IRL är jag värdelös

Jag söker jobb. Det är svårt. Jag kan knappt få ihop en ordentlig CV.
Jag har inga erfarenheter. Har inte jobbat en dag i mitt liv. Ingen utbildning. Inget körkort.
Jag har inga referenser. Inga kontakter. Har inte praktiserat. Har inte ens gymnasiekompetens.

Det är inte lätt att hitta jobb när man är ett blankt papper.

Tänk om den riktiga världen var lite mer som internet. Då hade jag lätt fixat jobb.
Det slog mig nu när jag söker efter ett Mario Kart Wii-lag att spela med.
Jag skriver ansökningar och märker genast skillnaden mellan mina meriter online jämfört med mina obefintliga meriter i verkliga livet.

Online har jag nämligen använt IRC i 11 år, och varit uppkopplad sedan 1996.
Online har jag skrivit massor av relativt vällästa blogginlägg.
Online har jag sex års erfarenhet av att spela organiserat i lag.
Online har jag spelat både i Europas högsta divisioner samt det svenska landslaget.
Online har jag till och med organiserat EM-matcher och agerat "domare".
Online är jag skribent för en professionell spelsajt.
Varför betyder det skit IRL? :p

För egentligen... Visst, det var bara datorspel. Men att nå den internationella eliten inom vad som helst är inget man åstadkommer utan diciplin, ambition, hängivenhet och teamwork. Konkurrensen är ändå stenhård, och för att bli bland de bästa krävs massor av egenskaper man även har nytta av på arbetsplatser. Ändå är det inget av det som spelar någon roll IRL. Här är jag, i arbetsgivarnas ögon, värdelös.

Kommentarer
Postat av: WysiWyg

Har du faktiskt testat att ange det där (kanske inte det där om IRC ;-)) i ditt CV? Jag tror faktiskt att rätt många skulle bli lite imponerade av att du spelat i ett landslag (du kan kanske vara lite mystiskt diffus med exakt vilket landslag det är för de som inte riktigt är så insatta ;-)), och att ha organiserat ett stort evenemang (utgår ifrån att EM var rätt stort?) är definitivt en merit.



Sist men inte minst; räkna dina skriverier, särskilt på spelsidan, som ett jobb. För det är det. Du tror väl inte att någon som varit journalist eller författare hela sitt liv har ett tomt CV?



Erfarenhet av att spela organiserat i lag kan "förkortas" till "mycket erfarenhet av att arbeta organiserat i olika arbetslag". Som exempel.

2008-07-04 @ 12:58:07
URL: http://www.losatankar.se
Postat av: Glom

2008-07-04 @ 15:22:42
Postat av: Glom

Åhåå, bra jobbat Linda, vart aningens för snabb där men vad jag tänkte säga var att wysiwyg faktiskt har en poäng! Hur det nu än är blir allt mer koncentrerat mot it och datorer och såklart även vad gäller spel. Men en annan sak du kanske borde fråga dig först och främst är vad du faktiskt vill jobba med?



Du verkar ju ha ett stort intresse för det mesta vad gäller data och tv spel för att inte tala om dina meriter inom landslaget. Jag är absolut ingen expert inom detta område men jag kan tänka mig att i dessa kretsar (där det faktiskt också finns vissa arbetstillfällen) väger det här oerhört mkt. Så kämpa på, visst ditt cv kanske må vara mindre än vissa andras men det betyder inte att du är mindre kompetent =), lycka till!

2008-07-04 @ 15:27:17
Postat av: bleunt

Wisi: Ja, du har nog rätt. Jag måste nog helt enkelt bli bättre på att använda mig av det jag har och tänka utanför ramarna. Sluta hålla mig till konventionella CV-mallar och sluta tro allt som inte är just konventionellt är värdelöst. :p I'll give it a try!



Glom: Just nu vill jag jobba med vad som helst utom telefonförsäljning. :p Det gäller ju att anpassa CV lite efter vad man söker också. Men ja, jag ska försöka få in mina erfarenheter på något snyggt sätt som arbetsgivare kan förstå.



2008-07-04 @ 16:12:10
Postat av: Mannen

Och vad är det som är så otilltalande med telefonförsäljning? Jag hjälper folk dagligen. Dem spara pengar efter ett samtal med mig. På riktigt. Det är givande, och besides. Eget skrivbord, egen tele, egen dator..

2008-07-11 @ 08:29:24
Postat av: Snejk

Jösses du vad jag känner igen mig. Undantag ett par veckor på ett strandcafé så har jag inte jobbat en dag i mitt snart 24-åriga liv. Men online har jag varit ledare för ett lag koreaner i Starcraft, jobbat för världens största Starcraft-sida m.m...



Men det räknas ju inte, däremot sleva burgare på donken... Det väger bra mycket tyngre :)

2008-08-11 @ 01:54:10
URL: http://www.metrobloggen.se/Replica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0