bleunt Vs. Gud

Photobucket



Gud gav oss 10 budord. Det räckte med 10, tyckte han. De 10 absolut viktigaste sakerna, kan man anta att han anser dem vara. Jag tänkte tävla mot Gud. Jag tänkte göra mina egna 10 budord, och se om jag kan klå Gud på hemmaplan. Personligen skulle jag orka fixa fler än 10, men för rättvisans skull tänkte jag hålla mig till Guds begränsningar. Så att han har en chans, liksom.

Då kör vi!

Guds första budord:
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Oooh, dålig start av Gud. Jag tror jag kan ta ledningen ganska snabbt här.

bleunts första budord:
Du ska inte döda en annan människa.

Sen kan man utveckla med omständigheter som självförsvar etc.
Men jag håller det kort, som Gud.



Guds andra budord:
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

Ett ofta missförstått budord, som egentligen säger att man inte ska använda Gud som obefogad ursäkt för sina egna handlingar. Helt OK, men jag kan nog bättre.

bleunts andra budord:
Du ska inte våldta kvinnor, män, barn eller djur.

Hittills anser jag att mina prioriteringar leder över Guds.



Guds tredje budord:
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Jag antar att Gud bara värmer upp, och att han kommer bringa skiten snart.

bleunts tredje budord:
Du ska inte orsaka andra levande varelser obefogad skada.

Kanske min bästa hittills. Även om "obefogad" är en tolkningsfråga.
Men jag är ju inte perfekt.



Guds fjärde budord:
Visa aktning för din far och din mor.

Oh, hans bästa hittills!
Bara för kul ska jag nog sno den, och förbättra den.
Bara för att förnedra honom.

bleunts fjärde budord:
Visa aktining för din far och din mor, och din son och din dotter, och din bror och din syster.

See what I did there? Pwnd!



Guds femte budord:
Du skall inte dräpa.

Femte plats? Du har mord på femte plats? Verkligen?

bleunts femte budord:
Du ska visa omsorg och välvilja mot de som behöver det.

Något religiösa länder är rätt så dåliga på.
Sekulära Sverige har några av världens bästa sociala skyddsnät.



Guds sjätte budord:
Du skall inte stjäla.

Okej. Men fortfarande inte om våldtäkt?
Och inget om pedofili? Spar det bästa till sist?

bleunts sjätte budord:
Du ska bibehålla ett kritiskt medvetande.

Det vill säga, till exempel inte tro på Gud. :p



Guds åttonde budord:
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Betyder det att inte ljuga?
Eller att inte sätta dit någon för ett brott han inte begått? :p

bleunts åttonde budord:
Du ska inte vara girig.

Börjar bli svårt att komma på saker nu.



Guds nionde budord:
Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Alltså, va?

bleunts nionde budord:
Du ska inte bränna ner din nästas hus.

Haha!
Jag tror min nästa gillar mitt budord bättre.



Guds tionde budord:

Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans tjänare eller hans tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Men det är ju en så jävla fin åsna!

bleunts tionde budord:
Du ska inte lyda en lista med budord för att skilja rätt från fel.


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

jag gillade nog 10'an bäst :)

2009-10-09 @ 13:25:36
Postat av: Henrik Petersson

Är guds budord i ordning? Är det alltså värst att bryta mot ettan och minst illa att bryta mot tian? Jag är inte så säker på det, men jag kan ha fel.



För övrigt tror jag bleunts trea även innefattar bleunts tvåa, hmm?

2009-10-09 @ 13:38:20
Postat av: seraph

Vilken smackdown du delade ut! :D Gud kan gömma sig i skamvrån tycker jag!



Boyaa!

2009-10-09 @ 13:48:19
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: bleunt

Henrik:

Jag tänkte att man kan våldta utan att skada, men mina budord är inte genomtänkta. :p Jag planerade inte, utan hittade bara på medan jag skrev.



Om budorden är rankade i ordning. Hmm. Det borde ju vara det. Jag tror inte det är en slump att de tre första handlar om att dyrka honom.

2009-10-09 @ 14:00:38
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kalle Balik

Det är ju inte socialt accepterat att dejta barn, så hur ska man då gå tillväga? Du får nog tänka igenom #2 igen.

2009-10-09 @ 14:01:33
URL: http://http://jattestorapistoler.blogg.se
Postat av: WysiWyg

1. Det handlar inte om prioritering, utan bara om att hålla isär dem. Dvs det är lika illa att bryta 10 som 1. I teorin. Sedan har vi kryphålet att Gud förlåter allt utom att man inte tror på honom, vilket borde innebära att nummer 1 väger lite tyngre. Men så är religion också lite motsägesfull.



2. Borde inte "Du ska inte mörda" vara inkluderad i att du inte ska orsaka "obefogad skada"? För jag tror de flesta skulle kalla att döda någon, oavsett hur man gör det, att skada någon. ;-)



3. Du har inte med att man inte får ta andras saker. Där tycker jag faktiskt att han lyckas få one up på dig. ;-)

2009-10-09 @ 15:39:12
Postat av: bleunt

Wysi:

1) Som sagt, tror du det är en slump att de tre första inte är de tre sista?



2) Vissa tycker ju att till exempel dödsstraff inte skulle räknas som obefogad skada. Men som sagt, det här vara bara saker jag plockade från tomma luften samtidigt som jag skrev.



3) Jag tänkte ha med det, men tycker samtidigt det är OK att stjäla ibland. Om man stjäl bröd när man är hungrig. Därför lade jag till att man inte ska vara girig i stället. Jag tycker man får stjäla vid behov. Precis som när jag nämnde att man borde komma undan med att döda i självförsvar.



Men det är svårt, sånt där med budord.

2009-10-09 @ 16:08:55
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

"3) Jag tänkte ha med det, men tycker samtidigt det är OK att stjäla ibland. Om man stjäl bröd när man är hungrig. Därför lade jag till att man inte ska vara girig i stället. Jag tycker man får stjäla vid behov. Precis som när jag nämnde att man borde komma undan med att döda i självförsvar."



En lösning då är ju att låta dina budord (till skillnad från Guds, tydligen?) vara rangordnade, och sätta Icke Stjäla efter Icke Mörda. Alltså, om man måste stjäla för att inte mörda sig själv (ta mat när man svälter) så är det okej!

2009-10-09 @ 17:29:44
Postat av: A-palle

10'an, men lite moddad:



Du skall göra dina egna val! :@

2009-10-10 @ 03:26:07
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Tess

Dina budord vinner helt klart! :-)

2009-10-10 @ 19:32:25
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Koffein

Vanligtvis är jag ganska kritiskt mot Guds yttranden men jag får nog ge honom en edge över dig här då tre av dina budord hade kunnat komprimeras till ett (vilket ger Gud betydligt mer bredd överlag), två plagiat på hans versioner samt ett tionde bud som annulerar dina tidigare, vilket ju innebär att det enligt dig är helt okej att mörda och våldta så länge man själv anser att det är den rätta vägen. Epic fail tyvärr gode man.

2009-10-12 @ 03:31:02
URL: http://www.norrmannens.com
Postat av: bleunt

Kul att du tycker våldtäkt och pedofili inte är så allvarliga grejer. :)



Det ironiska i min tionden punkt, som du inte verkade inse, är att även den annuleras. Så varför skulle du lyda den?

2009-10-12 @ 12:34:20
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Koffein

När har jag påstått det? Allt jag säger är att du har skrivit dubbelt, vilket i en kort budordslista är ett säkert kort till att förlora på helheten.



Ehr.. Ja? Det var ju hela poängen med vad jag skrev. Om hela listan annuleras så är det ju upp till var och en att bedöma vad som är rätt och fel, dvs måste du ju anse att mord, våldtäkt, pedofili och whatever är helt okej så länge utövaren anser att det är det. Därav "epic fail".

2009-10-12 @ 21:47:58
URL: http://www.norrmannens.com
Postat av: bleunt

"När har jag påstått det?"



När du säger att en lista utan våldtäkt och pedofili är bättre än en med det. Låter som du vill kunna genomföra dina dåd utan dåligt samvete, för Gud säger att det inte är så farligt. Hmm.



Men du tror alltså att en människa är oförmögen att skilja rätt från fel utan budord att leva efter? Du är alltså en av knasbollarna som tror moral är en gåva från Gud? Du vet väl att människor inte dogmatiskt behöver en lista med budord för att kunna skilja rätt från fel?



Jag hoppas verkligen inte att det enda som hindrar dig från att mörda är Guds budord. Fast det skulle väl förklara varför du tycker hans våldtäktsfria lista är bättre, för då anser du att det är OK.

2009-10-13 @ 11:52:33
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Koffein

Tänker du efter lite är det inte särskilt svårt att inse att "Du ska inte döda en annan människa." och "Du ska inte våldta kvinnor, män, barn eller djur." redan är inkluderade i "Du ska inte orsaka andra levande varelser obefogad skada.", eller är du en av knasbollarna som inte anser att mord och våldtäkt är obefogad skada?

Jag tror definitivt på människans förmåga att bedöma rätt och fel, även om vissa är sämre på det än andra, men du verkar inte förstå poängen i vad jag skriver.

Du har skrivit en lista som inkluderar att man inte ska mörda och våldta och avslutar den med att man inte ska följa den för att avgöra vad som är rätt och fel, vilket gör det ganska lätt att tolka det som att det enligt dig är helt okej att bryta mot punkterna bara man själv anser det rättfärdigat, vilket ju uppenbarligen inkluderar att skada folk.

2009-10-14 @ 00:30:30
URL: http://www.norrmannens.com
Postat av: bleunt

"eller är du en av knasbollarna som inte anser att mord och våldtäkt är obefogad skada?"



Nu ska vi leka en lek! Den heter "läs kommentarerna och leta efter svaret". Klara, färdiga, GÅ!



"Jag tror definitivt på människans förmåga att bedöma rätt och fel"



Bra. Jag med. Ha en trevlig dag. :)



2009-10-14 @ 00:44:12
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0