Dokusåpa om 16-åriga mammor

Så ska MTV börja med en dokusåpa som handlar om 16-åriga mammor. Det ska bli intressant att se om deras situationer glorifieras eller kritiseras. Om det kommer handla om rika ungdomar vars föräldrar kan ta hand om barnen åt dem. Eller om det kommer spegla en mer realistisk bild, och ta upp negativa aspekter. Oavsett vad så känns det lite olustigt att exploatera ämnet på det här sättet.

Vad tycker du? Känns det klokt att ge 16-åriga mammor den här formen av uppmärksamhet? Riskerar man att glorifiera deras situation? Hur tror du deras liv kommer framställas i serien?

Kommer det avskräcka andra 16-åringar att skaffa barn, eller kommer det uppmuntra dem? Kommer det talas om ånger, eller ens preventivmedel? Och eftersom serien är från USA, kommer abort framställas som ett accepterat alternativ?

http://www.caseyferrand.com/wp-content/uploads/2009/07/mtv-16-and-pregnant.jpg


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Det första jag tänker när jag läser sånt här är: "Jag fick minsann aldrig ligga när jag var 16".



Jag är nog en smula störd.

2009-11-19 @ 00:03:59
Postat av: bleunt

Haha! Inte jag heller. :(

2009-11-19 @ 00:24:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Anna-Klara

Inte sett "Unga mödrar"? Det är samma sak, fast från Norge och Danmark, har gått på kanal 5 sen evigheter. Det visar allt, både bra och dåliga sidor.

2009-11-19 @ 03:19:33
Postat av: seraph

Det handlar alltså om MTV ... det är ju inte så att unga svenska bruttor sitter och glor på MTV emellanåt och tycker att allt de visar är spot on och skithäftigt, nej nej... Yay MTV visar gravida 16-åringar, woo, jag är ju också 16 och vill ha ett barn yay!

2009-11-19 @ 09:11:15
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

Anna-Klara:

Du har alltså sett "16 and Pregnant"? För jag trodde det hade premiär nu på söndag.

2009-11-19 @ 22:20:56
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: max

psst.. man ska inte analysera det som visas på en sån skräpkanal

ett hett tips. låt all information sugas in i din hjärna helt utan att tänka. det blir bäst så helt enkelt

2009-11-19 @ 22:21:59
Postat av: Pjater

Mtv i ett nötskal, de ska visa mer jackass och nitro circus och south park <3

2009-11-19 @ 23:06:52
Postat av: WysiWyg

Nej nej, "Unga Mödrar" som går på Femman är ett annat program, fast med samma ämne. Det är alltså mer av en dokumentär om unga mödrar i som sagt Danmark och Norge.



Jag har sett det lite ibland, och ... tja, jag misstänker att MTV är inkapabla att göra något så seriöst tyvärr.

2009-11-21 @ 21:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0