Mamma är ingen ålder

Mamma är ingen ålder. Det är unga mammors nya slagord.
Vad talar för att en 30-åring är bättre mamma än en 16-åring?

Och det här tyckte Lunarstorm (väldans mycket om Lunar i min blogg nu...) var en bra sak att publicera på en sajt där många unga flickor vistas:

Photobucket

Mamma är ingen ålder, skanderar de gravida flickorna medan de går första året på gymnasiet. Men så slipper de ju ta hand om barnet också. Flickan kan för tusan inte ens skriva korrekt! Jag vet inte ens vad jag ska säga. Problemet med 16-åringar är att alla tror de är så mogna.

Jag vill se den 16-åring som både kan skaffa gymnasieutbildning samtidigt som hon tar hand om sitt barn. Klarar du inte det ska du inte komma och säga hur mogen och redo du är för barn, om du måste låta andra ta hand om unge, jobb och pengar åt dig.

Nu ska jag ut och göra en 12-åring gravid.

Kommentarer
Postat av: Danne

Vissa behöver ju bara UT för att slopa sin gymnasieutbildning, så tänk vad ett barn kan göra ;)

2009-03-06 @ 09:16:48
Postat av: Ajlin

Min mamma fick min storebror när hon var nitton år. Då hade hon inte gått gymnasiet. Min mamma var alltså en ung mamma, utan gymnasieutbildning. Och se på fan, det blev folk av både mig och min bror.

2009-03-06 @ 12:38:57
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: Jag!

Din blogg är en av de intressantaste jag har läst:)

2009-03-06 @ 13:36:41
Postat av: bleunt

Jag:

Tackar! Jag får sikta på att bli DEN bästa till slut, helt enkelt. ;)



Ajlin:

19 känns mer som en ålder. Jag vet, "bara" tre år. Men som vårt samhäller är byggt är det en stor skillnad. Jag antar att din mamma inte pluggade under tiden, och att hon hade ett jobb. Min mamma hade inte heller gymnasiekompetens när hon fick mig. Det var OK för 20 år sedan, det är svårare idag.



Sen tycker jag inte du och jag ska dra några slutsatser utifrån personliga erfarenheter, det är sån generalisering som föder till exempel rasism. Det är inte en värdig premiss. Jag säger självklart inte att ALLA unga mammor misslyckas.



Däremot säger jag att en 16-åring inte kan ta hand om ett barn och samtidigt ge den en bra framtid. Och jag säger att ett barn är ett beslut man borde planera mer än några måndaer. Jag har tänk över min framtida tatuering i 3 år eller mer nu. Hur länge har en gravid 16-åring villat skaffa barn? Och varför vill en 13-åring i så fall ha barn? Ofta, ofta, ofta handlar det för mycket om att fylla ett sorts tomrum i deras liv. Uppmärksamhet.



Danne:

Hehe, det vore ju praktiskt att skylla på UT och låtsas det var så enkelt. :p UT var mer ett symptom än själva sjukdomen. Men även om det var UT så slipper jag ju iaf spela det i 18 år. :D





2009-03-06 @ 14:21:18
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Jag!

Jaa du skriver om intressanta saker, inte en massa tjejtrams (ja jag är tjej men finner andras personliga problem högst ointressant att läsa om) Så fortsätt i denna stilen!! Mee like!!

2009-03-06 @ 14:49:30
Postat av: Erik

Det jag stör mig mest på är nog inte just åldern på de som skaffar barn nu (det går ju någon form av modevåg), utan snarare att det är så jävla uppenbart att många av dessa människor har långt kvar i utvecklingen, flera lägger upp "utvikningsbilder" på sig själva, osv. osv. Och använder barnet som någon form av maskot som dom skryter om som fan, det känns som att det ENBART handlar om bekräftelsebehov, och det är illa.

2009-03-06 @ 23:42:31
Postat av: Henrik Petersson

Bleunt, att du inte tar och skriver det här i diskussionsforumet för 100 ord? That'd stir things up a bit...

2009-03-07 @ 00:16:51
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag är inte tillåten att skriva där längre. ;p

När jag konfronterar ses det som provokation.



Alkoholpåverkad är ingen ålder!

2009-03-07 @ 00:34:44
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Tove

Jag håller med dig om att det finns en enormt stor mängd unga mödrar som mest verkar skaffa barn för att dom tycker att det är cool och som är hemskt hemskt dåliga föräldrar. Sen så är det ju så himla olika från fall till fall. Det beror på personlighet, omgivning (om det finns någon pojkvän med i bilden till exempel) och motivation hos föräldrarna. Det finns väldigt bra unga föräldrar på samma sätt som det finns väldigt dåliga välutbildade, höginkomsttagande, vuxna föräldrar. Fast man kan ju inte komma undan att det blir kämpigare om man inte har gymnasieutbildning. Jag håller med Erik om att det verkar vara en modevåg att skaffa barn ung nu. Några bekanta till mig tänkte skaffa barn förra året. De var då 18 och 19, hade ingen gymnasiekompetens någon av dom och båda var arbetslösa. Som tur var ångrade dom sig och skaffade en hundvalp istället. Den har blivit helt galen.

2009-03-07 @ 12:56:36
Postat av: bleunt

"Det finns väldigt bra unga föräldrar på samma sätt som det finns väldigt dåliga välutbildade, höginkomsttagande, vuxna föräldrar."



Att säga på "på samma sätt" är nog inte helt rätt. En ung mamma som älskar sitt barn men inte har resurser att vara en bra mamma är inte "på samma sätt" som ett välbergat par som ger sitt barn allt materiellt men ingen kärlek. Men jag förstår din poäng. Bara det att det första problemet är så lätt att undvika om mamman bara väntat några år. Det är lättare att vänta några år än att inte skaffa barn alls. Sen inbillar jag mig att det är väldigt få föräldrar som inte älskar sina barn, men ganska många som har svårt att inte låta det sociala arvet forma sina barn.



Det är riktigt knepigt, det här med att skaffa barn. Att det som kräver allra mest ansvar av allt inte går att reglera är ett riktigt dilemma.











2009-03-07 @ 13:31:03
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Bleunt: Är det den där jävla hills_mother som förpassat dig från 100-ord-diskusen? Hon är diskussionsboss där och jag tål inte människan. Hon stavar som en mellanstadieelev, argumenterar som en lågstadieelev, och har en irriterande benägenhet att slarva med citerings-funktionen så man inte kan avgöra vad hon har skrivit och vad den hon citerar har skrivit.

2009-03-07 @ 15:59:15
Postat av: bleunt

Japp, det är hon. Tror jag. Det var iaf hon som varnade mig när hon tyckte jag "diskuterade respektlöst", och liknande. Ett tag skaffade jag fejkanvändare när jag ville skriva något, sen slutade jag bry mig. :p



Hon är inte passande för positionen iaf.

2009-03-07 @ 16:13:22
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Inget skydd e 100% säkert så oavsett om man skyddar sig eller ej så kan de hända. Livet blir inte alltid som man tänkt sig, ibland tar de oanade vändningar.



Det finns så många tonåringar som pressas av familjen, vänner & samhällets normer. Tillochmed sjukhuset pressar till abort!! Så det e ju inte för inget 85% av alla tonårsgraviditeter avbryts. Ska de vara så? Hela samhället går emot dom få som e starka nog att behålla sina barn.



Bara för att en så e det ingenting som säger att hon har en bra utbildning, jobb, lever ett bra liv och kommer vara en bra mamma. Eller har jag fel? Självklart klarar inte alla av mammarollen när dom e unga, men som jag skrev i texten, såna finns i alla åldrar. Ja, man kommer få de svårare med utbildning & jobb etc. Men ni har inte tänkt på att det kanske e värt det?



Även om jag e ung så lever jag ett jäkligt bra liv. Jag har rutiner & jag lever för något på riktigt. Jag lever för min dotter & ska se till så ingenting händer henne. Hon kan inte få en bättre mamma för det e jag som e hennes mamma & det e jag som känner henne bäst!

2009-03-09 @ 08:41:47
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

Emelie:

Om barnet är en olyckshändelse ska man inte presentera det som ett bra, klokt och genomtänkt val.



Och jag vet att sjukhuset inte är tillåtna att pressa för abort, bara förse med information. Det är inte samma sak.



När du säger att det finns äldre kvinnor som också är dåliga mammor är det inget mer än en form av tu quoque-argument.



Och ja, du lever säkert ett bra liv. Men kom inte och säg att du kan ta hand om ditt barn själv, och uppmuntra inte andra unga flickor som kanske inte har föräldrar som kan hjälpa dem som dina säkert gör. Nämn nackdelarna också för dessa flickor. Få dem inte att tro att ålder är saksamma, för det är en lögn.



Och nej, du är inte världens bästa mamma.



2009-03-09 @ 11:15:02
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Bleunt:

Inte? Så man kan inte tänka igenom ett val noga även om de e oplanerat? =) Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.



Jo sjukhuset pressar till abort, o att säga "Du kan gå o beställa en tid för abort" som om de vore en självklarhet bara för att man e ung e inte heller ok.



Jag får ingen hjälp av mina föräldrar, eller joo jag får bo hos min pappa men han ger mig inte pengar om du tror det. Och behöver jag barnvakt nån gång så händer de ibland att dom ställer upp. Men e man en sämre mamma för de? NEJ det e man inte. Det e många tjejjer som frågat mig om råd, jag har berättat min historia, både för & nackdelar så ja.



Nej jag skulle nog inte vara världens bästa mamma åt nån annans barn, men åt mitt egna e jag det.

2009-03-09 @ 15:22:35
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

Emelie:

Ett oplanerat barn brukar inte vara genomtänkt, nej... Det är liksom hela essensen i oplanerat. Att bli gravid är inte ett genomtänkt val när barnet är en olyckshändelse. Du hade inget val. Sen stod du där och var tvingad att fatta ett beslut angående abort, utifrån situationen du försatts i.



"Det är inte en oplanerad graviditet, för jag planerade att inte göra abort när jag fick reda på att jag råkat bli gravid" - Nej, Emelie. Det är jag som inte vet om jag ska skratta eller gråta åt det resonemanget.



"Jag får ingen hjälp av mina föräldrar"

"jag får bo hos min pappa"

"behöver jag barnvakt nån gång så händer de ibland att dom ställer upp"



Så de hjälper dig inte, men du får bo hos din pappa och de passar barnet åt dig. Does not compute.



"han ger mig inte pengar om du tror det"



Du betalar din del av hyran? Vad jobbar du med? Eller är det jag som ger dig pengar via skatt? Varsågod. :)



Du behöver hjälp. Du får hjälp. Det är OK att erkänna det. Dina föräldrar ska hjälpa dig. Och jag vill att pengarna jag betalar i skatt ska gå till såna som du, som behöver hjälp.



Du behöver inte försvara ditt "val", det är inte det jag kritiserar. Jag kritiserar din glorifiering av situationen, och delar av din uppenbara förnekelse.



2009-03-09 @ 15:34:19
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Bleunt:

Ja o du tror inte att jag tänkte en hel del ÄVEN fast jag visste ifrån början att jag aldrig skulle kunna gå igenom en abort?



Varför läser du inte det jag skriver? Jag skrev "...eller joo" efter. Alla föräldrar behöver avlastning ibland oavsett ålder. Jag får inga pengar av soc så att säga att du ger mig pengar e bara onödigt ^^



Nej jag betalar inte "Min del av hyran" men skulle min pappa be mig om de (vilket han inte gjort, de har faktiskt inte ens kommit på tal) så hade jag självklart gjort de. Jag har mellan 500-1000 över varje månad o skulle jag ge fan i att köpa onödiga saker så hade jag haft mer, så nån hjälp ekonomiskt behöver jag inte :) & hjälp med barnvakt behöver alla nån gång.

2009-03-09 @ 15:56:32
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

Emelie:

Det gör inte graviditeten eller barnet planerat! Att du övervägde en abort när du väl blivit gravid av olyckshändelse, är inte detsamma som att säga att det var en planerad graviditet och ett planerat barn.



Du svarade fortfarande inte på vart du får din inkomst.



Nu gör du det här till att handla om dig, eftersom du tar allt som personliga attacker. Jag har försökt förklara att det handlar om andra, som kan påverkas av den glorifierade bilden du projicerar.



2009-03-09 @ 17:56:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Bleunt:

Nej det e jag mkt väl medveten om. Men även om min dotter inte var planerad så e hon tamefan lika älskad & välkommen som vilken annan unge som helst!



Jag får min inkomst på samma sätt som alla andra föräldrar. Barnbidrag, föräldrapenning & sen underhåll (eftersom jag inte e tsm med pappan)



Jag kan bara utgå ifrån mig o mina erfarenheter, men å andra sidan så vet jag en hel del andra föräldrar som klarat sig utmärkt.



Ang jobb & utbildning. Utbildning kan man skaffa sig efter mammaledigheten när barnet går på dagis (precis de jag ska göra) o jobb får man förmodligen fixa efter de.

2009-03-09 @ 22:28:34
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

Emelie:

Och jag har aldrig sagt något annat. Aldrig. Och att du ens säger sådär är så typiskt dig. Du är en av de mest defensiva människa jag nånsin stött på, och du ser spöken mellan alla rader.



Så det är pappan som tar det ekonomiska ansvaret, alltså. Och dina föräldrar förser dig med husrum och mat. Där ser du, inte så svårt att erkänna att man får hjälp.



Sånt hade jag önskat att du nämnt i 100 Ord.

2009-03-09 @ 23:16:08
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Föräldrapenning och barnbidrag kommer väll från skatten man betalar, eller? Har inte nån koll på vart pengarna kommer ifrån, men vart ska dom annars komma från, om inte från skatten.



Och underhåll (ca 1200kr/mån) är pappan tvungen att betala även om man är tillsammans och bor med varandra, även om den inte betalas direkt till mamman i vanliga fall då, eftersom man delar på kostnaderna.



Och "mamma" är verkligen inte en ålder, det är ett väldigt stort ansvar man måste ta (om man skaffar barn dvs), oavsett ålder. Kan man inte ta det ansvaret ska man inte skaffa barn, oavsett ålder.



Alla är inte lämpade att bli förälder, det har med mognad att göra (i dom flesta fall) och fler äldre är mogna(re) än unga 15-17 åringar. Dock så finns det självklart unga som är så pass mogna med.



Men vart är alla unga pappor, dom hör man aldrig av vad dom tycker och tänker?



Själv tycker jag att det inte spelar så stor roll på ålder, bara föräldrarna tar sitt ansvar. Att det är mycket jobb med ett barn, speciellt om man ska genomgå skolgång samtidigt som kan vara jobbigt nog i sig för dom flesta. Det behöver man inte vara så smart för att lista ut.



Sen tror jag inte man kan ge en speciellt rättvis bild av hur det är att vara förälder när man har ett barn som är 0-1 år, man ska nog få lite distans på det hela först. Sen är det VÄLDIGT stor skillnad från barn till barn hur dom är när dom är små.



Oj, väldigt massa text som inte ledde till nått speciellt tror ja.



För att det ska passa in måste jag väll avsluta det hela med...



...Aaaaa! Pappa till Theo. ;)

2009-03-10 @ 00:22:00
Postat av: bleunt

Aaaaa!:

Bra inlägg. Jag tror inte det går fram lika effektivt när jag skriver ungefär samma saker, eftersom hon bestämt sig för defensiv och avfärdande position inför allt jag säger.



Och ja, det är från skattebetalarna. Men det valde jag att inte påpeka eftersom det är något alla föräldrar får. Nu behöver hon inte mer än så tack vare sina föräldrar, som faktiskt har en skyldighet att hjälpa henne.



Nåja, jag hoppas det finns unga föräldrar där ute som inte bara pratar om hur underbart det är. Utan som även pratar om svårigheterna, prioriteringarna och hjälpen man gör sig och sitt barn totalt beroende av.

2009-03-10 @ 01:09:24
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

"Dock så finns det självklart unga som är så pass mogna med."



Vill bara påpeka att när man är 16 år räcker inte all mognad i världen. Vårt samhälle är designat så att en 16-åring har väldigt svårt att ta hand om ett barn själv, oavsett mognad. Det är inte många 16-åringar med utbildning och jobb.

2009-03-10 @ 01:13:32
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Självklart finns det saker i samhället man inte kan/får göra som 16 åring. Det säger dock inte att man inte kan vara en bra förälder till sitt barn vid 16. Dock så underlättar självklart inte åldern.



Fast jag tror Emelie missuppfattade hela inlägget, och kanske därför hon av nån anledning också blev defensiv (och störd?).



Hon trodde antagligen att du menar att man inte ska ha barn vid 16 för att INGEN 16åring kan klara av det. Medans du i själva verket menar att unga mammor ska sluta glorifiera det hela, och tala om att det faktist är jobbigt etc etc. och inte bara frid, fröjd och gull gull.



Varför hon trodde det vet jag dock inte, tyckte det framgick ganska tydligt vad det hela handlade om. Visst, du skriver alla dina inlägg på ditt eget sätt, men det framgår tydligt om man läser ett eller två inlägg.



Hela problemet med texten som är saxad från Lunarstorm är att om man ska se sig själv som nån slags förebild för unga föräldrar och vilja vinna folk förståelse så bör man skriva någorlunda korrekt i alla fall. För i texten så säger hon att unga föräldrar aldrig är lämpad att vara föräldrar, och det var kanske inte meningen med texten?

2009-03-10 @ 23:39:48
Postat av: bleunt

"Självklart finns det saker i samhället man inte kan/får göra som 16 åring. Det säger dock inte att man inte kan vara en bra förälder till sitt barn vid 16."



Enligt mig innebär det precis att man inte kan vara en tillräcklig förälder för sitt barn. Finns det någon 16-åring som helt och hållet på egen hand lyckats fostra ett barn framgångsrikt i en bra miljö med bra resultat? Jag vet inte, finns det? Såvitt jag vet behöver alla hjälp för att lyckas.



Att säga att det underlättar att inte vara 16 är ett "understatement" enligt mig.



"För i texten så säger hon att unga föräldrar aldrig är lämpad att vara föräldrar"



Va?! Det gör hon verkligen inte. Först säger hon "vad spelar det för roll om man är ung eller gammal?". Okej?



Och sen går hon vidare med att säga att både unga och gamla kan vara lika dåliga föräldrar. Vore det inte för hennes första yttrande om att åldern inte spelar någon roll kan jag se hur du tolkar det. Men när man lägger till det på det faktum att hon anser sig vara världens bästa förälder till sin dotter förstår jag inte hur du tolkar. :s

2009-03-11 @ 03:28:42
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: bleunt

Sista stycket mer sammanfattat: Hon anser sig själv vara en jättebra förälder, så att hon skulle mena att "unga föräldrar aldrig är lämpad att vara föräldrar" är helt uppåt väggarna. Hon menade, enligt mig, att unga kan vara lika bra som äldre och äldre lika dåliga som unga. Åldern spelar ingen roll.

2009-03-11 @ 03:31:59
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Förstår vad hon vill mena med texten men hon skriver ju faktist:



"Det e så sjukt många unga förldrar/gravida som får klagomål. Jag fick det innan när jag var gravid, nu får jag inte lika många längre."



Jaja, folk klagar.



"Vad spelar det för roll om man är unge eller gammal? LIKAVÄL SOM EN UNG FÖRÄLDER INTE E LÄMPAD till att vara det så behöver inte en äldre vara de"



Alltså, en ung förälder är inte är lämpad, men det måste inte en gammal vara heller. Följt av:



"För mognaden sitter ju inte i åldern utan i huvudet, ellerhur?"



= Äldre behöver inte heller vara mogna, men spelar ju ingen roll eftersom hon skriver att en förälder ska ha -->



"Det finns ingenting som säger att en äldre lever ett bra liv, har ett bra jobb, med bra lön o allt det där. Så varför klaga? låt oss leva våra liv som vi vill! :)"



Här låter det mest som att hon säger att eftersom det finns äldre utan bra jobb, bra lön och ett bra liv så är dom inte bra föräldrar(om dom inte har bra jobb och lön då). Men om att vara en bra förälder sitter i hur bra lön och jobb man har så är ju inte 16 åringar det direkt.



Hon skriver inte i texten att unga är bra föräldrar eller nått sånt, utan istället vill hon stödja dom unga föräldrarna med att äldre kan vara dåliga föräldrar, för dom kan ju ha dåliga jobb? Får inte det hela att hänga ihop.



Självklart menar hon inte så, men egentligen så är det det hon skriver. Eller så menar hon just så.



Men Bleunt, att unga föräldrar behöver hjälp gör dom inte till dåliga föräldrar. Det är inget fel med att få hjälp. En väldigt hög procent av alla föräldrar vill ha hjälp ibland.



Jag menar bara att unga kan vara bra föräldrar, inte att alla unga är det, men att det finns (tror jag i alla fall) dom som är det. Jag menar inte heller att det inte finns dåliga föräldrar bland dom unga.

2009-03-11 @ 11:49:49
Postat av: bleunt

Aaaa:

Din tolkning brister på att hon själv är en ung mamma och tycker hon är bäst lämpad i världen för sin dotter.



Hon skriver INTE "likaväl som en ung förälder aldrig är lämpad", hon påpekar att det finns dåliga föräldrar i alla åldrar och att unga inte är sämre än äldre bara pga åldern.



"Men Bleunt, att unga föräldrar behöver hjälp gör dom inte till dåliga föräldrar."



Då har du och jag helt olika definition av vad en bra förälder är. Det är inte FEL med att få hjälp, det håller jag med om. Och om du läser mina tidigare kommentarer ser du att jag påpekar det flera gånger. Men att säga att man är en BRA förälder, då ligger ribban lågt för att nå upp dit. Duglig förälder? Dit kan jag sträcka mig. Men BRA? Nej, aldrig.



16-åringar kan inte vara Bra föräldrar. Det är inte deras fel, det är vår samhällskonstruktion som gör det omöjligt för dem.

2009-03-11 @ 13:23:10
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Men bleunt nu får du väl ge dig. Det e rätt uppenbart att jag e den bästa mamman åt MIN dotter. Det e jag som har fött henne, uppfostrat henne o haft henne hos mig i hela hennes liv, förutom dom gånger jag haft barnvakt.



Dessutom, mina 100 ord handlade inte om hur det är att vara förälder utan mer att åldern inte spelar nån roll. Skulle jag skriva om hur de e att vara förälder hade jag ju självklart skrivit att de e jobbigt oxå! För det e de, de e inget som går att förneka.

2009-03-12 @ 15:44:01
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Bluent: Självklart, jag vet att tolkningen inte är det som är menat med texten. Men det är fortfarande det hon faktiskt skrev i texten. Man förstår vad hon menar, men texten skulle kunna vara mycket bättre skriven än den är.



Då har vi väldigt olika syn på det. Hur många procent av alla föräldrar i världen tror du inte fått hjälp?



För i sånna fall är dom flesta föräldrar i världen bara dugliga. Dom flesta får ju faktiskt hjälp när dom får barn (oavsett ålder), just för att det är en ny och väldigt annorlunda situation mot ett liv utan barn.



Att det blir svårare för 16 åringar att vara bra föräldrar pga. hur vårt samhälle är byggt kan jag hålla med om. Men att man blir sämre för får hjälp håller jag inte alls med om. Självklart beroende på hur mycket hjälp, och vilken sorts hjälp man menar.

2009-03-12 @ 22:10:33
Postat av: bleunt

"Det e rätt uppenbart att jag e den bästa mamman åt MIN dotter."



Nej, det varken uppenbart eller sant.



"åldern inte spelar nån roll"



Urgh, nu går du runt i cirklar och är tillbaka på samma punkt igen. Kolla vad jag skrivit tidigare för samma svar igen.



"Hur många procent av alla föräldrar i världen tror du inte fått hjälp?"



Barnomsorg är hjälp. Är det samma som att gå på socialbidrag och behöva bo hos sina föräldrar för att få ekonomin att gå runt? (nu siftar jag inte på hennes specifika fall)



"Men att man blir sämre för får hjälp håller jag inte alls med om."



Var tusan skrev jag det?

Sämre mammor behöver mer hjälp. Man BLIR inte dålig av att FÅ hjälp. Det är helt galet tolkat av dig.



2009-03-12 @ 23:02:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Och vad vet du om det? :) Har du varit hemma hos oss o sett hur jag är med min dotter o hur jag tar hand om henne? NEJ det har du inte ! Så bara knip igen för du vet inte ett piss om hur jag tar hand om henne.



Ja, jag bor hemma hos min pappa vilket hjälper mig endel med ekonomin men det betyder inte att jag e en sämre mamma. Kom ihåg de !

2009-03-13 @ 07:53:59
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

"Och vad vet du om det?"



För att du är 16.



"Ja, jag bor hemma hos min pappa vilket hjälper mig endel med ekonomin men det betyder inte att jag e en sämre mamma."



Umm, jo. Precis så är det. Inte dålig, men sämre än bäst i världen.

2009-03-13 @ 14:43:27
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Jag e inte 16, jag e 18 om ca 1,5 månad.



Hm okej. Så det du menar e att skulle jag lämna bort min dotter till nån som inte bor hemma o allt vad det e som krävs för att vara en bra mamma enligt dig, tror du att den personen skulle vara en bättre mamma än mig? Det tror absolut inte jag eftersom det e JAG som känner min dotter bäst, jag vet vad hon vill, hur hon fungerar o de ena me de tredje.

2009-03-13 @ 15:08:42
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: Aaaaa!

Självklart är inte att gå på soc och barnomsorg samma sak, just därför jag skrev:

"Självklart beroende på hur mycket hjälp, och vilken sorts hjälp man menar."



"Då har du och jag helt olika definition av vad en bra förälder är. Det är inte FEL med att få hjälp, det håller jag med om. Och om du läser mina tidigare kommentarer ser du att jag påpekar det flera gånger. Men att säga att man är en BRA förälder, då ligger ribban lågt för att nå upp dit. Duglig förälder? Dit kan jag sträcka mig. Men BRA? Nej, aldrig."



Duglig är sämre än bra. Men om du med hjälp tänkte på att gå på soc, och liknande hjälp då håller jag med dig.

2009-03-13 @ 16:07:53
Postat av: bleunt

"Jag e inte 16"



Så du är 17. Enorm skillnad.



"Så det du menar e att skulle jag lämna bort min dotter"



Suck... Vad skrev jag som fick dig att tro det? Du är tråkig nu. Läs vad jag skriver och TÄNK.



"Men om du med hjälp tänkte på att gå på soc, och liknande hjälp då håller jag med dig."



Precis. Däremot gör soc inte någon till en Dålig förälder. Men inte bra ur det perspektivet.





2009-03-13 @ 17:06:38
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Jag läser ju det du skriver o det du skriver e att jag inte e den bästa mamman i världen åt min dotter. & då frågade jag dig om en person som inte känner min dotter som har allt det som krävs föra tt vara den bästa mamman enligt dig skulle vara en bättre mamma. Fattaru?

2009-03-13 @ 17:20:17
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

"det du skriver e att jag inte e den bästa mamman i världen åt min dotter"



Japp. Och då behöver du inte läsa in något mer i det. Om jag inte skriver det behöver du inte fråga om jag menar något annat. Jag skriver det jag menar. Om jag inte skriver det menar jag det inte heller.



Måste en unge ha världens bästa mamma? Nej. Tycker jag alla mammor som inte är världens bästa ska lämna ifrån sig sina ungar? Nej. Då skulle jag ha skrivit det, och det skrev jag inte.



Nu har det här inlägget snart hamnat så långt ner att det blir jobbigt att ta sig till det för att svara på dina inlägg som du just nu bara ställer dumma frågor i. Så om du vill ställa mer frågor angående om jag har några dolda åsikter får du adda på MSN eller skriva på Lunarstorm.

2009-03-13 @ 17:40:16
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Emelie - Ebbas mamma

Varje mamma e världens bästa mamma åt sitt barn, förutom vissa undantag o så e det. För det e mamman som känner sitt barn bäst, hon som vet hur barnet fungerar mm som jag redan skrivit. Sorgligt att vissa inte kan förstå det! Men va lugn, de kommer de kommer :)

2009-03-13 @ 18:38:13
URL: http://ebbasmamma91.blogg.se/
Postat av: bleunt

"förutom vissa undantag"



Ja. Och du är ett av dem. Du är blind. Kanske för ung för att förstå. Du tror kärlek är allt som behövs. Och dina föräldrar skyddar dig och ditt barn från verkligheten, vilket de SKA göra.

2009-03-13 @ 19:24:01
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Aaaa!

Bra, då är jag med i matchen igen. Känner att det inte behövs tilläggas mycket mer här, som du säger sidan börjar bli lång, och alla går vidare med sina liv som vanligt. Förutom den som står kvar vid sidlinjen och inte förstått vad du menar än.



Lycka till med den eventuella fortsättningen.

2009-03-13 @ 22:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0