Åldersskillnad Vs. Homosexualitet

Igår frågade man på Lunarstorm: "Hur stor åldersskillnad är ok i ett förhållande?"

Innan vi går vi analyserar resultaten vill jag bara reflektera angående frågan. Det frågas alltså vad som är OK, alltså vad som är acceptabelt. Och det handlar om ett förhållande, inte ditt eget förhållande. Vad som inte är socialt tillåtet, vad de flesta av oss fördömer. Vad de flesta av oss inte vill ska existera i vårt samhälle. Det handlar allstå om vad som helt enkelt inte är OK. Det handlar om vad svenska folket tycker är fel.

Över 20 000 personer (mest ungdomar men även några runt 30 år) röstade. Och resultatet är tråkigt.
Sammanlagt tycker inte ens var tionde person i undersökningen att för stor åldersskillnad är OK. Över 10 års skillnad är något de flesta tycker är fel.

I min egen åldersgrupp - 19 till 24 - tycker endast 8% att ålder inte spelar roll.

Är vi verkligen så tråkiga? Är vi verkligen så ivriga att döma andra? Tycker verkligen 9 av 10 personer att ett förhållande mellan en 20-åring och en 40-åring är fel? Hur skulle de siffrorna stå sig om vi jämförde med hur många som tycker homosexualitet är fel? Jag tror inte 90% av alla svenskar tycker homosexualitet är fel.

Om du som läser det här inte tycker åldersskillnad på 10, 20 eller 30 år är OK, men samtidigt inte har några problem med homosexualitet - hur förklarar du det? Och kom ihåg, att frågan inte specifierade några ålderskombinationer. Det handlade inte specifikt om 13-åriga flickor med 63-åriga män etc. Det fanns ett "det beror på"-alternativ, som fick ungefär 27% av rösterna. Men egentligen frågar det om åldersskillnad rent generellt, alltså mellan ALLA åldrar.

Varför är åldersskillnad så oaccepterat?

Kommentarer
Postat av: cazper

hatar dessa människor, anser inte att åldern har ngn betydelse, utan det är de man känner för varandra som man ska bry sej om :) visst, en 13 årig tjej med en 50 årig gubbe är kanskje inte så bra, men en 24åring å en 15åring är inte fel, älskar man varandra är det de man ska bry sej om... tack å hej^^

2009-03-18 @ 05:36:54
Postat av: Henrik Petersson

När jag var 21 flirtade jag med en tjej på krogen, och allt gick bra, när hon plötsligt frågade mig om min ålder. När jag svarade sanningsenligt sa hon "jaså, jag trodde du var 27" och gick sonika därifrån.



En identisk historia upprepade sig när jag var 23.



(Nu är jag 25, undrar om jag fortfarande ser ut som 27?)



Nästan exakt samma historia skedde en gång till vid ungefär samma tid, med skillnaden att den gången sa inte tjejen specifikt att jag såg ut som 27.



Jag antar att min poäng med denna historia är att vissa tydligen inte tycker en för stor åldersskillnad är okej ÄVEN OM ALLA ANDRA KÄNDA ATTRIBUT ÄR OKEJ (i detta fall utseende och personlighet). Det var alltså inte det åldern FÖR MED SIG de hade något emot, utan åldern I SIG (jag vill skriva fetstil här, men vet inte hur så jag kör versaler).



Jag svarar inte på din fråga här, utan sällar mig till den.

2009-03-18 @ 10:28:32
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag tror tjejer är fjompigare än killar när det kommer till åldersnoja. Jag inbillar mig att killar har lättare att acceptera en äldre tjej än tjejer har att acceptera en yngre kille.



Själv hade jag en 26-årig sommarflört när jag var 20. Kudos till henne! Men som du säger, det är väldigt ytligt och genomskinligt av dem när du är OK Fram Tills Dess att hon får veta åldern. Finns det något ytligare och mer oväsentligt att haka upp sig på egentligen?

2009-03-18 @ 13:45:59
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag håller med.



För övrigt tror jag att uppskattningsvis 50 % av de som tycker att ålder spelar roll i den där undersökningen skulle svara något i stil med "asså de får väl göra vad de vill, men JAG tycker det är fel!" Pressar man dem vidare skulle de förmodligen dra till med "jag får tycka vad jag vill, du får tycka vad du vill, finns inga rätt eller fel i frågan".



Jag tycker mig börja lära känna Lunarstorm nu. :-P

2009-03-18 @ 14:15:38
Postat av: bleunt

Henrik:

WZUP-frågorna är alltid dåligt ställda, och har dåliga alternativ. Så man ska ta det med en nypa salt.

2009-03-18 @ 14:32:32
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

"Om du som läser det här inte tycker åldersskillnad på 10, 20 eller 30 år är OK, men samtidigt inte har några problem med homosexualitet - hur förklarar du det?"



Tycker man om varann så är det väl så. Jag är 8 år äldre än min tjej, kanske inte så mycket, men ändå, vad är problemet? Visst, jag kan känna att om en 35-åring dejtar en 15-åring så känns det fel rent instinktivt, men det har väl att göra med hur man är "programmerad", antar jag.



Och varför skulle man inte kunna vara ok med homosexualitet och samtidigt ogilla feta ålderskillnader?

2009-03-18 @ 17:02:34
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

"Och varför skulle man inte kunna vara ok med homosexualitet och samtidigt ogilla feta ålderskillnader?"



För att då har man inte fattat poängen. Poängen är att två vuxna människor ska få göra vad de vill med varandra, så länge de inte skadar någon annan. Och den poängen håller man tydligen inte med om, om man är emot stora åldersskillnader i förhållande. Att vara emot stora åldersskillnader i förhållanden är på så sätt lika illa som att vara emot homosexualitet, förhållanden mellan raser, etc.

2009-03-18 @ 17:43:34
Postat av: seraph

"För att då har man inte fattat poängen. Poängen är att två vuxna människor ska få göra vad de vill med varandra, så länge de inte skadar någon annan. Och den poängen håller man tydligen inte med om, om man är emot stora åldersskillnader i förhållande."



Om den ena i förhållandet inte är vuxen då? en 40-åring och en 12-åring? Är en 12-åring "vuxen" enligt dig? Är väl ofta där skon klämmer för många, när en vuxen person är ihop med någon som, well, inte är så vuxen.



Och jag håller inte med om det du säger. Man kan mycket väl vara emot homosexualitet men vara ok med stora åldersskilnader och tvärtom. Bara för att man är för/emot det ena måste man inte per automatik vara för/emot det andra.



'Jo men jag är helt ok med bögeri och sånt vettu, inget fel med det. Vadå, en 12-åring och en 40-åring? Ja eftersom jag anser att det är helt ok med homosexualitet så visst, då diggar jag att en 40-åring bonkar en 12-åring också, helt klart. Det säger väl sig självt?'

2009-03-18 @ 18:00:14
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

"Och varför skulle man inte kunna vara ok med homosexualitet och samtidigt ogilla feta ålderskillnader?"



Jag sa inte att man inte skulle kunna vara OK med homosexualitet men inte med åldersskillnader. Jag säger bara att alla som har den åsikten borde tänka över vad det beror på. Båda fördömandena är irrationella.



"Visst, jag kan känna att om en 35-åring dejtar en 15-åring så känns det fel rent instinktivt, men det har väl att göra med hur man är 'programmerad', antar jag."



Jag förstår inte riktigt hur du menar. Socialt programmerad? Ja. Jag känner samma angående homosexualitet, eftersom jag är heterosexuell och inte kan identifiera med dem. "Fel" är kanske fel ord. Men jag låter inte mina instinkter forma mina åsikter. Precis som när jag anser att sexuella relationer med djur är helt OK.



Och alla som vill gnälla på att jag drar paralleller mellan homosexualitet, ålderskillnad och djursex är välkomna. ;)











2009-03-18 @ 18:03:03
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

"Om den ena i förhållandet inte är vuxen då? en 40-åring och en 12-åring?"



Då är det en jäkla skillnad. Men det var ju inte det frågan handlade om. Det är milsvid skillnad mellan en 12-åring som är ihop med en 40-åring och en 18-åring som är ihop med en 80-åring.



" Är en 12-åring "vuxen" enligt dig?"



Nej, en 12-åring är inte vuxen och jag har svårt att tänka mig att en 12-åring kan ha sex med en vuxen utan att må dåligt av det.



Jag vet inte när man räknas som vuxen. Det är väl olika för olika människor. En tumregel skulle kunna vara att man ska ha gått igenom puberteten åtminstone för att vara redo för ett sexuellt förhållande.

2009-03-18 @ 18:37:36
Postat av: bleunt

"en 40-åring och en 12-åring?"



Fast nu frågade man ju inte om pedofili var OK. I det exemplet har det inte något med åldersskillnaden att göra. Men jag ser din poäng, men juridiskt sett begår en 18-åring som har sex med en 14-åring exakt samma brott som en 40-åring som har sex med en 14-åring. Eller 12-åring. Åldersskillnaden är irrelevant.



När vi talar om åldersskillnad tycker jag vi fokuserar på skillnaden, och inte på åldersgränser. Vi utgår från två sexuellt myndiga personer när vi talar om förhållanden. Annars kan man säga att homosexualitet är fel om en 40-årig bög sexar en 12-årig pojke. Det har liksom inget med homosexualiteten i sig att göra.



Eller så kan vi bara för skojs skull påpeka att ett förhållande inte behöver vara sexuellt. En 40-åring har ett förhållande med en 12-åring utan några som helst fysiskt intima element - är det fel?



"Man kan mycket väl vara emot homosexualitet men vara ok med stora åldersskilnader och tvärtom."



Jag antar att det inte är mig du är oense med, utan Henrik. :) För jag sa ju att man mycket väl kan vara emot det ena, men inte det enda. Men då ber jag dig rationalisera det. Förklara varför.



"Vadå, en 12-åring och en 40-åring? Ja eftersom jag anser att det är helt ok med homosexualitet så visst, då diggar jag att en 40-åring bonkar en 12-åring också"



Som sagt, enligt det argumentet som du framför via sarkasm kan man även säga att du är emot homosexualitet eftersom du har något emot en 40-årig man som har sex med en 12-årig pojke. Ser du hur det egentligen handlar om något annat då?

2009-03-18 @ 19:17:22
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Ajlin

För min del får det gärna vara hur stor åldersskillnad som helst så länge en vuxen är tillsammans med en annan vuxen. 20 och 25 - helt okej, 15 och 20 - inte okej.

2009-03-19 @ 15:25:01
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: bleunt

"15 och 20 - inte okej"



Varför inte? Även om de har sex (vilket inte är det vi pratar om här) är det ju något 15-åringar ska kunna hantera - sexuellt ansvar för sig själva.

2009-03-19 @ 21:50:17
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Ajlin

Jag tänker snarare på att det inte är sunt för en vuxen att tända på ett barn. Dessutom har jag svårt att tro att en tjugoåring skulle få speciellt mycket utbyte i ett förhållande med en femtonåring.

2009-03-19 @ 22:14:44
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: bleunt

Ajlin:

15 år är inte ett barn. Det är en ungdom. Det är inte många 15-åriga tjejer med outvecklade kroppar. Kanske inte fullt utvecklade, men de allra flesta har kvinnliga kroppar. Inte barnkroppar.



"Dessutom har jag svårt att tro att en tjugoåring skulle få speciellt mycket utbyte i ett förhållande med en femtonåring."



Så du tycker förhållanden där den ena inte får något utbyte med den andra är fel? För i så fall har det ju inte direkt med åldern att göra, utan mognad och intellektuell nivå. Då kan du ju säga detsamma om en 18-åring som dejtar en 30-åring, där kan vi verkligen snacka om att vara på olika stadier i livet. Det ska inte spela någon roll, det är deras ensak.



Dessutom behöver det inte vara så stor skillnad mellan en mogen 15-åring och en omogen 20-åring.

2009-03-20 @ 02:09:53
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag är 21 och min sambo är 36, har aldrig någonsin älskat någon så mycket! Åldern är bara en siffra =)

2010-01-10 @ 23:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0