Bob Marley var homofob

Ibland är det svårt att skilja mellan artisten och personen. Om man gillar artisten, vill man så klart även gilla personen. Men ofta är det bäst om man inte vet något om personen alls.

Jag kom att tänka på det här när jag läste en artikel om homofobi i Jamaica. Det sker upp emot 1000 mord varje år i Jamaica, där motivet kretsar kring homosexualitet och det enorma hat som finns mot den livsstilen. Jamaica har ett av världens mest homohatande klimat, och många av de här avrättningarna av homosexuella utförs av polisen. Det är ett problem man sällan hör om.

När jag läste på lite mer om det här framgick det att Bob Marley själv var hatisk gentemot homosexualitet. Saker han sagt i intervjuer, anekdoter från människor omkring honom, texter i låtar som "Who The Cap Fit". Allt avslöjar honom som en man med homofobiska åsikter. Och det är synd. Det är ett perfekt exempel på att separera artisten från personen. Jag beundrar Bob Marley som artist, men som person har jag inte mycket till övers för honom. När jag fått lära mig om hans åsikter kommer jag nog aldrig kunna uppskatta hans musik på samma sätt igen.


http://www.bigqueer.com/uploads/gaypride2004-0.jpg

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Tess

Bra skrivet! Det är tyvärr så. Man målar upp en artist på ett visst vis och får man sedan reda på mer om denne och det inte stämmer med ens uppmålade bild, då förstörs ofta ens upplevelse av musiken.

2009-09-03 @ 15:43:23
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: Seraph

Det trodde jag fan inte... Tråkigt.

2009-09-04 @ 16:33:54
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Henrik Petersson

Det roliga är att de som dyrkar Bob Marley ofta anser sig vara mindre homofoba än gemene man.

2009-09-05 @ 12:12:19
Postat av: Andreas

Hmmm.. Ja jag har alltid sett Bob Marley som en hjälte i

kampen mot förtryck och en veritabel fredsmäklare, så det tar emot att höra sånt här..

Kommer tänka på detta varje gång jag hör hans musik.. :(

2009-10-08 @ 23:45:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0