USA tar steg framåt?

Trots att USA fortfarande är det mest religiösa landet i väst, gör de tydligen framsteg.
Jag har dock två saker att säga angående klippet:

1) Kvinnan säger, "a rise in the numer of people who choose non-belief". Men är ateism verkligen något man väljer? Är kristendom verkligen något man väljer? Knappast, skulle jag säga. Speciellt inte när det gäller ateism.

2) Är det bara jag som inte fattar vad hon menar under de sista 30 sekunderna? Vad babblar hon om? Förklara göra för mig om du förstår, för jag hänger inte alls med. Är det en bortförklaring? Ett försvar? Vad är anledningen hon ger och i vilket syfte nämner hon det?


Kommentarer
Postat av: seraph

Vad menar du med att man inte kan välja kristendom eller ateism?

2009-03-23 @ 08:46:24
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

Jag är ateist. Om någon erbjöd mig en miljon kronor för att tro på gud, skulle jag ändå inte kunna tro på gud. Jag skulle såklart försöka ljuga och säga att jag tror på gud, men jag skulle inte kunna få mig själv att tro på honom på riktigt. För det är inget jag väljer.

2009-03-23 @ 13:05:29
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Alltså, på slutet ger hon väl bara den tolkning av resultatet som de som utförde undersökningen har gjort? Att personerna som svarade på enkäten förklarade sitt ställningstagande med att de "tror på sig själva"? Att de inte behöver en etablerad religion att luta sig på utan de "skapar sin egen"?



Lite osäker på vad hon menar med "fashion statement", men jag gissar att folk "skapar" sin egen religion/livsåskådning på samma sätt som de skapar sin egen stil? Din tro blir en del av hela din image och då kanske inte etablerad kristendom passar i samma utsträckning.

2009-03-23 @ 16:23:39
Postat av: bleunt

Herz:

Men var det i försvar för religion? Var det en gliring mot ateister? Eller mot de som "tror på sig själva"? Jag förstår inte syftet, det lät så personligt. Det var ju bara antaganden tagna ur luften, som om det är en åsikt och inte fakta.



2009-03-23 @ 16:43:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: seraph

Tänkte att det var nåt sånt du menade Bleunt.

2009-03-23 @ 18:21:19
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0