Stoppad av polisen

Jag känner mig trygg. Jag känner mig trygg eftersom jag bor i en stad där polisen inte har något bättre för sig än att patrullera cykelgångar på jakt efter cyklister utan cykellysen.

För det hände mig nu, på väg hem från jobbet. En polisbil kom mot mig ner för backen, vilket jag reagerade på eftersom det är en cykelgång. Oj, tänkte jag, hoppas de inte fått larm om våldtäkt eller något annat otrevligt här på cykelgången.

Jag cyklade vidare. Polisbilen hade vänt om, och börjat åka efter mig. Men saknade in bredvid mig, och vevade ner fönstret. Jag stannade, och tänkte att nu skulle de fråga något obehagligt. Kanske fråga om jag hört kvinnoskrik, eller kanske till och med misstänka mig för något. Kvinnan i förarsätet frågade varför jag inte har lysen på cykeln.

Lysen? På cykeln? Verkligen? Patrullerar ni cykelgångar en septemberkväll för att jaga fatt i cyklister utan lysen? Är det er högsta prioritet? Är det vad ni får betalt för? Wow. Vilken säker stad det här måste vara, om det är er högsta prioritet. Eller har Gävle en ovanligt hög mängd cykelkatastrofer?

Med strålkastaren i ansiktet svarade jag att det varit ljust ute tills nu i höst.
Hon tipsade om att det finns att köpa för 79kr, vilket är bättre än 500kr böter.
Ptja, böter. Men min och andras säkerhet då? Det är ju liv och död vi snackar här! Jag svarade att jag får ta och skaffa det då, nu när det inte är sommarkvällar längre.

Då var det slut. Tänkte jag då.
Fast då ville hon veta var jag hade varit. Jag svarade att jag har jobbat. SEN var det klart. Kanske skulle jag svarat att jag varit och våldtagit små flickor och sålt knark till skolungdomar. Då kanske hon hade muddrat mig. Hon var ganska het.


Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

vilken tur att du inte fick böter iaf :p

2009-09-25 @ 07:37:51
Postat av: A

Sånt här är så jävla larvigt. Fuck onödiga bullshitlagar.

2009-09-25 @ 17:29:28
Postat av: Anonym

Ser iofs inget löjligt med att man borde synas när man cyklar runt, åtminstone inte om man cyklar över en väg osv. Det är ju inte bara cyklisten som kan komma till skada om en billist kommer åkandes och inte ser. Löjligt hade väl varit om polisen bötfällde istället för att bara säga åt. :)

2009-09-25 @ 18:39:25
Postat av: herzleid

Se nu till och skaffa cykellysen din slarver =P Nästa gång är det nån främlingslegion-wannabe som smäller upp dig mot motorhuven och ger dig mer än bara böter!

2009-09-26 @ 21:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0