6 år åt helvete

Jag pluggade franska i sex år. Vilket jävla slöseri med tid. För det första tycker jag inte att jag kan franska. För det andra har jag aldrig haft någon nytta av det. Varför spenderade jag 2-3 timmar i veckan under sex år åt att studera något helt utan anledning? Vilket idiot jag var. Men ja, det var ju obligatoriskt tror jag.

Har du studerat något språk förutom engelska? Engelska har man ju i alla fall nytta av. Har du någonsin haft nytta av språket du studerat? Och har den nyttan i så fall stått i proportion i förhållande till tiden du lagt ner på att lära dig det?

Visst, kanske yttrar man några fraser på en resa. Eller om man stöter på någon turist som vill veta vägen. Men är det verkligen värt 3-4 år eller mer? Knappast. Och om man nu skulle flytta till ett land där språket talas, då skulle jag ändå ha lärt mig tio gånger mer franska på ett år i Frankrike, än jag gjort under sex år i Sverige.

Språkstudier bara för att lära sig ett språk är totalt meningslöst.

Prenumerera på bloggen


Kommentarer
Postat av: Anna-Klara

Jag håller med, har läst franska i fyra år och kan nästan inget. Att det från och med nu ska bli till meritpoäng när man söker till högskolan är helt knasigt. Fast å andra sidan, då är de meningslösa språkstudierna inte helt meningslösa längre. :P

2010-03-14 @ 23:24:56
Postat av: axling

Jag hade spanska i 3 år. Jag minns inget.

Men vi fick åka på en spanskaresa genom skolan. Det var det värt :>

2010-03-14 @ 23:47:39
URL: http://axling.blogg.se/
Postat av: axling

I Spanien sen skulle vi ju använda oss utav den spanska vi lärt oss också, men alla kunde engelska där vi bodde...

2010-03-14 @ 23:48:24
URL: http://axling.blogg.se/
Postat av: A

Problemet är ju att inte tillräckligt med tid läggs på andra-språken, och att man sällen springer på tyska/franska i vanliga livet, så det lilla man lärt sig glöms bort och blir helt användingslöst. Mer engelska i skolan dock, tycker vi skulle kunna arbeta ut svenskan helt.

2010-03-15 @ 12:04:24
Postat av: Thomas

Den enda gången jag haft nytta av mina franskstudier (tre år) var när jag arbetade i en minigolfkiosk och tre klimakterietanter med franskt ursprung kom och anlyste om min hjälp. De ville ha en nyckel till vår kundtoalett. Jag glömde till och med vad nyckel heter på franska. Eftersom jag trots det försökte på franska fick jag en kram för min hjälpsamhet. Horribel upplevelse att försvinna in i en tvåhundra kilo tung kvinnas rynkiga bröst.

2010-03-15 @ 13:09:06
Postat av: Melinda

Jag läste spanska i sexan-sjuan, när jag var 12-13 år. Fick inget betyg då jag hoppade av kursen mitt i, men läraren sa att jag skulle ha fått minst VG om jag fortsatt. Och att jag säkert skulle ha nytta av mina kunskaper i framtiden, om jag ville läsa spanska igen.



Nu när jag, som 18-åring, går i ettan på gymnasiet igen valde jag att läsa spanska steg 1. Jag tycker att det är skitlätt, men vi har knappt kommit någonvart heller. Min grupp lär sig segt.



Fast mycket av sådant här beror nog på vilken lärare man får, och hur den undervisar också.

2010-03-16 @ 11:12:24
URL: http://www.metrobloggen.se/mindy
Postat av: Gottfrid

Pluggar franska och tyska nu. Det är för att få extra poäng till gymnasiet. Och för att det är kul. I alla fall med franska. Tyska är mest fult.

2010-03-16 @ 18:58:21
Postat av: Anonym

Jag tycker det är tragiskt att folk har den här uppfattningen.

Det kanske bara är jag, men jag tycker att mångfald bland språk är något mycket vackert, och något jag i allt motsätter mig är den hjärnlösa överskattningen av engelska som pågår idag.

Dessutom tycker jag att det visar ganska tydlige på vilken mentalitet vi har i världen idag - saker som inte har ett funktionellt eller profitmässigt syfte är helt enkelt inte värda någonting. Tänk om man skulle nyttja det tänkandet på konst, eller musik (oops, för sent!).



Jag tycker det ger en mycket tillfredsställande känsla att lära sig ett annat språk, oavsett om det nu är så att man får använda sig av det någon gång om året som högst. Jag läser själv ryska, och jag tycker att jag upptäcka hur man uttrycker sig på andra språk, och hur saker och ting fungerar; språket är ju trots allt det verktyg vi använder för att överhuvudtaget tänka, så på sätt och vis tar man genom språket del av ett annat folks tänkande.



Usch vad lång kommentar det här blev nu, nu får det räcka.

2010-03-19 @ 16:49:21
Postat av: bleunt

Anonym:

"Tänk om man skulle nyttja det tänkandet på konst, eller musik (oops, för sent!)."



När det kommer till sånt tycker jag det är rätt att eleven själv får välja. Nu hoppas jag bara att idrott följer, så är vi av med den skiten också.



Du må tycka att språk är hur vackert och tillfredsställande som helst. Du får lära dig hur många språk du vill. Men jag ser inte poängen i att tvinga det på andra som inte delar din åsikt.



Det finns säkert saker du är helt ointresserad av, som du själv inte skulle villa behöva spendera 4 timmar i veckan på.

2010-03-19 @ 17:05:44
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Kalle

Jag såg att en del av min post försvann där, jag var tvungen att kopiera och ladda om sidan en gång. Ledsen för det.



Hursomhelst, jag tror att språk är viktigt också för den personliga utvecklingen, och dessutom så tycker jag det är viktigt minsta lilla du nu lär dig av det. Språk som ämne är dock bara obligatoriskt i högstadiet, precis som alla andra ämnen där, och du kan själv välja bort det om du inte vill läsa till en högre nivå på gymnasiet. På samma sätt, om du inte är intresserad av t.ex. historia, kan du bara välja ett program där man inte läser det.



Jag förstod inte riktigt det där första, med idrott, kan du förtydliga det lite? Vill du att idrott ska vara frivilligt? Av med vad för skit?

2010-03-21 @ 21:56:51
Postat av: bleunt

Jag har inget nytt att säga om språk. Du kan läsa min tidigare kommentar som svar på det där också.



Och ja, jag vill att idrott ska vara frivilligt. Ha gärna hälsolära, men varför man ska tvingas spela basket och dansa bugg är jag helt oförstående inför.

2010-03-22 @ 07:59:54
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0