Aftonbladets missbruk - av tankestreck

Aftonbladet är kära - i tankestreck.
Man vill liksom överraska - läsaren.
Göra det mer dramatiskt - för läsaren.
Men nu börjar det bli löjligt.


Det här är några av de omotiverade tankestrecken - på framsidan - just nu:

"Firade sin 30-årsdag – i alperna"
Ska vi vara chockade? Överraskade?
"Hon friade sin 30-årsdag i alperna", hade väl för fan räckt.

"
Bussen krockade - med en pizzeria"

"Klädde av sig naken - och ströp en hund"
Ströp en hund - naken.

"Två laviner i Åre - tre drogs med"
Inte helt omotiverat. I'll let it slide.

"Tio år - på tio låtar"
What?

"Halkade i spya – blev mångmiljonär"
... Inte så mycket tankestrecket som en bisarr rubrik om skitnyheter.

"Man dödade under tjurfäktning"
Där är jag sjukt förvånad att man inte klämde in ett litet streck, faktiskt!

"Träffad av skridsko - fick sy 17 stygn"
Oj! OJ!

"Annika räddad av TV4 - igen"

Det där älskar man. Ordet "igen" är nog det vanligast förekommande ordet efter strecket.

"Tjänar 100 000 kr – per arbetsdag"
Tjänar 100 000 kr per arbetsdag.

"Tvillingar födda – på olika årtionden"
-Tvillingar födda!
-Wow!
-PÅ OLIKA ÅRTIONDEN!
-OMFG!

"Kritiseras av Pep – efter utbrotten"
Kritiseras av pep efter utbrotten.

"Dödade släkten - under middag"

Något av en favorit. Som om det är "under middag" som gör det extra brutalt och hemskt. Han kunde väl åtminstone ha humanitet att vänta tills alla ätit klart? Under middagen, liksom. Under middagen!

"Hockeypappa slår ner åttaåring - mitt på planen"
Lite samma sak här. Han kunde väl åtminstone slagit ner ungen lite vid sidan av. Bakom sargen, lite diskret. Men mitt plananen. Mitt på planen!

"Smugglad ur landet – med falskt pass"
För om man ska bedriva människosmuggling borde man åtminstone ha vett att använda äkta pass. Jag menar, falskt pass? Falskt pass!

"Han höjde sin lön – med 2 miljoner"
Det är kul hur första delen faktiskt sällan är nyheter alls, och det är först efter strecket som nyheten skapas. Han höjde sin lön med 2 miljoner hade funkat fint, liksom. Dramatisk paus behövs inte.


Och det var inte ens alla - bara så många jag orkade med.
Aftonbladet är fan missbrukare - av tankestreck.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

way to go. att du tog dig tid att samla ihop allt också. det är ju lite beundransvärt - faktiskt.

2010-01-03 @ 20:54:24
Postat av: bleunt

Max:

Alla rubrikerna är ju på förstasidan, så det var bara att scrolla och c/p. Gjorde det medan jag åt frukost innan jobbet. :p

2010-01-03 @ 21:01:28
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: herzleid

Och så är det skillnad på tankstreck och bindestreck, men sånt vet inte folk numera. En del översättare blir jättestörda när jag ändrar på sånt i korrekturläsningar, men rätt ska vara rätt!



Jag fattar ju inte hur du orkar ens titta på Aftonbladets förstasida =/

2010-01-04 @ 00:49:45
URL: http://herzleid.myopenid.com/
Postat av: Andreas

Aftonbladet älskar också att använda "Experten/Experterna" om nästan allt.

2010-01-04 @ 15:55:33
Postat av: Alex

hahaha underbar läsning, härligt tommy

2010-01-04 @ 21:22:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0