Jantelagen är en myt

Åh, svenskar är så hängivna jantelagen.
Jaså? Det har jag inte märkt. Jag tror jantelagen är en myt, påhittad av folk som gillar att gnälla. Lite som när rasister gnäller över den så kallade "svenskfientligheten" i samhället.

Jag har aldrig känt ett behov av falsk blygsamhet, eller ett förbud på att uttrycka stolthet över prestationer som förtjänar det. Visst, tjatar man om och om igen om hur jävla bra man är kommer folk bli irriterade. Men blir vi inte irriterade på någon som hela tiden tjatar om hur ful, dum och värdelös han/hon är? Så kanske är det själva tjatandet om något vi inte bryr oss om som är grejen.

Vi har inget emot stolta människor som tycker de är bra. Titta på hur vi hela tiden hyllar artister, idrottare och diverse kändisar rent allmänt. Jag tycker det är en större del av vår kultur än jantelagen någonsin kommer bli. Det är lätt att missta svartsjuka för jantelagen, men rent allmänt måste jag säga att det inte finns någon samhällskodex som tvingar oss att vara falskt blygsamma.

Har du någonsin känt av jantelagen?
Har du någonsin låtit någon annan känna av den? 

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag håller med, jag känner också snarare av motsatsen.

2010-02-16 @ 17:48:32
Postat av: Palle

Fråga Peter Forsberg :D

2010-02-16 @ 18:09:54
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Kunta

Visst har man strypkopplat skrytsamheten vid otaliga tillfällen, men det har ju knappast varit något jantelagande. Det har mer legat i att gemene svensson oftast ter sig vara måttligt ointresserade av pacmanrekord, fm-bravader och smäckläckra hardflips.

2010-02-16 @ 18:11:23
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Ja, jag hade en lärare i lågstadiet som sa att jag inte fick säg "Jag är bäst i klassen på att stava".

2010-02-16 @ 20:03:33
Postat av: Tuve

Man ska få skryta. Det är bra för självförtroendet. Blev sur för några månader sedan när det var någon kille som blev diskad från en kampsportstävling efter att han vunnit en match(i Kina?) när han gjorde något med armen mot sina lagkamrater (Det där med att man drar in armen och vanligtvis säger "YEAH")



Det är inte tillåtet alls att göra något sådant tydligen. Sådana vinstgester bör man få göra, man ska ju bli glad. Det var ju inte att han teabagade förloraren.

2010-02-17 @ 08:15:53
URL: http://muterade.wordpress.com
Postat av: WysiWyg

Läste någonstans att "Jantelagen" kommer från en bok som skrevs av en dansk om en stad i Norge. ;-) (kan ha varit andra hållet också)

2010-02-17 @ 17:11:36
Postat av: Henrik Petersson

Tuve: Kampsport handlar om disciplin och ödmjukhet. Man ska vara jätteglad, men inte visa det (nog för att jag tycker det är lite väl hårt att diska stackaren).

2010-02-18 @ 11:46:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0