Vad är en kam?

En sak jag stör mig så där totalt onödigt mycket på är när folk säger "dra alla över en kant". Det är fler som säger kant än kam. Det är alltså fler som säger fel än rätt. Det är en perfekt symbol för språkets förfall.

En av mina brister är att jag rättar folk när de stavar fel. Inte alltid, men över hälften av gångerna. Jag kallar det för en brist eftersom det sällan mottas väl av dem som blir rättade. Jag förstår inte ricktigt varför. <--- Där skulle jag blivit Glad om någon rättade mig. Jag vill inte gå omkring och stava riktigt med ck. Att lära sig något är en förmån. Jag har fortfarande inte 100% koll på de och dem, till exempel.

Så när jag såg någon skriva "över samma kant", kunde jag inte låta bli. Det är uttrycket vars bruk fascinerar mig allra mest, eftersom kant helt och hållet ersätter det rätta kam nu. Så jag påpekar för honom att det heter "över en kam", inte "över samma kant". Hans reaktion förbryllade mig bara mer.

  Photobucket

Menar han allvar? Eller skämtar han med mig? Jag tror han känner igen en kam om han ser den. Men med tanke på att han placerar blanksteg innan frågetecken handlar det nog om att han skulle förstå om jag skrev kamm.

Jag vet, det är ett onödigt inlägg. Men sånt här förbryllar mig. Som när en tjej sålde nagellack på Tradera. Färgen på nagellacket var beige. Hon skrev besch i annonsen. Det stod beige på omslaget. Hon måste ha sett det när hon sökte efter färgen i butiken. Om inte annat måste hon väl någon gång sett ordet beige? I en bok. På TV. Nånstans.

Kanske är det därför hon sålde nagellacket på Tradera.
"Beige? Näe, det är ju fel. Jag som trodde färgen var besch. Skit!".

Kommentarer
Postat av: Erik

Det värstsa är väl att killen dessutom är 22 år gammal, vafan?

2009-06-06 @ 13:50:03
Postat av: mamma

Dra alla över en kam, heter det självklart. Hur hade ni tänkt dra allaöver en kant? med rep? hehehe. lustig tanke

2009-06-07 @ 13:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0