Hederssjälvmord

Man får fängelse om man utför hedersmord. Därför övertalar man sina döttrar att begå självmord i stället. Hederssjälvmord. Jag tycker det är synd när sånt här får överdrivet mycket publicitet, och förvränger människors syn på Islam. Missförstå mig inte, det är en hemsk religion. Precis som alla religioner. Men det gäller att vara emot en religion på riktiga grunder, inom rimlig proportion i förhållande till hur utbrett problemet är.

Ändå lägger jag upp det här. För det är ett av många fel med vad som drivs av religion idag. Och alla som vill säga att det är kulturellt och inte religiöst, är välkomna. Det försvaret frånsäger religionen allt ansvar. Omskärelser, hedersmord och självmordsbombning stammar från religionen - och blir en del av kulturen.  


 

Kommentarer
Postat av: A-palle

"det är en hemsk religion. Precis som alla religioner."



Haha, klockrent :D

2009-03-28 @ 14:38:13
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Erik

Så vitt jag vet så härstammar åtminstone inte den kvinnliga omskärelsen bland muslimer från islam, om jag inte minns fel så står det inget uppmuntrande om det i deras "heliga texter" överhuvudtaget.



Manlig omskärelse on the other hand..

2009-03-28 @ 15:57:26
Postat av: Erik

..och ofta så är ju religionen snarare än ursäkt till att göra hemskheter, och inte den egentliga anledningen. It Still sucks though.

2009-03-28 @ 16:58:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0