Amerikaner på YouTube

YouTube är kanske ett av internets allra otrevligaste platser.

De flesta människorna där är riktigt otrevliga, och om man jämför amerikaner med svenskar på otrevlighetsskalan ligger amerikaner många många punkter högre upp än oss. Varför? Inte vet jag. Kanske för att vi haft internet längre än dem. Eller så är vi helt enkelt bara mognare och trevligare människor. Av... kulturella skäl, eller något. Anyway, det kan vara ganska underhållande ibland. Speciellt när man möter någon vapentokig homofobisk kristen galning som älskar Bush. Det roliga är, att amerikaner inte kan diskutera utan personangrepp. Det är tvärt omöjligt för dem att hålla sig på mattan. Och det kan låta ungefär såhär.

http://www.youtube.com/watch?v=wXqcAi83a-I#cQGlc9SXXrY


Min kommentar:

Well fine. Keep living in a country where people get shot all the time. More than any other western country in times of peace. Have fun! :)

Hans svar:

Funny you mention that, because in the US, firearm related deaths have increased nearly trifold since the fifties, as more and more illegal anti-gun legislations were passed.

But you, being the good little ignorant citizen you are, should just keep watching MTV and parrot the utter nonsense you hear. Don't read, don't think, don't protest, just watch. Got that?


Och mitt svar på det:


It's so cute when people try to make a point, and then finish it off with personal attacks even though they know nothing about the person they're attacking. :) It's cute in a six year old at day care kind of way.

Now, unless you can provide me with any proof that the increased killings by firearms since the 50's can be directly connected to the anti-gun legislations, maybe you shouldn't use that as an argument. You don't know if without those legislations, killings would have been up less.

Oh, and just for the record, I'm not American. I sensed that maybe you assumed I was. I'm Swedish. A country with better health care, better social security, better economic stability, lower crime rate, better political system. And oh, yes, way better gun laws. Which means we have waaay lower kills by firearms per capita than the US. Go figure.

And yes, we do have MTV. European MTV.
So I'll go watch that now then, have a sweet day. :x


 

Det är så kul att vara svensk bland amerikaner, för man kan säga "mitt land är bättre än ditt land" utan att de kan säga emot. För det stämmer, och de vet det innerst inne. :D Nu är det här en ganska kass blogg. Jag har inget att skriva om.

Kommentarer
Postat av: André

Det finns många otrevliga icke-amerikaner också, som skriver att alla amerikaner borde dö och att Bush borde avrättas. Det är inte så trevligt det heller... Vad man än har för politiska åsikter så borde man stå över sådana kommentarer. Tyvärr är det inte så, och det är därför jag inte gillar att läsa kommentarer till youtube-klipp som handlar om politik. Kan inte människor lära sig att vara snälla?

2008-06-27 @ 18:32:58
Postat av: André

Och jag måste tillägga att brottsligheten i USA är lägre än den i Sverige. I alla fall om man ska tro Liza Marklund. :P Fast jag har läst det på andra ställen också. Sverige är inte bäst.

2008-06-27 @ 18:34:30
Postat av: bleunt

Sverige är absolut inte bäst. Mycket pga vår alkoholkultur. Vi har många småbrott. Men vi är bättre än USA. Speciellt när det kommer till tyngre brott. Det är väldigt svårt att göra direkta jämförelser.



http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Statistics2.svg



intheUnitedStates#Internationalcomparison" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/CrimeintheUnitedStates#Internationalcomparison



"Reported property crime in the US is actually lower than in Germany or Canada, yet the homicide rate in the United States is substantially higher."



När det kommer till mord ligger USA på en siffra fem gånger högre än Norge. I Norge sker det ett mord per 1000 invånare medan det i USA sker 5 mord per 1000 invånare. Då antar jag bara att Norge är rätt likt Sverige där.



Även om man ser till hur många procent av ländernas invånare som har suttit eller sitter i fängelse är USA:s siffor högre än Sveriges. Men det är inte så bra jämförelse, eftersom det är både lättare att få fängelse i USA samtidigt som det är längre straff än här.



Men alltså, tyngre brott är det mycket mer av i USA. Medan Sverige ligger ungefär lika när det kommer till hot och cykelstölder och sånt. Lyssna inte på Liza Marklund. :p



2008-06-28 @ 00:03:14
Postat av: André

Det var bra svar du gav. :) Jag vet inte vilka källor man ska tro på riktigt, men jag hittade en som säger att antalet rapporterade brott i Sverige är det näst högsta i världen: http://www.mapsofworld.com/world-top-ten/countries-with-highest-reported-crime-rates.html Verkar kanske inte så troligt, men jag vet inte. Kolla in sidan i alla fall. :)

2008-06-28 @ 12:35:17
Postat av: Anonym

Din jämförelse med Norge var dålig med tanke på att det i Sverige begås 2,39 mord per invånare: ofcountriesbyhomiciderate" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Listofcountriesbyhomiciderate



Så Norge är alltså bättre än Sverige. :P Om man ska gå efter sån statistik alltså. ;)

2008-06-28 @ 12:39:06
Postat av: André

Jag glömde skriva mitt namn där. Och så borde jag nog skriva ett inlägg i stället för flera nästa gång. :P Men i alla fall så förstår jag vad du vill ha sagt, och kanske är det så att grova brott är vanligare i USA än vad de är i Sverige.

2008-06-28 @ 12:40:48
Postat av: bleunt

Antalet rapporterade brott må vara högt i Sverige, vi har som sagt väldigt många småbrott som snatteri, cykelstölder och hot när folk är fulla. Men att Sverige skulle vara världens näst mest kriminella land? Det tror nog ingen på. Det är svårt att hitta källor, och svårt att jämföra dem eftersom det finns så många olika utgångspunkter och perspektiv.



Poängen med min jämförelse med Norge står sig dock, eftersom Sverige enligt de siffrorna fortfarande har hälften så låg statistik än USA. :)









2008-06-28 @ 23:50:59
Postat av: André

Nej, jag tror inte heller på att Sverige skulle vara världens näst mest kriminella land. Det är ju absurt. :P Det är väldigt svårt att jämföra länder på det sättet, precis som du säger. Sedan läste jag även att den relativt höga mordstatistiken i Sverige beror på sättet den svenska polisen jobbar. De räknar in mord på svenskar som har skett i utlandet i den svenska statistiken och dessutom fortsätter misstänkta mord att vara mord i statistiken även om de avslöjas som t.ex. olyckshändelser. Knäppt! Så statistik är alltså inte att lita på. Vi verkar vara överens om det i alla fall. :)



Men jag gillar fortfarande USA. Får jag göra det? :P

2008-06-29 @ 00:30:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0