ 13:19:54
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: David

Nej jag vill heller inte få mina lungor förstörda, men det stör mig när man vill kränka någon annans rättigheter till att förstöra sina egna. hela debatten är problematisk och någon direkt allfinnande lösning går ej att hitta. problement är väl egentligen vad man kan välja att tolerera? Jag tolererar gärna lite rök om jag slipper bekosta någon annans frihet att röka vart de vill. Men det är ju min åsikt (ja, jag vet att jag använder det icke existerande argumentet som du själv postade häromdagen). Sen vet jag inte om det är allmänt accepterat att second-hand smoking dödar? Hittar ingen undersökning som påvisar detta förutom de extremt vinklade undersökningarna gjorda av anti-smoking campaignes, och efter alla lögner om cannabis som de sprider har jag svårt att lita på deras andra forskning. Men jag kan ha fel.

2009-06-04 @ 14:20:00
URL: http://daaveman.blogspot.com
Postat av: bleunt

"man vill kränka någon annans rättigheter till att förstöra sina egna"



Jag vet inte om jag förstår den meningen. Att blåsa rök i mina lungor är dock inte en rättighet.



"hela debatten är problematisk och någon direkt allfinnande lösning går ej att hitta"



Jag ser ingen problematik. Jag ser mer problematik med att inte låta människor gå omkring nakna. Låt rökare röka, och låt ickerökare slippa röken. Lätt.



"Sen vet jag inte om det är allmänt accepterat att second-hand smoking dödar?"



Det är inte bevisat bortom tvivel. Men det bryr jag mig inte om. Hög musik dödar inte heller, ändå är det inte tillåtet att spela Metallica på högsta volym 03:30 i ett radhus.



Skulle du reagera om du såg en mamma blåsa rök ner i sin barnvagn? Det skulle jag. Men som sagt, om det är skadligt eller inte struntar jag totalt i. Jag har aldrig och kommer aldrig använda det som ett argument.















2009-06-04 @ 14:28:47
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: David

Men det är ju inte lätt att låta rökare slippa röken utan att kränka deras rättighet att röka. Sen tycker jag inte att de blåser röken rakt ner i dina lungor enbart för att de bestämmer sig för att ta sig en cigg på en uteservering. Klart jag skulle reagera men man behöver ju inte använda extremfall?

Men jag förstår dina argument och köper dem helt och hållet. Väldigt intressant och bra vinkling med nudister... Som sagt, jag är inte heller naiv, ville bara få en mer nyanserad blick på debatten än där jag själv står. Men sen så ser jag exakt samma problematik med nudisterna som med rökarna, handlar om samma sak egentligen, bara den att rökning skadar nog mindre än att se ett tyskt gaypar gå nakna (eller i leopardtanga) med piercingar över hela kroppen (säg inte att det inte skadar, för det gör det, tro mig!). Men allt som allt har du nog rätt, mer inställd på att ha mer designerade rökställen efter denna lilla diskussion, enda anledning att jag tog upp det är för att jag tycker du är så bra på att argumentera.. Yet again you deliver mr Bleunt. Ber om ursäkt i förväg för dåliga formuleringar, men sitter på jobbet och folk springer och kollar över axeln hela tiden....

2009-06-04 @ 16:29:36
URL: http://daaveman.blogspot.com
Postat av: David

som sagt, ska stå icke rökare längst upp... jag bevisade mig att ha rätt på en sak idag iaf!;)

2009-06-04 @ 16:30:57
URL: http://daaveman.blogspot.com
Postat av: bleunt

"Men det är ju inte lätt att låta rökare slippa röken utan att kränka deras rättighet att röka."



Om de ska ha rätt att ihalera rök borde jag väl ha rätt att slippa det? De får röka. Ingen försöker förbjuda dem att röka.



"Sen tycker jag inte att de blåser röken rakt ner i dina lungor"



Deras rök hamnar i mina lungor.

Jag kan förstå om man tycker vi behöver färre regler. Att man inte får gå naken tycker jag är lite dåligt. Jag tycker även alla droger för legaliseras, trots att jag aldrig använt någon själv. Men vissa saker tycker jag det behövs regler mot, för folk är helt enkelt korkade. Vi behöver regler mot klotter. Vi behöver regler som säger att du inte får pissa på gatan. Annars gör folk det, och jag tycker inte deras "frihet" att pissa på gatan är värd att ha massa illaluktande pissfläckar överallt. Detsamma gäller rökandet.





2009-06-04 @ 21:25:48
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: David

Jag håller med dig till hundra procent på att folk är korkade. Sen att jag inte formar argumenten bra för jag stå för själv, självklart ska du slippa få rök i dina lungor, jag tycker bara det är irriterande att man knappt har någon plats kvar där man FÅR fylla sina lungor med rök. Men det är bara en åsikt, en åsikt som jag vare sig kan argumentera för eller vill. Jag tycker synd om rökarna på många olika sätt, men i grund och botten får man skylla sig själv. Då jag känner mig totalbesegrad vill jag gärna veta varför du vill legalisera droger? Jag vill iaf ha harm reduction och legalisering av soft drugs. Hade gärna sett att man legaliserar alla droger men jag tror att det kan bli för stor last, både för människan samt samhället.

2009-06-05 @ 10:51:33
URL: http://daaveman.blogspot.com
Postat av: bleunt

"du vill legalisera droger?"



Jag ser ingen anledning till varför vi inte ska få stoppa vad vi vill i våra egna kroppar. Som om staten är delägare av dem. Sen om det blir en samhällsbörda vet jag faktiskt inte. Beskatta drogerna och låt pengarna gå till behandling. Eller så låter vi folk ta eget ansvar.

2009-06-05 @ 11:13:15
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: David

Precis min åsikt, vilket mina stackars medarbetare jämt för höra, till deras besvikelse=)

2009-06-05 @ 13:37:16
URL: http://daaveman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0