Små dumma djur

Det är så lustigt och konstigt hur till och med små dumma djur som ökenråttor faktiskt har distinkta personligheter. Även om våra två ökenråttor plötsligt skulle se identiska ut, skulle jag lätt veta vem som var vem. Ändå är de från samma kull, och har alltid vuxit upp inom samma inhängnad. De har råkat ut för i stort sett samma saker, och upplevt i stort sett samma händelser. De har levt i stort sett exakt samma liv. Ändå är deras beteenden så distinkta från varandra.

Det får mig att undra hur mycket en människas personlighet egentligen har med miljö att göra, och hur mycket det har att göra med gener. Till exempel var jag redan som litet spädbarn en väldigt lugn och slapp person, medan min syster alltid varit den vildare. Så kanske ska man inte skylla så mycket på miljö och uppfostran. Kanske ska föräldrar med bråkiga ungjävlar som man vill kniva i halsen inte få så mycket skit.


How to sex adult gerbils Pictures, Images and Photos

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: max

forskarna håller nog på med det där jämt o ständigt. forskar om individualitet, påverkan osv

2010-03-04 @ 11:30:02
Postat av: gabriella

Dude. FULA gerbiler much?

2010-03-04 @ 22:46:19
Postat av: Plutten

Intressant resonemang :)

2010-03-05 @ 00:52:11
URL: http://tillbakatillnuet.blogg.se/
Postat av: Henrik Petersson

Jag rekommenderar dig att kolla upp studier på enäggstvillingar som separerats vid födseln och sedan återförenats som vuxna. Enligt sådana studier beror personliga egenskaper till ungefär 50 % på gener.



Förresten så är nog personligheten i mycket högre grad medfödd hos dumma djur än smarta människor. Människors personlighet är ju mycket mer formbar.

2010-03-05 @ 08:46:35
URL: http://fithenke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0