Spelutgivare främjar piratkopiering

Tiger Woods PGA Tour 10 släpptes 8:e juni. Men bara i USA. Jag hade fått för mig att det släpptes 10 dagar senare här - 18:e juni. Jag ringde Gamestop, men de svarade aldrig. Någonsin. Okej, tänkte jag. Och begav mig till Gamestop för att inhandla spelet (nätbutik är normalt bäst, men inte när man vill ha spelet på en gång + har två begagnade spel att byta in).

När jag anlände såg jag inte spelet i hyllan. Jag gick till kassan för att fråga. Hon sa att man inte fått in det än, men skulle kolla datum. 3:e juli, släpps Tiger Woods PGA Tour 10 här i Europa. Så gott som en hel månad efter att det släppts i USA.

Kan jag importera? Nej. För jag har en europeisk Wii. Jag måste vänta. En hel månad. Och under den månaden kan jag inte undvika att tänka: vad frestande det vore att chippa min Wii och helt enkelt ladda hem spelet, och slippa vänta. Det kommer jag så klart inte göra, men jag förstår pirater som använder det som argument.

Jag vill köpa Tiger Woods PGA Tour 10, men Electronic Arts tillåter mig inte. Snälla EA, snälla! Låt mig köpa ert spel! Piratkopiering kan inte vara ett stort problem när utgivarna behandlar sina kunder på det här viset.

Kommentarer
Postat av: max

kan säga att jag har en tv-spelsfantast till kompis, och han hatar att det är just så här. han var tvungen att importera nåt jävla spel som bara släpptes i special edition i typ USA..

2009-06-22 @ 14:57:34
Postat av: Anonym

I agree. När det gäller datorspel är ju många spel så "skyddade" av DRM att de inte ens funkar för folk som faktiskt köper spelen, men för dom som piratkopierar brukar det funka finfint.

2009-06-22 @ 17:13:04
Postat av: herzleid

SvD skrev om det i vintras:

http://www.svd.se/kulturnoje/spel/nyheter/artikel_2351237.svd

Baserat på den här artikeln:

http://www.gamedaily.com/articles/news/valve-pirates-are-just-underserved-customers/?biz=1&page=2

Lite senare i våras även om gratisspel:

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2817731.svd

(Nu fastnar jag väl i spamfiltret för att jag har tre olika länkar i kommentaren....)



Så man hoppas ju att nån i branschen tar till sig... Tiden när man kunde gå och dra på film-/spelpremiärer i ett halvår är förbi! Om de släppte saker samtidigt skulle de nog kunna undvika en hel del piratkopior. Med Internet kan vi ju hålla koll på vad som händer i USA/Japan på ett helt annat sätt. Speltillverkarna får anpassa sig.

2009-06-23 @ 23:05:17
URL: http://herzleid.myopenid.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0