Helvetet är inget - Jesus var en mes

I den här videon säger en kristen man att helvetet enligt bibeln inte är att brinna för evigt. Man brinner under en viss period beroende på vilka synder man måste straffas för, sen är det slut. Sen förklarar han vad i bibeln som får honom att tolka det så. Och låter vettigt, för inte behövde Jesus lida en evighet för att befria ALLA från sina synder. Varför ska jag då brinna i en evighet för att befria mig själv från endast mina egna synder? Han säger att om man inte tror på Jesus måste man lida för sina egna synder, eftersom hans lidande bara räddar alla som tror på honom.

Jag har tänkt på en sak, Jesus led inte så värst mycket egentligen. Han blev piskad, något som många människor blivit. Sen blev han korsfäst, något som många människor blivit. Sen dog han. Det tog väl en sådär 2-3 dagar, kanske? Det är inte mycket till lidande om man som guds son ska ta straffet för all synd genom tiderna. Jämför det lidandet med koncentrationsläger eller slaveriets plågor och Jesus uppoffring känns genast ganska futtigt.

Så om Jesus lidande gällde all synd från det förflutna, och all synd i framtiden tillhörande alla som tror på honom idag, det innebär att hans lidande representerade flera miljarder människors synder. Så mitt personliga lidande för mina personliga synder skulle vara ungefär 0,000000000001% av Jesus lidande. Och som sagt, han led inte speciellt mycket eller speciellt länge. Om han blev piskad 100 000 gånger var inte ett enda helt piskrapp för mig personligen. Och om han hängde på korset i ett dygn skulle jag inte ens behöva hänga där en minut. Inte ens en sekund.

Så jag troooor nog jag kommer klara att straffas för mina små synder.
Jesus. Pfff. More like MESus.

Kommentarer
Postat av: seraph

Woho! :D

2009-04-16 @ 13:00:52
URL: http://www.metrobloggen.se/seraph
Postat av: Kunta

Intressant poäng.

En annan sak, om enbart tro och sökande befriar dig från dina synder, var då verkligen jesus lidande så heroiskt?



Jag kan använda en juridiskt lagd metafor för att visa min poäng.

Tänk dig en domstol. En man, misstänkt för våldtäkt och dråp sitter åtalad. Hela händelsen har fångats på film, och det syns tydligt att han är skyldig. Allt är klart för en fällande dom, MEN! Då spelar mannen ut sitt trumfkort: Jag är troende, och vill finna gud.

Jurymännen och domaren faller in i en sympatisk trans och svarar glatt: Jaha, men då var det ju en annan sak, för det var nämligen en annan man för tvåtusen år sedan som tog på sig skulden för dina brott, så du kan gå hem, så glömmer vi det här.

2009-04-16 @ 13:13:47
URL: http://shortnecked.blogg.se/
Postat av: bleunt

Kunta:

Ja, lite där har jag också nosat med tankarna. Varför anser kristna att VI ska straffa brottslingar? Är det inte upp till gud att avgöra en mördares straff?

2009-04-16 @ 13:30:32
URL: http://bleunt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0