bleunt förutspår oscarsvinnare

På söndag natt är det dags för oscarsgalan.
Jag har inte sett alla nominerade filmer. Tyvärr. Men nästan. Så jag tänkte försöka förutspå hur det blir. Förra året gissade jag inte så bra, så vi får se hur det blir i år. Jag hoppar över kategorierna som jag inte bryr mig ett dugg om eller där jag inte sett tillräckligt många nominerade.

Best Motion Picture of the Year

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "The Blind Side" (Warner Bros.)
  • "District 9" (Sony Pictures Releasing)
  • "An Education" (Sony Pictures Classics)
  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)
  • "A Serious Man" (Focus Features)
  • "Up" (Walt Disney)
  • "Up in the Air" (Paramount/Cold Spring Pictures/DW Studios)
bleunt tror: Avatar vinner, och jag kommer sparka på något. Hårt. Men vad The Blind Side gör där vet jag inte.

bleunt hoppas: Ingen film berörde mig så som District 9 gjorde förra året. Men VAR är Watchmen och Zombieland!? Och fy fan om Avatar vinner. FY FAN!



Achievement in Directing

  • "Avatar" (20th Century Fox) James Cameron
  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Kathryn Bigelow
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Quentin Tarantino
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate) Lee Daniels
  • "Up in the Air" (Paramount/Cold Spring Pictures/DW Studios) Jason Reitman
bleunt tror: Det står mellan Cameron och Tarantino. Tyvärr blir det nog Cameron.

bleunt hoppas: Det är inte ofta jag tänker på kameravinklar i en film, men Inglourious Basterds använde dem flitigt för att öka trycket. Till exempel som när kameran är i nivå med bordskanten under filmens inledande scen - ett väldigt subtilt men effektfullt val.



Performance By An Actor in a Leading Role

  • Jeff Bridges in "Crazy Heart" (Fox Searchlight)
  • George Clooney in "Up in the Air" (Paramount/Cold Spring Pictures/DW Studios)
  • Colin Firth in "A Single Man" (The Weinstein Company)
  • Morgan Freeman in "Invictus" (Warner Bros.)
  • Jeremy Renner in "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)
bleunt tror: Jeff Bridges vinner. Det är redan klart. Och jag förstår inte varför. Det kommer inte vara mer än en tröstoscar, eftersom han blivit nominerad så många gånger förr utan att ha vunnit. Svagt år.

bleunt hoppas:
Jag tycker gott att Jeremy Renner kan få vinna. Men då har jag inte sett Morgan Freeman i Invictus. Fast mest av allt undrar jag VAR FAN ÄR SHARLTO COPLEY?! Han var fantastisk i District 9! Att han inte är med gör nästan så att jag vill bojkotta hela skiten.


Performance By An Actor in a Supporting Role

  • Matt Damon in "Invictus" (Warner Bros.)
  • Woody Harrelson in "The Messenger" (Oscilloscope Laboratories)
  • Christopher Plummer in "The Last Station" (Sony Pictures Classics)
  • Stanley Tucci in "The Lovely Bones" (DreamWorks/Film4/Paramount)
  • Christoph Waltz in "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)

bleunt tror:
Cristoph Waltz. Annars är de inkompetenta och dumma i huvudet. Synd dock att jag inte sett The Messenger, då Woody säkert också är bra och möjligtvis förtjänar en vinst här.

bleunt hoppas:
Om Waltz inte vinner stänger jag av teven och lägger mig.



Performance By An Actress in a Leading Role

  • Sandra Bullock in "The Blind Side" (Warner Bros.)
  • Helen Mirren in "The Last Station" (Sony Pictures Classics)
  • Carey Mulligan in "An Education" (Sony Pictures Classics)
  • Gabourey Sidibe in "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)
  • Meryl Streep in "Julie & Julia" (Sony Pictures Releasing)
bleunt tror: Precious är allas lilla älskling, av någon anledning. Sibide vinner.

bleunt hoppas:
Att Sandra Bullock inte vinner.



Performance By An Actress in a Supporting Role

  • Penélope Cruz in "Nine" (The Weinstein Company)
  • Vera Farmiga in "Up in the Air" (Paramount/Cold Spring Pictures/DW Studios)
  • Maggie Gyllenhaal in "Crazy Heart" (Fox Searchlight)
  • Anna Kendrick in "Up in the Air" (Paramount/Cold Spring Pictures/DW Studios)
  • Mo'Nique in "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)
bleunt tror: Mo'Nique tar hem det här lätt. Speciellt pga vad hon gav i slutet av filmen.

bleunt hoppas:
Mo'Nique förtjänar det, simple as that.



Best Animated Feature Film of the Year

  • "Coraline" (Focus Features) Henry Selick
  • "Fantastic Mr. Fox" (20th Century Fox) Wes Anderson
  • "The Princess and the Frog" (Walt Disney) John Musker and Ron Clements
  • "The Secret of Kells" (GKIDS) Tomm Moore
  • "Up" (Walt Disney) Pete Docter
bleunt tror: Up är allas lilla älskling. Den tar hem det.

bleunt hoppas:
Up var skitbra de första 20 minuterna. Men jag bryr mig inte.



Achievement in Art Direction

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "The Imaginarium of Doctor Parnassus" (Sony Pictures Classics)
  • "Nine" (The Weinstein Company)
  • "Sherlock Holmes" (Warner Bros.)
  • "The Young Victoria" (Apparition)
bleunt tror: Avatar. Tyvärr. Den kommer ta hem allt visuellt.

bleunt hoppas: Avatar köper vinsten. Men visst, den förtjänar det väl.



Achievement in Cinematography

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "Harry Potter and the Half-Blood Prince" (Warner Bros.)
  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)
  • "The White Ribbon" (Sony Pictures Classics)
bleunt tror: Avatar köper vinsten igen.

bleunt hoppas: Att The Hurt Locker knäpper Avatar på näsan.



Best Documentary Feature

  • "Burma VJ" (Oscilloscope Laboratories)
  • "The Cove" (Roadside Attractions)
  • "Food, Inc." (Magnolia Pictures)
  • "The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers" (A Kovno Communications Production)
  • "Which Way Home" (A Mr. Mudd Production)
bleunt tror: Att den urtöntiga filmen The Cove vinner.

bleunt hoppas: Att den urtöntiga filmen The Cove inte vinner.


Achievement in Film Editing

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "District 9" (Sony Pictures Releasing)
  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)
  • "Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire" (Lionsgate)
bleunt tror: Avatar vinner. Urgh.

bleunt hoppas: District 9 vinner!



Achievement in Sound Editing

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment)
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company)
  • "Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment)
  • "Up" (Walt Disney)
bleunt tror: Jag tänker chansa och säga att Ingourious Basterds vinner.

bleunt hoppas:
Inglourious Basterds hade ett helt fantastiskt ljud. Och då menar jag inte som den smutsiga ljudmatta som är explosioner och vapenljud i The Hurt Locker, utan den intima och extremt audiovisuellt påtryckande känslan som man lyckades förmedla i Inglourious Basterds dialoger. Kontrasten mellan tystnaden kring de som pratar, och de små detaljerna som hjälpte presentera stämningen som hängde i luften. Vare sig det är en bakelse som äts, en pipa som röks,  eller en naziskalle som blir krossad av ett basebollträ. Ljudet i Inglourious Basterds var fantastiskt.



Achievement in Visual Effects

  • "Avatar" (20th Century Fox)
  • "District 9" (Sony Pictures Releasing)
  • "Star Trek" (Paramount and Spyglass Entertainment)
bleunt tror: Avatar. Självklart.

bleunt hoppas: District 9! Med tanke på vad man åstadkom med den budget man hade.



Original Screenplay

  • "The Hurt Locker" (Summit Entertainment) Written by Mark Boal
  • "Inglourious Basterds" (The Weinstein Company) Written by Quentin Tarantino
  • "The Messenger" (Oscilloscope Laboratories) Written by Alessandro Camon & Oren Moverman
  • "A Serious Man" (Focus Features) Written by Joel Coen & Ethan Coen
  • "Up" (Walt Disney) Screenplay by Bob Peterson, Pete Docter, Story by Pete Docter, Bob Peterson, Tom McCarthy
bleunt tror: Inglourious Basterds, med möjligt hot från Up.

bleunt hoppas: Inglourious Basterds har utan tvekan bäst manus och fantastiska dialoger.

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Max

tycker Up sög mestadels. barnfilm som fan.

å andra sidan såg jag inte storheten i Wall-E heller <.<

2010-03-07 @ 00:07:11
Postat av: Palle

I stort sett alla filmer som står först eller sist i listan vinner alltså? =p

2010-03-07 @ 02:52:14
URL: http://apalle.blogg.se/
Postat av: Erik

Om Up in the air vinner något blir jag upprörd, för den sög, eller ja, den var snarare fullkomligt medelmåttig.

2010-03-07 @ 04:52:12
Postat av: bleunt

Palle:

Precis! ;D Jag orkar ju för tusan inte läsa hela listorna.

2010-03-07 @ 09:36:12
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Gottfrid

Jag hoppas att Coraline vinner. För den var så fin. Pixar får hitta något helt nytt nästa gång. Eller åtminstone hålla sina bra ideer lite längre.

2010-03-07 @ 10:47:30
Postat av: A

Allt jag hoppas på är att District 9 vinner något! Avatar o Basterds lär ju knipa ett par för många var...



Och sen tycker jag Up var trevlig rakt igenom, visst är början överlägset vackrast, men tycker aldrig den blev direkt dålig.

2010-03-07 @ 11:51:09
Postat av: bleunt

A:

Inte ens när det dök upp hundra stycken talande hundar? Jag har absolut inte emot fantasi och att man böjer på realismens gränser. Jag kan köpa att en gammal man kan fylla några tusen ballonger med helium under bara en natt, och att det räcker för att slita ett hus från marken med ledningar och allt. Men när det kommer talande hundar blir det bara facepalm för mig. =/ Men den blev aldrig dålig. Den blev bara mycket sämre än vad de första 20 minuterna lovade. Jag tycker samma sak gäller Wall-E. Jag önskar de vågade löpa hela linan ut på det spåret någon gång, och inte traska in på fånerier hela tiden.

2010-03-07 @ 12:45:25
URL: http://bleunt.blogg.se/
Postat av: Thomas

Christoph Waltz är den mest självklara vinnaren i denna tävling.

2010-03-07 @ 12:53:24
Postat av: Anonym

"Jag tycker samma sak gäller Wall-E. Jag önskar de vågade löpa hela linan ut på det spåret någon gång, och inte traska in på fånerier hela tiden."

Det håller jag helt med om. Tråkigt att de känner sig tvingade att krypa tillbaka till mallen de i början av filmerna lyckats undvika bara för att ge publiken (barnen) vad de (tror att de) vill ha. Men still, jag är en sucker för Pixars filmer :P Monsters Inc <3

2010-03-07 @ 13:13:03
Postat av: Kalle Balik

District 9 for president!

2010-03-07 @ 15:28:36
URL: http://jattestorapistoler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0