Vanliga namn är tråkiga

Många unga människor skaffar barn nu. Unga människor tycker konventionella namn som Lars, Anna och Robin är tråkiga. Därför ser man fler och fler barn med "originella" namn. Men eftersom alla dessa föräldrar som vill döpa sina barn till något originellt, döper dem till samma sak, så går planen i baklås. Nu heter en stor del av ungarna antingen Ängla, Saga eller Tindra. Det är ungefär så originella de förmår att vara.

Det är ungefär som att tatuera tassavtryck på höften eller brösten. Det var originellt för några år sedan - inte nu. Men föräldrarna får A for effort, i alla fall. Jag tycker det behövs fler originella namn. Och då menar jag originella på riktigt. Jag förstår inte hur man kan låta sig begränsas efter en viss lista. Ni som döper era unga till vanliga namn som Andreas, Malin eller Tommy - har ni ingen fantasi?! Eller bryr ni er bara inte?

Tänk på konceptet att ha en lista över alternativ. Det är SÅ opersonligt.
Våra hamstrar heter Midna och Hylia. Om vi kan ge hamstrar mer originella och genomtänkta namn än ni ger era egna barn, då är något ganska fel.

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Jag blev grymt avundsjuk på Sokrates, Aristoteles och Platon när jag insåg att de inte hade några efternamn. Hur coolt hade det inte varit att ha ett enda namn?



Henrik är ett rätt bra namn dock. Lagom ovanligt. På ett par internationella forum är jag "Henrik" med hela forumet. :-D Hyfsat lätt att uttala för engelskspråkiga är det också.



Hur kom du fram till hamsternamnen?

2009-03-26 @ 16:06:23
Postat av: Moni

Jag måste hålla med dig, som vanligt!

Det är brist på fantasi i vårt samhälle över lag.

Jag är faktiskt så trött på att heta mitt tråkiga namn att jag ska byta ut det :)

2009-03-26 @ 16:20:48
Postat av: A-palle

Har en polare med en dotter som heter Chanelle .. det är väl originellt?

2009-03-26 @ 16:36:20
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: seraph

Oooh look at my kid, I named him Frasseltass, he is special now, oooh.



Är så trött på folk som försöker ge sina barn "speciella" namn.

2009-03-26 @ 18:01:14
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

"Hur kom du fram till hamsternamnen?"



Zelda. ;) Förra hette Lufia - också tv-spel.



"Henrik är ett rätt bra namn dock. Lagom ovanligt."



Ganska vanligt, väl? Svenska versionen av Henry. :p



"Har en polare med en dotter som heter Chanelle"



Ptja, i Sverige i alla fall.



"Är så trött på folk som försöker ge sina barn 'speciella' namn."



I en idealvärld heter alla Muhammed eller Maria - världens två vanligaste namn. Jag kan också blir lite irriterad, men mest bara när de ger ett namn som egentligen inte alls är originellt.

2009-03-26 @ 21:57:40
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man ska döpa sina barn som zappa gjorde.



Moon Unit Zappa



Dweezil Zappa (egentligen: Ian Donald Calvin Euclid Zappa)



Ahmet Emuukha Rodan Zappa



och



Diva Thin Muffin Pigeen Zappa





Good stuff.

2009-03-26 @ 22:06:25
Postat av: Sandra

http://www.vadargrejen.se/2008/05/vad-r-grejen-med-barnnamn.html



2009-03-27 @ 11:37:19
URL: http://ingentingalls.wordpress.com
Postat av: Henrik Petersson

"Ganska vanligt, väl? Svenska versionen av Henry. :p "



Internationellt sett en ovanlig version! Jag har bara sett en icke-svensk som heter Henrik, och han är tysk (däremot stavar många det Hendrik där).



Dock är det lite irriterande att jag ofta blir kallad Henry, Heinrich eller liknande utomlands. Men på internet där folk LÄSER mitt namn går det bra! :-)

2009-03-27 @ 12:57:28
Postat av: Ajlin

Om jag lyckas övertyga min nuvarande pojkvän att skaffa barn med mig i framtiden och att jag får döpa barnet till vad jag vill, förutsatt att det blir en pojke så får barnet heta Jack. Originellt nog? :P

2009-03-31 @ 10:44:05
URL: http://ajlin.blogg.se/
Postat av: bleunt

Jack. Urgh! Tråkigt! Är det det bästa du kan komma på? :F

2009-03-31 @ 14:47:20
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0