Veckans kommentarer (vecka 11)

Tobias om 10-talets första internetfenomen?:

Gillar att den sprider sig likt herpes på en bordell i Deadwood.


max om Men ät en elefant för fan!:

kul grej angående elefantdödning:
http://www.voltini.com/id25.htm



Kalle om 6 år åt helvete:

Jag tycker det är tragiskt att folk har den här uppfattningen.
Det kanske bara är jag, men jag tycker att mångfald bland språk är något mycket vackert, och något jag i allt motsätter mig är den hjärnlösa överskattningen av engelska som pågår idag.
Dessutom tycker jag att det visar ganska tydlige på vilken mentalitet vi har i världen idag - saker som inte har ett funktionellt eller profitmässigt syfte är helt enkelt inte värda någonting. Tänk om man skulle nyttja det tänkandet på konst, eller musik (oops, för sent!).

Jag tycker det ger en mycket tillfredsställande känsla att lära sig ett annat språk, oavsett om det nu är så att man får använda sig av det någon gång om året som högst. Jag läser själv ryska, och jag tycker att jag upptäcka hur man uttrycker sig på andra språk, och hur saker och ting fungerar; språket är ju trots allt det verktyg vi använder för att överhuvudtaget tänka, så på sätt och vis tar man genom språket del av ett annat folks tänkande.

Usch vad lång kommentar det här blev nu, nu får det räcka.



Seraph om Men ät en elefant för fan!:

Du går från elefantätning till ljudbarriärssprängning, i ett och samma inlägg.

Impressive. :D



max om I Norrland stressar man inte:

kommer aldrig glömma när jag var i idre (inte norrland, men nära på)
jag var i en coop nära-butik. så var det typ 2 pers till i affären
kassörskan ba "åh gud de e så stressigt idag"

Prenumerera på bloggen

Kommentarer
Postat av: Henrik Petersson

"språket är ju trots allt det verktyg vi använder för att överhuvudtaget tänka" = Sapir/Whorf-hypotesen.

2010-03-23 @ 14:08:54
URL: http://fithenke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0