Idiotförklarad

Jag är hörselskadad. Bara på ett öra, men det räcker för att jag ska höra sämre än vanligt folk. Det blir dessutom svårare att lokalisera ljud, samt att isolera ljud i en bullrig omgivning.

Det innebär att jag ofta säger "va?" när jag pratar med folk. Och när jag gör det tolkar folk det oftast som att jag inte förstår vad de menar. Jag säger "va?", och i stället för att upprepa vad som sas börjar personen förklara det.

Det spelar ingen roll att jag förklarar för folk att jag säger "va?" för att jag inte hör, och inte för att jag inte förstår. Det kommer för resten av mitt liv få folk att tro jag är korkad, när jag egentligen bara inte hör vad de säger.

Det är frustrerande, och ibland känner jag för att börja mumla. Och när folk säger "va?" ska jag förklara vad jag sa i stället för att upprepa det.

- jg gllr int spndlr.
- va?
- spindlar. små kryp. har åtta ben och spinner nät.

Men egentligen har jag mig själv att skylla, på sätt och vis. Egentligen är det jag som måste lära mig att säga "nu hörde jag inte vad du sa, var snäll och upprepa". Men det är väldigt svårt, och "va?" kommer rent reflexmässigt.

Inte världens mest intressanta inlägg direkt, lite för privat.
Men jag skrev ju inte ett skit i går.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

Va?

2010-04-17 @ 09:52:25
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: seraph

Jag hör fan också ganska dåligt, tror jag iaf, för jag säger "va?" ganska ofta jag med. Väldigt irriterande.



Och det är ganska intressant att man ibland säger "va?" trots att man hörde vad den andra sa.

2010-04-17 @ 11:20:51
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: Henrik Petersson

Era lyckliga jävlar. Ni skulle veta hur det är att ha superhörsel och tvingas hålla för öronen varje gång en ambulans far förbi, eller varje gång man går förbi byggnadsarbetare i arbetartagen eller råkar befinna sig på samma buss som fulla fotbollssupportrar.

2010-04-17 @ 11:36:10
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag säger förresten också "va" ganska ofta, trots att jag hörde vad som sades. Jag har kommit på att jag gör detta för att vinna tid. Det där "va"-et kommer oftast när jag har fått en jobbigt fråga och inte vet vad jag ska svara.



Nu var jag nära att be om ursäkt för att jag spammar sönder bloggen med kommentarer, men sedan kom jag på att det var obefogat, då mina kommentarer är awesome.

2010-04-17 @ 14:15:55
URL: http://fithenke.blogg.se/
Postat av: becka

Svar: Ja, jag skulle gjärna åkt till Uppcom :D lite långt å åka bara =(

men jag har en kompis som va där, han hade sett massa grejjer (där ibland yaoi saker) som han trodde att jag hade älskat >.<

2010-04-17 @ 14:55:12
URL: http://www.gepzy.livejornal.com
Postat av: seraph

"Jag säger förresten också "va" ganska ofta, trots att jag hörde vad som sades. Jag har kommit på att jag gör detta för att vinna tid. Det där "va"-et kommer oftast när jag har fått en jobbigt fråga och inte vet vad jag ska svara."



I mitt fall tror jag att det kan handla om en vana. Jag är så van att säga "va?" så att även när jag hör vad som sägs så kommer det ändå. :D

2010-04-17 @ 16:25:41
URL: http://www.seraph101.wordpress.com
Postat av: max

hörapparat?

2010-04-18 @ 12:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0