Kvinnor Vs. Logik och Skepsis

Jag har tidigare skrivit om hur alla siffror och undersökningar pekar på att kvinnor är långt mer angelägna än män att tro på något övernaturligt. Kvinnor har lättare att ta till sig något utan bevis, de behöver generellt sett inte logik för att rättfärdiga sina åsikter och använder sig inte av skepsis i samma utsträckning som män.

Igår frågade Lunarstorm sina besökare om de trodde på ett liv efter döden, och kvinnorna var än en gång siffrorna trogna och visade än en gång hur de generellt sett är mer godtrogna och tänker mer med hjärtat än med hjärnan. Varför är det så här? Vad får kvinnor att tro på sånt här mycket mer än män? Varför är det lättare för kvinnor att acceptera något helt utan bevis? Det gäller inte bara liv efter döden, utan i stort sett allt övernaturligt som det inte finns något egentligt skäl att tro på, men som många kvinnor ändå sväljer utan att syna det först.



Photobucket





Och något intressant är att ju äldre människorna är, desto mer angelägna är de att tro på ett liv efter döden. Det innebär att den möjligheten blir mer och mer logisk ju mer man tänker på det, eller att man behöver den trösten ju närmare döden man kommer. Vad tror du?




Photobucket




Det här kommer nog bli ett problem för mig i framtiden. Jag kommer ha lite svårt att fatta tycke för en kvinna som på allvar tror på sånt här. Jag får hålla fast i den jag har. Jag behöver en skeptiker. Det här kan mycket väl vara det som turns me gay. :<

Kommentarer
Postat av: Emelie

"Varför är det lättare för kvinnor att acceptera något helt utan bevis?"



Bara en liten fråga: Finns det några bevis för att det Inte finns liv efter döden?



"kvinnorna var än en gång siffrorna trogna och visade än en gång hur de generellt sett är mer godtrogna och tänker mer med hjärtat än med hjärnan"



"Visade än en gång"? Kan du visa andra siffror på detta som styrker ditt påstående, tack? Gärna en vettig undersökning från en forskningsstudie, och inte ett halvseriöst test från en communitysida där majoriteten av medlemmarna är födda under den senare delen av 90-talet.

2009-05-07 @ 20:29:37
Postat av: Emelie

"Igår frågade Lunarstorm sina besökare om de trodde på ett liv efter döden, och kvinnorna var än en gång siffrorna trogna och visade än en gång hur de generellt sett är mer godtrogna och tänker mer med hjärtat än med hjärnan"



"Varför är det lättare för kvinnor att acceptera något helt utan bevis?"



1: "Än en gång"? Har det gjorts fler undersökningar angående detta? Skulle du nämna någon av dem+resultaten? Gärna en vettig sådan som är baserad på en forskningstudie, och inte på ett oseriöst test från en community där majoriteten av medlemmarna är födda under den senare delen av 90-talet.



2: Finns det några faktiska bevis som visar att det Inte finns något övernaturligt/liv efter döden?

2009-05-07 @ 20:39:57
Postat av: bleunt

Emelie:

"Finns det några bevis för att det Inte finns liv efter döden?"



Nej, och därför säger jag inte att det inte existerar ett liv efter döden. Jag säger bara att det inte finns ett enda stoft av bevis som stödjer en tro på det. Du kan ställa samma fråga om gud, enhörningar, tekannor i omloppsbana runt Jupiter samt flygande spagettimonster.



"Kan du visa andra siffror på detta som styrker ditt påstående, tack?"



Jovisst: http://www.livescience.com/culture/090227-religion-men-women.html



Jag kan tipsa dig om Stuart Vyses bok "Believing in Magic: The Psychology of Superstition" som även den hänvisar till samma resultat. Ett citat från honom är:



"Generally speaking, women are more superstitious than men. When was the last time you saw an astrology column in a men's magazine? Women may also experience more anxiety, or at least, more women than men seek help for anxiety problems. Although personality variables are not a strong factor in developing superstition, there is some evidence that if you are more anxious than the average person you're slightly more likely to be superstitious."



Även Benno Torgler har skrivit om detta:

200310.pdf" rel="nofollow">http://www.torgler.com/benno/pdf/torgler200310.pdf (sida 8)



"Irwin (1993)

points out that women are stronger paranormal believers than men (for empirical evidence see

Ranndall and Desroisiers 1980, Tobacyk and Milford 1983)."



Och mer från sida 11 i samma pdf-fil:

"In all estimations in Table 1 to 3 we can see

that women are significantly more superstitious than men."



Du kan säkert hitta fler undersökningar om du Googlar lite. Statistik inom ämnet finns även att hämta från Richard Dawkins succé "The God Delusion", där han även hänvisar att det hela är intelligensrelaterat. Därmed inte sagt att kvinnor har lägre intelligens än män, för det har jag aldrig sett siffror på.



"där majoriteten av medlemmarna är födda under den senare delen av 90-talet."



Du kan kolla resultaten från alla åldersgrupper, det är alltid kvinnor som är överrepresenterade. Men det är bra att du ifrågasätter mig. Jag gillar det. :) Hade du bara avstått från misstaget att fråga om det finns bevis för att det inte finns ett liv efter döden skulle det vara den bästa kommentaren i min blogg på länge.



2009-05-07 @ 22:18:07
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är spännande att du använder Lunarstorms undersökningar som en pålitlig källa... Vet du nånting om t ex ifall det är fler kvinnor än män som svarar på undersökningarna, eller som har Lunar överhuvudtaget? Det är ju som att använda Wikipedia som källa i en högskoleuppsats...

2009-05-08 @ 06:27:07
Postat av: bleunt

"Det är spännande att du använder Lunarstorms undersökningar som en pålitlig källa"



Jag tror du tar min blogg på Way för stort allvar.



"Det är ju som att använda Wikipedia som källa i en högskoleuppsats"



Tack för att du jämför min blogg med en högskoleuppsats. Men som sagt borde du inte ta min blogg på Så stort allvar. Sen när ställs det samma krav på en privat blogg med underhållning som syfte, som på en högskoleuppsats?



För övrigt kan du ju kika på länkar, citat och hänvisningar i min kommentar ovanför din.

2009-05-08 @ 07:01:50
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: A

haha som att man skulle behöva en KÄLLA på att kvinnor inte är lika skärpta som oss! Slåss och våldta kan de inte heller göra ordentligt. loosers.

2009-05-08 @ 09:17:00
Postat av: Anna

Jag jämför inte din blogg med en uppsats rakt av. Men jag får för mig att du försöker skriva en lite seriös blogg. =)

2009-05-08 @ 12:03:43
Postat av: bleunt

"Men jag får för mig att du försöker skriva en lite seriös blogg. =)"



Då tror jag då är ganska obekant med min blogg. ;)



Oavsett om inlägget i sig är seriöst eller inte, så har jag inga pretentioner att försöka få något här att leva upp till högskolenivå. För i helskotta, jag har ju inte ens gymnasiekompetens. Klart min fåniga lilla blogg inte kommer hålla högskolestandard, och bör inte har sådana förväntningar på sig. :p

2009-05-08 @ 12:18:43
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag tror stenhårt på biologi i den här frågan.



För övrigt FINNS det bevis på att män är intelligentare än kvinnor. Ungefär fyra IQ-poäng. Om du vill kan jag leta upp studier, men det skulle vara rätt jobbigt (min källa är en jättelång uppsats en bekant har på sin hemsida).

2009-05-08 @ 12:43:24
Postat av: bleunt

"För övrigt FINNS det bevis på att män är intelligentare än kvinnor."



I'm not touching that with a 10ft pole. O_O

Du har säkert rätt, men så har jag ett och annat att säga om IQ-test också. They suck, bland annat.

2009-05-08 @ 12:48:00
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Viks

Därför att kvinnor inte är lika instängda och rädda för nytt och okänt helt enkelt.

2009-05-11 @ 12:58:44
URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
Postat av: bleunt

Att vara rädd är inte samma sak som att vara skeptisk. Om jag säger till dig att jag en gång såg en talande muffin kommer du bemöta det påstående med skepsis. Det betyder inte att du är rädd för talande muffins.

2009-05-11 @ 13:01:12
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0